Educação e trabalho: as políticas públicas e as articulações das ações de qualificação e geração de emprego para a juventude
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/121485 |
Resumo: | This paper analyzes the transformations in Brazilian society, especially in relations between the fields of work, education and youth. The implementation of a new logic in the process of capital accumulation, changes meant to hit the job market, causing new social issues, especially for youth, which can be translated by rising unemployment and new job settings, thus, have sparked a broad debate around the requirements that the market imposes on that intend to engage in it, relations skills, knowledge and ability to enter the labor market of the population, reissuing the discussion on social inequalities that required the field of alternative public policies to address this situation of exclusion. Turning to the reflection on the process of qualification / training and placing young people in employment relationships, this study aims to address and reflect on educational policies aimed at the inclusion ofyouth in the labor market, as well as analyze the actions of generating jobs and skills for young people between 18 and 29 years to do so, we will examine the National Youth Inclusion Program- PROJOVEM - sponsored by the Federal Governrnent, which aims to expand the service to the youngsters excluded from school and vocational training, allowing young people to be reintegrated into the educational process, receiving social skills training |
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Educação e trabalho: as políticas públicas e as articulações das ações de qualificação e geração de emprego para a juventudeTrabalhoFormação profissionalAdolescentes - EmpregosJovensThis paper analyzes the transformations in Brazilian society, especially in relations between the fields of work, education and youth. The implementation of a new logic in the process of capital accumulation, changes meant to hit the job market, causing new social issues, especially for youth, which can be translated by rising unemployment and new job settings, thus, have sparked a broad debate around the requirements that the market imposes on that intend to engage in it, relations skills, knowledge and ability to enter the labor market of the population, reissuing the discussion on social inequalities that required the field of alternative public policies to address this situation of exclusion. Turning to the reflection on the process of qualification / training and placing young people in employment relationships, this study aims to address and reflect on educational policies aimed at the inclusion ofyouth in the labor market, as well as analyze the actions of generating jobs and skills for young people between 18 and 29 years to do so, we will examine the National Youth Inclusion Program- PROJOVEM - sponsored by the Federal Governrnent, which aims to expand the service to the youngsters excluded from school and vocational training, allowing young people to be reintegrated into the educational process, receiving social skills trainingEste trabalho analisa as transformações ocorridas na sociedade brasileira, de modo particular nas relações estabelecidas entre os campos do trabalho, da educação e da juventude. A implementação de uma nova lógica no processo de acumulação de capital, significou mudanças que atingiram o mercado de trabalho, provocando novas questões sociais, especialmente para a juventude, que podem ser traduzidas pelo crescente desemprego e pelas novas configurações do trabalho, dessa maneira, um amplo debate têm suscitado em torno das exigências que o mercado impõe aos que pretendem engajar-se nele, as relações entre qualificação, conhecimento e as possibilidades de inserção no mercado de trabalho da população, reeditam a discussão sobre as desigualdades sociais que exigiram do campo das políticas públicas alternativas para enfrentar esse quadro de exclusão. Voltando-se para a reflexão sobre os processos de qualificação/formação e inserção de jovens nas relações de trabalho, este estudo pretende abordar e refletir sobre as políticas educacionais voltadas para a inserção da juventude no mercado de trabalho, assim como, analisar as ações de geração de postos de trabalhos e qualificação para jovens entre 18 e 29 anos, para tanto, examinaremos o Programa Nacional de Inclusão de Jovens - PROJOVEM - do Governo Federal, que visa ampliar o atendimento ao público juvenil excluído da escola e da formação profissional, permitindo que os jovens sejam reintegrados ao processo educacional, recebendo qualificação sócio profissionalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Joyce Mary Adam de Paula e [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Stênico, Joselaine Andréia de Godoy [UNESP]2015-03-23T15:29:20Z2015-03-23T15:29:20Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis53 f.application/pdfSTÊNICO, Joselaine Andréia de Godoy. Educação e trabalho: as políticas públicas e as articulações das ações de qualificação e geração de emprego para a juventude. 2011. 53 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2011.http://hdl.handle.net/11449/121485000691438stenico_jag_tcc_rcla.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-23T06:05:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121485Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:40:59.763401Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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