Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boccato, Vera Regina Casari
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rubi, Milena Polsinelli, Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4023
http://hdl.handle.net/11449/114660
Resumo: A study of the subject indexing process in university libraries is presented, using a socio-cognitive approach to analyze the procedures, difficulties and perceptions of the librarians, users, and managers that take part in the process. Individual and group verbal protocols were applied in the real environment of the cataloguers, the university libraries. The results were the absence of systematic procedures for book subject analysis and representation, the incompatibility of the indexing language, and problems in subject retrieval from the catalog. It is concluded that there is a tendency in catalogs to act as databases. Therefore, the cataloguer should present a level of commitment in his task similar to that of an indexer who works in the production of bibliographic databases.
id UNSP_a24581c8bf047cd228bf8995156c7491
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114660
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitáriasUm estudo de observação do contexto sociocognitivo da catalogação de assunto em bibliotecas universitáriasAn observation study of the socio-cognitive context of subject cataloguing in university librariescatalogação de assuntocabeçalhos de assuntoscatálogos cooperativosindexaçãoA study of the subject indexing process in university libraries is presented, using a socio-cognitive approach to analyze the procedures, difficulties and perceptions of the librarians, users, and managers that take part in the process. Individual and group verbal protocols were applied in the real environment of the cataloguers, the university libraries. The results were the absence of systematic procedures for book subject analysis and representation, the incompatibility of the indexing language, and problems in subject retrieval from the catalog. It is concluded that there is a tendency in catalogs to act as databases. Therefore, the cataloguer should present a level of commitment in his task similar to that of an indexer who works in the production of bibliographic databases.Se presenta un estudio del proceso de catalogación temática en las bibliotecas universitarias desde la perspectiva socio-cognitiva en el que se analizan los procedimientos, los problemas y las percepciones de los bibliotecarios, usuarios y gestores. Se aplicaron protocolos verbales individuales y de grupo en bibliotecas universitarias. Se constató la ausencia de procedimientos sistemáticos para el análisis y la representación de los temas de los libros, la incompatibilidad del lenguaje documental, y la existencia de problemas de recuperación por materias en el catálogo. Se concluye que la tendencia actual de los catálogos es a funcionar como bases de datos. Por ello, el catalogador debe presentar una postura comprometida similar a la del indizador que trabaja en la producción de dichas bases.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Boccato, Vera Regina CasariRubi, Milena PolsinelliFujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]2015-02-24T13:57:20Z2015-02-24T13:57:20Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article103-110application/pdfhttp://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4023Scire, v. 16, n. 2, p. 103-110, 2010.1135-3716http://hdl.handle.net/11449/114660ISSN11353716-2010-16-02-103-110.pdf653034690670946211017286529411795656585147722568Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporScire0,126info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:21:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114660Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:35:07.984315Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
Um estudo de observação do contexto sociocognitivo da catalogação de assunto em bibliotecas universitárias
An observation study of the socio-cognitive context of subject cataloguing in university libraries
title Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
spellingShingle Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
Boccato, Vera Regina Casari
catalogação de assunto
cabeçalhos de assuntos
catálogos cooperativos
indexação
title_short Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
title_full Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
title_fullStr Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
title_full_unstemmed Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
title_sort Estudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitárias
author Boccato, Vera Regina Casari
author_facet Boccato, Vera Regina Casari
Rubi, Milena Polsinelli
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
author_role author
author2 Rubi, Milena Polsinelli
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Boccato, Vera Regina Casari
Rubi, Milena Polsinelli
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv catalogação de assunto
cabeçalhos de assuntos
catálogos cooperativos
indexação
topic catalogação de assunto
cabeçalhos de assuntos
catálogos cooperativos
indexação
description A study of the subject indexing process in university libraries is presented, using a socio-cognitive approach to analyze the procedures, difficulties and perceptions of the librarians, users, and managers that take part in the process. Individual and group verbal protocols were applied in the real environment of the cataloguers, the university libraries. The results were the absence of systematic procedures for book subject analysis and representation, the incompatibility of the indexing language, and problems in subject retrieval from the catalog. It is concluded that there is a tendency in catalogs to act as databases. Therefore, the cataloguer should present a level of commitment in his task similar to that of an indexer who works in the production of bibliographic databases.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:20Z
2015-02-24T13:57:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4023
Scire, v. 16, n. 2, p. 103-110, 2010.
1135-3716
http://hdl.handle.net/11449/114660
ISSN11353716-2010-16-02-103-110.pdf
6530346906709462
1101728652941179
5656585147722568
url http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4023
http://hdl.handle.net/11449/114660
identifier_str_mv Scire, v. 16, n. 2, p. 103-110, 2010.
1135-3716
ISSN11353716-2010-16-02-103-110.pdf
6530346906709462
1101728652941179
5656585147722568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Scire
0,126
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 103-110
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129532675227648