Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120292
Resumo: The discussions waged by several authors in the field of philosophy of science about scientificity and scientific work often fall to the shock of Sciences, who had long substantiate their studies from the perspective of Natural Sciences. Fact that the man away from research, transforming it into a simple object of study. Among these questions, it is necessary to think in a very scientificity of the humanities, which considers the various types of knowledge that makes up the formation of the individual. In this way, approaching the experience, treated by Agambem Benjamin Larrosa and the educational research with children presents itself as a chance to rethink the current paradigm of Sciences. This gives rise to the objective of this work reflect, based on a research conducted with children and imagetic production, the idea of 'research and its relation to the concept of experience'. We will take as its starting point the elaborations on this concept as presented by Giorgio Agamben. We are assuming that the images of that research, are configured as research papers or research and, in this sense, the research is defined as a documentary research
id UNSP_abeb537fa7ef70d23edb446148616a9a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120292
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científicaPesquisa educacionalExperienciaFilosofia e cienciaThe discussions waged by several authors in the field of philosophy of science about scientificity and scientific work often fall to the shock of Sciences, who had long substantiate their studies from the perspective of Natural Sciences. Fact that the man away from research, transforming it into a simple object of study. Among these questions, it is necessary to think in a very scientificity of the humanities, which considers the various types of knowledge that makes up the formation of the individual. In this way, approaching the experience, treated by Agambem Benjamin Larrosa and the educational research with children presents itself as a chance to rethink the current paradigm of Sciences. This gives rise to the objective of this work reflect, based on a research conducted with children and imagetic production, the idea of 'research and its relation to the concept of experience'. We will take as its starting point the elaborations on this concept as presented by Giorgio Agamben. We are assuming that the images of that research, are configured as research papers or research and, in this sense, the research is defined as a documentary researchAs discussões travadas por diversos autores do campo da Filosofia da Ciência acerca da cientificidade e do fazer científico recaem com freqüência ao embate das Ciências Humanas, que por muito tempo fundamentaram seus estudos na perspectiva das Ciências Naturais. Fato que distanciou o homem das pesquisas; transformando-o em um simples objeto de estudo. Em meio a essas questões, faz-se necessário pensar em uma cientificidade própria das Ciências Humanas, que considere os diversos tipos de conhecimentos que compõe a formação do sujeito. Deste modo, aproximar a experiência, tratada por Agamben, Benjamim e Larrosa, à pesquisa educacional com crianças se apresenta como uma possibilidade de repensar o atual paradigma das Ciências Humanas. Assim, surge como objetivo refletir, a partir de uma investigação realizada com crianças e produção imagética, a idéia de ‘pesquisa e sua relação com o conceito de experiência’. Tomando como ponto de partida as elaborações acerca deste conceito conforme apresentadas por Agamben. Partindo do princípio que as imagens da referida pesquisa, se configuram como documentos de pesquisa e ou de investigação, neste sentido, a pesquisa se defini como uma pesquisa bibliográfica e documentalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, César Donizetti Pereira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]2015-03-23T15:25:38Z2015-03-23T15:25:38Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis44 f.application/pdfOLIVEIRA, Luana Priscila de. Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica. 2012. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/120292000716120oliveira_lp_tcc_rcla.pdf69924485292401890000-0001-8889-750XAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:15:15Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120292Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:19:13.860881Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
title Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
spellingShingle Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]
Pesquisa educacional
Experiencia
Filosofia e ciencia
title_short Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
title_full Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
title_fullStr Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
title_full_unstemmed Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
title_sort Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica
author Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]
author_facet Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leite, César Donizetti Pereira [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Luana Priscila de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa educacional
Experiencia
Filosofia e ciencia
topic Pesquisa educacional
Experiencia
Filosofia e ciencia
description The discussions waged by several authors in the field of philosophy of science about scientificity and scientific work often fall to the shock of Sciences, who had long substantiate their studies from the perspective of Natural Sciences. Fact that the man away from research, transforming it into a simple object of study. Among these questions, it is necessary to think in a very scientificity of the humanities, which considers the various types of knowledge that makes up the formation of the individual. In this way, approaching the experience, treated by Agambem Benjamin Larrosa and the educational research with children presents itself as a chance to rethink the current paradigm of Sciences. This gives rise to the objective of this work reflect, based on a research conducted with children and imagetic production, the idea of 'research and its relation to the concept of experience'. We will take as its starting point the elaborations on this concept as presented by Giorgio Agamben. We are assuming that the images of that research, are configured as research papers or research and, in this sense, the research is defined as a documentary research
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:25:38Z
2015-03-23T15:25:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Luana Priscila de. Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica. 2012. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/120292
000716120
oliveira_lp_tcc_rcla.pdf
6992448529240189
0000-0001-8889-750X
identifier_str_mv OLIVEIRA, Luana Priscila de. Pesquisa e experiência: linhas de fuga e dramaturgia científica. 2012. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
000716120
oliveira_lp_tcc_rcla.pdf
6992448529240189
0000-0001-8889-750X
url http://hdl.handle.net/11449/120292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 44 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129308770697216