Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/praxis_saber/article/view/2048
http://hdl.handle.net/11449/114720
Resumo: This paper deals with the problem of experience and its possible languages between school knowledge and practices. Its objective is to find the different possibilities of thinking the experience in the educational praxis, based on the contemporary philosophical categories of event and childhood as well as on the genres of poetic language and testimony. In order to do so, it is reconstructed a genealogy of the transformation of educational praxis into pedagogical art in its relationships with childhood whether as a government goal or as a subject, revealing the domination states that constitute them and pointing out their potential of resistance to the actual one. It is also stated that this event breaks into in the aesthetic dimension of experience and concurs in order to interrupt the order of discourse, making subjects of educational praxis think about it and causing care of oneself to become an ethic attitude put together with an aesthetics of experience. Thus, this research aims at restoring the dignity of experience among school knowledge and practices.
id UNSP_a128d3cff6bf93aaa160ff2a79131828
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114720
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolaresExperiencia, Infancia Y Cuidado De sí: Desafíos a los Actuales Saberes y Prácticas EscolaresExperience, Childhood, and Care of Oneself: Challenges to the Current School Knowledge and PracticesExperiênciaInfânciacuidado de siFilosofia da EducaçãoThis paper deals with the problem of experience and its possible languages between school knowledge and practices. Its objective is to find the different possibilities of thinking the experience in the educational praxis, based on the contemporary philosophical categories of event and childhood as well as on the genres of poetic language and testimony. In order to do so, it is reconstructed a genealogy of the transformation of educational praxis into pedagogical art in its relationships with childhood whether as a government goal or as a subject, revealing the domination states that constitute them and pointing out their potential of resistance to the actual one. It is also stated that this event breaks into in the aesthetic dimension of experience and concurs in order to interrupt the order of discourse, making subjects of educational praxis think about it and causing care of oneself to become an ethic attitude put together with an aesthetics of experience. Thus, this research aims at restoring the dignity of experience among school knowledge and practices.Este artigo aborda o problema da experiência e de suas possíveis linguagens entre os saberes e práticas escolares. Objetivamos encontrar nas categorias filosóficas contemporâneas de acontecimento e de infância, bem como nos gêneros da linguagem poética e do testemunho, as possibilidades de pensar a experiência na práxis educativa. Para tanto, reconstruímos uma genealogia da conversão da práxis educativa em arte pedagógica, em suas relações com a infância, seja como seu objeto de governo, seja como seu sujeito, denunciando os estados de dominação que as constituem e indicando o seu potencial de resistência ao existente. Argumentamos pela tese de que esse acontecimento irrompe na dimensão estética da experiência e concorre para interromper a ordem discursiva, dando o que pensar aos sujeitos da práxis educativa e provocando o cuidado de si como uma atitude ética, que se encontra articulada com uma estética da existência. Assim, esta pesquisa busca restituir a dignidade da experiência entre os saberes e práticas escolares.Este artículo aborda el problema de la experiencia y de sus posibles lenguajes entre los saberes y prácticas escolares. Consideramos como objetivo encontrar en las categorías filosóficas contemporáneas de acontecimiento y de infancia, al igual que en los géneros del lenguaje poético y del testimonio las posibilidades de pensar la experiencia en la praxis educativa. Para esto, reconstruimos una genealogía de la conversión de la praxis educativa en arte pedagógico, en sus relaciones con la infancia, bien sea como su objetivo de gobierno, o como sujeto, denunciando los estados de dominación que las constituyen e indicando su potencial de resistencia al existente. Argumentamos la tesis de que ese acontecimiento irrumpe en la dimensión estética de la experiencia y concurre para interrumpir el orden discursivo, dando qué pensar a los sujetos de la praxis educativa y provocando el cuidado de sí como una actitud ética, que se encuentra articulada con una estética de la existencia. Así, esta investigación busca restituir la dignidad de la experiencia entre los saberes y prácticas escolares.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article51-66http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/praxis_saber/article/view/2048Praxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogía, v. 4, n. 7, p. 51-66, 2013.2216-0159http://hdl.handle.net/11449/11472041073473968693620000-0001-7505-4896Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPraxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogíainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114720Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
Experiencia, Infancia Y Cuidado De sí: Desafíos a los Actuales Saberes y Prácticas Escolares
Experience, Childhood, and Care of Oneself: Challenges to the Current School Knowledge and Practices
title Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
spellingShingle Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
Experiência
Infância
cuidado de si
Filosofia da Educação
title_short Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
title_full Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
title_fullStr Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
title_full_unstemmed Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
title_sort Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
author Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
author_facet Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência
Infância
cuidado de si
Filosofia da Educação
topic Experiência
Infância
cuidado de si
Filosofia da Educação
description This paper deals with the problem of experience and its possible languages between school knowledge and practices. Its objective is to find the different possibilities of thinking the experience in the educational praxis, based on the contemporary philosophical categories of event and childhood as well as on the genres of poetic language and testimony. In order to do so, it is reconstructed a genealogy of the transformation of educational praxis into pedagogical art in its relationships with childhood whether as a government goal or as a subject, revealing the domination states that constitute them and pointing out their potential of resistance to the actual one. It is also stated that this event breaks into in the aesthetic dimension of experience and concurs in order to interrupt the order of discourse, making subjects of educational praxis think about it and causing care of oneself to become an ethic attitude put together with an aesthetics of experience. Thus, this research aims at restoring the dignity of experience among school knowledge and practices.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:24Z
2015-02-24T13:57:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/praxis_saber/article/view/2048
Praxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogía, v. 4, n. 7, p. 51-66, 2013.
2216-0159
http://hdl.handle.net/11449/114720
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
url http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/praxis_saber/article/view/2048
http://hdl.handle.net/11449/114720
identifier_str_mv Praxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogía, v. 4, n. 7, p. 51-66, 2013.
2216-0159
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Praxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogía
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 51-66
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128201967271936