O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID262/v16_n2_a2011.pdf http://hdl.handle.net/11449/134724 |
Resumo: | We analyzed the National Curriculum for Secondary Schools with respect to the ontological, epistemological, historical, social and conceptual biology. This study aims to bring information and thinking about the inclusion of history and philosophy of biology for secondary education and for teacher training. We performed an analysis of PCNEM, PCNEM+ and Curriculum Guidelines as a whole from established categories. The results indicate a predominance of the ontological view of mechanistic biology. Epistemologically, although acknowledged, the question of scientific method is rarely discussed. The historical approach and social scientific activity and scientific knowledge are recognized by the documents, but an instrumental view prevails. The conceptual aspects are comprehensive and take into account the theories of structural biology. A philosophical discussion on the biology is missing in the parameters, indicating the need for the inclusion of issues related to ideas of determinism, chance and teleology. |
id |
UNSP_a87b3f4de85e397c51982d95cfd4f431 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134724 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologiaBiological knowledge in the national curriculum of high school: an historical and philosophical analysis from the statutes of biologyHistory and philosophy of biologyCurriculumTeaching biologyHistória e filosofia da BiologiaCurrículoEnsino de BiologiaWe analyzed the National Curriculum for Secondary Schools with respect to the ontological, epistemological, historical, social and conceptual biology. This study aims to bring information and thinking about the inclusion of history and philosophy of biology for secondary education and for teacher training. We performed an analysis of PCNEM, PCNEM+ and Curriculum Guidelines as a whole from established categories. The results indicate a predominance of the ontological view of mechanistic biology. Epistemologically, although acknowledged, the question of scientific method is rarely discussed. The historical approach and social scientific activity and scientific knowledge are recognized by the documents, but an instrumental view prevails. The conceptual aspects are comprehensive and take into account the theories of structural biology. A philosophical discussion on the biology is missing in the parameters, indicating the need for the inclusion of issues related to ideas of determinism, chance and teleology.São analisados os Documentos Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCNEM) no que diz respeito aos aspectos ontológicos, epistemológicos, histórico-sociais e conceituais da Biologia. Tal estudo visa trazer indicações e reflexões sobre a inserção da história e filosofia da Biologia para o ensino médio e também para a formação docente. Foi realizada uma análise dos PCNEM, PCNEM+ e das Orientações Curriculares, em seu conjunto, a partir de categorias estabelecidas. Os resultados indicam uma predominância da visão ontológica mecanicista sobre a Biologia. Epistemologicamente, embora uma questão reconhecida, o método científico é pouco discutido. A abordagem histórica e social da atividade científica e do conhecimento científico é reconhecida pelos documentos, porém predomina uma visão instrumental. Os aspectos conceituais são abrangentes e dão conta das teorias estruturantes da Biologia. Uma discussão filosófica sobre a Biologia é ausente nos parâmetros, indicando-se a necessidade da inserção de questões relacionadas às ideias de determinismo, acaso e teleologia.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, R. Edmundo Coube, 14-01, Jd. Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Federal de Lavras. Caixa Postal 3037 - CEP 37200-000 - Lavras MGUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, R. Edmundo Coube, 14-01, Jd. Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Lavras (UFLA)Nascimento Júnior, Antonio FernandesSouza, Daniele Cristina de [UNESP]Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP]2016-03-02T12:58:07Z2016-03-02T12:58:07Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article223-243application/pdfhttp://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID262/v16_n2_a2011.pdfInvestigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2011.1518-8795http://hdl.handle.net/11449/134724ISSN1518-8795-2011-16-02-223-243.pdf9115573749966110Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInvestigações em Ensino de Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T13:16:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134724Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:46:37.060036Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia Biological knowledge in the national curriculum of high school: an historical and philosophical analysis from the statutes of biology |
title |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
spellingShingle |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia Nascimento Júnior, Antonio Fernandes History and philosophy of biology Curriculum Teaching biology História e filosofia da Biologia Currículo Ensino de Biologia |
title_short |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
title_full |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
title_fullStr |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
title_full_unstemmed |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
title_sort |
O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia |
author |
Nascimento Júnior, Antonio Fernandes |
author_facet |
Nascimento Júnior, Antonio Fernandes Souza, Daniele Cristina de [UNESP] Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Daniele Cristina de [UNESP] Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento Júnior, Antonio Fernandes Souza, Daniele Cristina de [UNESP] Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History and philosophy of biology Curriculum Teaching biology História e filosofia da Biologia Currículo Ensino de Biologia |
topic |
History and philosophy of biology Curriculum Teaching biology História e filosofia da Biologia Currículo Ensino de Biologia |
description |
We analyzed the National Curriculum for Secondary Schools with respect to the ontological, epistemological, historical, social and conceptual biology. This study aims to bring information and thinking about the inclusion of history and philosophy of biology for secondary education and for teacher training. We performed an analysis of PCNEM, PCNEM+ and Curriculum Guidelines as a whole from established categories. The results indicate a predominance of the ontological view of mechanistic biology. Epistemologically, although acknowledged, the question of scientific method is rarely discussed. The historical approach and social scientific activity and scientific knowledge are recognized by the documents, but an instrumental view prevails. The conceptual aspects are comprehensive and take into account the theories of structural biology. A philosophical discussion on the biology is missing in the parameters, indicating the need for the inclusion of issues related to ideas of determinism, chance and teleology. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:58:07Z 2016-03-02T12:58:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID262/v16_n2_a2011.pdf Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2011. 1518-8795 http://hdl.handle.net/11449/134724 ISSN1518-8795-2011-16-02-223-243.pdf 9115573749966110 |
url |
http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID262/v16_n2_a2011.pdf http://hdl.handle.net/11449/134724 |
identifier_str_mv |
Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2011. 1518-8795 ISSN1518-8795-2011-16-02-223-243.pdf 9115573749966110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Investigações em Ensino de Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
223-243 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128856070029312 |