Flutuação na segmentação de palavras: relações entre constituintes prosódicos e convenções ortográficas na escrita infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v15i2p369-383
http://hdl.handle.net/11449/114980
Resumo: In this paper, we analyzed situations where (a) one vocabular structure showed in two different ways in the same text or (b) had erasures. These structures fluctuations were extracted from texts written by children that, when the registers were done, were second graders of elementary school. Concerning the results, we verified: (1) that more than one prosodic constituent showed in the basis of fluctuation of vocabulary structures; and (2) that at least one of the limits of orthographic words was maintained in fluctuation structures. These results point to the recuperation done by writers with information they have access due to their insertion in (1) oral practices and (2) literacy practices.
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spelling Flutuação na segmentação de palavras: relações entre constituintes prosódicos e convenções ortográficas na escrita infantilFluctuation in words segmentation: relationships of prosodic constituents to orthographic conventions in children writingAquisição da escritaSegmentaçãoConvenções ortográficasProsódiaIn this paper, we analyzed situations where (a) one vocabular structure showed in two different ways in the same text or (b) had erasures. These structures fluctuations were extracted from texts written by children that, when the registers were done, were second graders of elementary school. Concerning the results, we verified: (1) that more than one prosodic constituent showed in the basis of fluctuation of vocabulary structures; and (2) that at least one of the limits of orthographic words was maintained in fluctuation structures. These results point to the recuperation done by writers with information they have access due to their insertion in (1) oral practices and (2) literacy practices.Neste artigo, foram analisadas situações em que (a) uma mesma estrutura vocabular apresentava-se de duas diferentes maneiras em um mesmo texto ou (b) apresentava-se com rasuras. Essas flutuações de estrutura foram extraídas de textos escritos por crianças que, à época da coleta, frequentavam a segunda série do ensino fundamental. Quanto aos resultados, verificou-se que: (1) mais de um constituinte prosódico mostrouse na base das flutuações de estrutura vocabular; e (2) pelo menos um dos limites das palavras ortográficas foi mantido nas estruturas flutuantes. Esses resultados sugerem a recuperação que os escreventes fazem de informações a que têm acesso pela sua inserção em (1) práticas de oralidade e em (2) práticas de letramento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, AV. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, AV. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article369-383application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v15i2p369-383Filologia e Linguística Portuguesa, v. 15, n. 2, p. 369-383, 2013.1517-4530http://hdl.handle.net/11449/11498010.11606/issn.2176-9419.v15i2p369-383ISSN15174530-2013-15-02-369-383.pdf7575560032654636Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFilologia e Linguística Portuguesainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114980Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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