Uma tipologia de crianças e adolescentes em situação de rua baseada na análise de aglomerados (Cluster Analysis)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Raul Aragão [UNESP]
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722002000200003
http://hdl.handle.net/11449/212719
Resumo: Street children and teenagers have been studied in a systematic way since the seventies. The first studies tried to quantify this population, and afterwards in order to know them better, typologies appeared based on the period they spend in the streets, or both the period in the street and their family relationship. In order to offer a classification procedure, as well as a typology, this research applied cluster analysis on two groups. The first one is composed by almost all downtown street children and teenagers of a city in the state of São Paulo, with 67 children and teenagers in total, and the second a sample of 31 children and teenagers from two neighborhoods of the same city all from the street. For the first group 12 criteria were chosen and for the second group, 7, which resulted in 3 different clusters. These results were also compared with the street children's census carried out four years ago. The results showed that this type of analysis is useful for children's classification, and besides that will subsidize a better planning and public political actions for this section.
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spelling Uma tipologia de crianças e adolescentes em situação de rua baseada na análise de aglomerados (Cluster Analysis)A typology of street children based on Cluster AnalysisStreet childrentypologydrug usecluster analysisCrianças de ruatipologiauso de drogasanálise de aglomeradosStreet children and teenagers have been studied in a systematic way since the seventies. The first studies tried to quantify this population, and afterwards in order to know them better, typologies appeared based on the period they spend in the streets, or both the period in the street and their family relationship. In order to offer a classification procedure, as well as a typology, this research applied cluster analysis on two groups. The first one is composed by almost all downtown street children and teenagers of a city in the state of São Paulo, with 67 children and teenagers in total, and the second a sample of 31 children and teenagers from two neighborhoods of the same city all from the street. For the first group 12 criteria were chosen and for the second group, 7, which resulted in 3 different clusters. These results were also compared with the street children's census carried out four years ago. The results showed that this type of analysis is useful for children's classification, and besides that will subsidize a better planning and public political actions for this section.Crianças e adolescentes em situação de rua vêm sendo estudados de forma sistemática desde a década de 1970. Os primeiros estudos procuraram quantificar esta população, e posteriormente, para melhor conhecê-los, surgiram tipologias baseadas em um critério, como tempo de permanência na rua, ou dois, tempo mais vínculo familiar. Com a finalidade de oferecer um procedimento de classificação, e uma tipologia, este estudo aplicou a análise de aglomerados Cluster Analysis a dois grupos. O primeiro composto de praticamente todas as crianças e os adolescentes em situação de rua no centro de uma cidade do interior do Estado de São Paulo, totalizando 67 pessoas, e o segundo uma amostra de 31 crianças e adolescentes, de dois bairros da mesma cidade, participantes de grupos de rua. Para o primeiro grupo foram selecionados 12 critérios e para o segundo, 7, que resultaram, para ambos grupos, em 3 aglomerados distintos. Foram também comparados estes resultados com censo de crianças de rua realizado há 4 anos. Resultados mostraram que este tipo de análise é útil na classificação destas crianças, que por sua vez poderá subsidiar melhor planejamento e ações de políticas públicas para o setor.Fundação Getulio Vargas, Doutor em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências , Letras e Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências , Letras e Ciências ExatasCurso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do SulFundação Getulio VargasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Raul Aragão [UNESP]2021-07-14T10:44:09Z2021-07-14T10:44:09Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article251-260application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722002000200003Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 15, n. 2, p. 251-260, 2002.0102-79721678-7153http://hdl.handle.net/11449/21271910.1590/S0102-79722002000200003S0102-79722002000200003S0102-79722002000200003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Reflexão e Críticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:21:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212719Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:35:04.916891Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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