Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kistemann Junior, Marco Aurélio
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lins, Romulo Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a15
http://hdl.handle.net/11449/114246
Resumo: This article introduces the paths and results of a qualitative research, concerning the production of meanings and decision-making of consumers in a liquid-modern consumer society. We based the study on theoretical assumptions of Criticism Mathematics Education, The Model of Semantic Fields and Economics, which was investigated by means of semi-structured interviews as consumers behave and make decisions when faced with consumption situations. We also observed how they use mathematics in their decisions, enabling in the society that was referred to other paths and reflections on consumption trail. The investigation revealed, among other results presented throughout the article that, independent of the school training consumers tend to use only the four operations for decision-making, in addition to using the parcel value to the interest rates detriment, to make their decisions. Finally, we highlight that the mathematical and financial simulations use can guide decision-making or shopping insight.
id UNSP_a9565e3c0043175c72821edef2952273
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114246
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidoresMeanwhile, in a Liquid-Modern Consumer Society: The Production of Meanings and Decision Making of ConsumersSociedade Líquido-modernaEducação Matemática CríticaProdução de SignificadosConsumoLiquid-modern SocietyCritical Mathematics EducationProduction of MeaningsConsumptionThis article introduces the paths and results of a qualitative research, concerning the production of meanings and decision-making of consumers in a liquid-modern consumer society. We based the study on theoretical assumptions of Criticism Mathematics Education, The Model of Semantic Fields and Economics, which was investigated by means of semi-structured interviews as consumers behave and make decisions when faced with consumption situations. We also observed how they use mathematics in their decisions, enabling in the society that was referred to other paths and reflections on consumption trail. The investigation revealed, among other results presented throughout the article that, independent of the school training consumers tend to use only the four operations for decision-making, in addition to using the parcel value to the interest rates detriment, to make their decisions. Finally, we highlight that the mathematical and financial simulations use can guide decision-making or shopping insight.Este artigo apresenta os percursos e resultados de uma pesquisa qualitativa de doutorado, referente à produção de significados e tomadas de decisão de indivíduos-consumidores numa sociedade de consumo líquido-moderna. Embasando-nos em pressupostos teóricos da Educação Matemática Crítica, do Modelo dos Campos Semânticos e da Economia, investigou-se por meio de entrevistas semi-estruturadas como indivíduos-consumidores se comportam e tomam suas decisões quando se deparam com situações de consumo, bem como quais matemáticas utilizam em suas decisões, possibilitando outros caminhos e reflexões na trilha do consumo na sociedade referida. A investigação revelou, entre outros resultados apresentados ao longo do artigo que, independente da formação escolar, os indivíduos-consumidores tendem a utilizar-se somente das quatro operações para a tomada de decisão, além de utilizar o valor da parcela, em detrimento das taxas de juros, para tomar suas decisões de consumo. Por fim, destaca-se que o uso de simulações matemático-financeiras pode orientar a tomada de decisões de compras a prazo ou à vista.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual de São PauloUniversidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade Federal de Juiz de Fora Departamento de MatemáticaUniversity of NottinghamUniversity of BristolUniversidade Estadual Paulista Departamento de MatemáticaUniversidade Estadual Paulista Departamento de MatemáticaUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual de São PauloUniversidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)University of NottinghamUniversity of BristolUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kistemann Junior, Marco AurélioLins, Romulo Campos2015-02-02T12:39:22Z2015-02-02T12:39:22Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1303-1326application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a15Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 50, p. 1303-1326, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/11424610.1590/1980-4415v28n50a15S0103-636X2014000301303S0103-636X2014000301303.pdf5779705454307719SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-15T06:16:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114246Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-15T06:16:03Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
Meanwhile, in a Liquid-Modern Consumer Society: The Production of Meanings and Decision Making of Consumers
title Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
spellingShingle Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
Kistemann Junior, Marco Aurélio
Sociedade Líquido-moderna
Educação Matemática Crítica
Produção de Significados
Consumo
Liquid-modern Society
Critical Mathematics Education
Production of Meanings
Consumption
title_short Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
title_full Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
title_fullStr Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
title_full_unstemmed Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
title_sort Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores
author Kistemann Junior, Marco Aurélio
author_facet Kistemann Junior, Marco Aurélio
Lins, Romulo Campos
author_role author
author2 Lins, Romulo Campos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de São Paulo
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
University of Nottingham
University of Bristol
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Kistemann Junior, Marco Aurélio
Lins, Romulo Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Sociedade Líquido-moderna
Educação Matemática Crítica
Produção de Significados
Consumo
Liquid-modern Society
Critical Mathematics Education
Production of Meanings
Consumption
topic Sociedade Líquido-moderna
Educação Matemática Crítica
Produção de Significados
Consumo
Liquid-modern Society
Critical Mathematics Education
Production of Meanings
Consumption
description This article introduces the paths and results of a qualitative research, concerning the production of meanings and decision-making of consumers in a liquid-modern consumer society. We based the study on theoretical assumptions of Criticism Mathematics Education, The Model of Semantic Fields and Economics, which was investigated by means of semi-structured interviews as consumers behave and make decisions when faced with consumption situations. We also observed how they use mathematics in their decisions, enabling in the society that was referred to other paths and reflections on consumption trail. The investigation revealed, among other results presented throughout the article that, independent of the school training consumers tend to use only the four operations for decision-making, in addition to using the parcel value to the interest rates detriment, to make their decisions. Finally, we highlight that the mathematical and financial simulations use can guide decision-making or shopping insight.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
2015-02-02T12:39:22Z
2015-02-02T12:39:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a15
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 50, p. 1303-1326, 2014.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/114246
10.1590/1980-4415v28n50a15
S0103-636X2014000301303
S0103-636X2014000301303.pdf
5779705454307719
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a15
http://hdl.handle.net/11449/114246
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 50, p. 1303-1326, 2014.
0103-636X
10.1590/1980-4415v28n50a15
S0103-636X2014000301303
S0103-636X2014000301303.pdf
5779705454307719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1303-1326
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649720258658304