Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estrela, Kevin Borges
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/217756
Resumo: Mycology, the science that studies fungi, every year, needs more qualified professionals to investigate and work with these organisms according to the growing demand in the most diverse sectors. One of the main ways to train professionals for the area is initial training in Biological Sciences. However, the academic reality reveals an underrepresentation of subjects in undergraduate, postgraduate courses and lines of research focused on Mycology, mainly in Brazil, compromising the offer of professionals in this career. Thus, this research aimed to investigate and to describe the perception of Biological Sciences students, from three public universities in the state of São Paulo, regarding their work in the area of Mycology through an online questionnaire and qualitative analysis of the responses. It was found that the participants recognize and validate the presence of biologists in the field of Mycology, in addition to pointing out many areas and activities that go beyond the possibilities present in official documents that regulate the profession in the country. However, this perception of the multidisciplinarity of the area may reflect the superficial and unspecific teaching of Mycology in these courses since most participants do not take specific subjects in the curriculum about Mycology in their universities and because they present an anthropocentric view of fungi.
id UNSP_a375c44e96f13754d0dabeb08be24cef
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/217756
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicasPerception investigation of areas of activity in mycology by biological science students.MycologyBiologistsScience teachingEnsino de CiênciasMicologiaBiólogosMycology, the science that studies fungi, every year, needs more qualified professionals to investigate and work with these organisms according to the growing demand in the most diverse sectors. One of the main ways to train professionals for the area is initial training in Biological Sciences. However, the academic reality reveals an underrepresentation of subjects in undergraduate, postgraduate courses and lines of research focused on Mycology, mainly in Brazil, compromising the offer of professionals in this career. Thus, this research aimed to investigate and to describe the perception of Biological Sciences students, from three public universities in the state of São Paulo, regarding their work in the area of Mycology through an online questionnaire and qualitative analysis of the responses. It was found that the participants recognize and validate the presence of biologists in the field of Mycology, in addition to pointing out many areas and activities that go beyond the possibilities present in official documents that regulate the profession in the country. However, this perception of the multidisciplinarity of the area may reflect the superficial and unspecific teaching of Mycology in these courses since most participants do not take specific subjects in the curriculum about Mycology in their universities and because they present an anthropocentric view of fungi.A Micologia, ciência que estuda os fungos, a cada ano, necessita de mais profissionais capacitados para investigar e trabalhar com esses organismos, conforme a crescente demanda nos mais diversos setores. Uma das principais formas de capacitar profissionais para a área é a formação inicial em Ciências Biológicas. Todavia, a realidade acadêmica revela uma sub-representatividade de disciplinas na graduação, cursos de pós-graduação e linhas de pesquisa voltadas para a Micologia, principalmente no Brasil, comprometendo assim, a oferta de profissionais nesta carreira. Dessa forma, essa pesquisa objetivou investigar e descrever a percepção de estudantes de Ciências Biológicas, de três universidades públicas do estado de São Paulo, a respeito da atuação na área de Micologia por meio de questionário online e análise qualitativa das respostas. Foi possível identificar que os participantes reconhecem e validam a presença de biólogos na área da Micologia, além de apontarem muitas áreas e atividades de atuação que extrapolam as possibilidades presentes em documentos oficiais que regulamentam a profissão no país. Porém, essa percepção da multidisciplinaridade da área pode refletir o ensino superficial e pouco específico da Micologia nesses cursos, visto que a maioria dos participantes não cursou disciplinas específicas na grade curricular a respeito da Micologia em suas universidades e por apresentar uma visão antropocêntrica dos fungos.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bramante, Veridiana de Lara WeiserDutra, Matheus GanikoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Estrela, Kevin Borges2022-04-11T17:35:56Z2022-04-11T17:35:56Z2022-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/217756porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-08T06:24:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/217756Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:25:32.954354Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
Perception investigation of areas of activity in mycology by biological science students.
title Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
spellingShingle Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
Estrela, Kevin Borges
Mycology
Biologists
Science teaching
Ensino de Ciências
Micologia
Biólogos
title_short Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
title_full Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
title_fullStr Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
title_full_unstemmed Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
title_sort Investigação da percepção das áreas de atuação em micologia por estudantes de ciências biológicas
author Estrela, Kevin Borges
author_facet Estrela, Kevin Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bramante, Veridiana de Lara Weiser
Dutra, Matheus Ganiko
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Estrela, Kevin Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Mycology
Biologists
Science teaching
Ensino de Ciências
Micologia
Biólogos
topic Mycology
Biologists
Science teaching
Ensino de Ciências
Micologia
Biólogos
description Mycology, the science that studies fungi, every year, needs more qualified professionals to investigate and work with these organisms according to the growing demand in the most diverse sectors. One of the main ways to train professionals for the area is initial training in Biological Sciences. However, the academic reality reveals an underrepresentation of subjects in undergraduate, postgraduate courses and lines of research focused on Mycology, mainly in Brazil, compromising the offer of professionals in this career. Thus, this research aimed to investigate and to describe the perception of Biological Sciences students, from three public universities in the state of São Paulo, regarding their work in the area of Mycology through an online questionnaire and qualitative analysis of the responses. It was found that the participants recognize and validate the presence of biologists in the field of Mycology, in addition to pointing out many areas and activities that go beyond the possibilities present in official documents that regulate the profession in the country. However, this perception of the multidisciplinarity of the area may reflect the superficial and unspecific teaching of Mycology in these courses since most participants do not take specific subjects in the curriculum about Mycology in their universities and because they present an anthropocentric view of fungi.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-11T17:35:56Z
2022-04-11T17:35:56Z
2022-03-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/217756
url http://hdl.handle.net/11449/217756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129426176606208