Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borghi, Raquel Fontes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bertagna, Regiane Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671
http://hdl.handle.net/11449/158039
Resumo: Abstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all.
id UNSP_ad340bc55dd338b42dfd3703655c976f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158039
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileirasWhich education is public? Preliminary analysis of private subsidized service in child education in different Brazilian administrative regionsprivatizationright to educationfinancing of educationprivatizaçãodireito à educaçãofinanciamento da educaçãoAbstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all.Resumo: Apresenta e discute dados referentes ao atendimento conveniado na educação infantil nas regiões administrativas brasileiras. Além do estudo bibliográfico sobre a temática, realizou-se um levantamento acerca do número de municípios brasileiros de cada estado da Federação com matrículas conveniadas de educação infantil por meio dos dados disponíveis no Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE), referentes ao ano de 2013. O objetivo foi discutir a atuação do setor privado no atendimento da educação infantil. Os resultados evidenciam uma maior consolidação nas regiões Sudeste e Sul de uma política de conveniamento pautada em subsídios públicos ao setor privado e indicam a urgente necessidade de afirmação e luta por uma educação pública, laica e de qualidade para todos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Borghi, Raquel FontesBertagna, Regiane Helena2018-11-12T17:28:03Z2018-11-12T17:28:03Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article506-518application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/15803910.1590/s2176-6681/278133671S2176-66812016000300506S2176-66812016000300506.pdf688307556460027745380181500387180000-0003-1486-73960000-0003-4415-0978SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-11T06:27:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158039Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:41:31.244240Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
Which education is public? Preliminary analysis of private subsidized service in child education in different Brazilian administrative regions
title Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
spellingShingle Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
Borghi, Raquel Fontes
privatization
right to education
financing of education
privatização
direito à educação
financiamento da educação
title_short Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
title_full Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
title_fullStr Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
title_full_unstemmed Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
title_sort Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
author Borghi, Raquel Fontes
author_facet Borghi, Raquel Fontes
Bertagna, Regiane Helena
author_role author
author2 Bertagna, Regiane Helena
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Borghi, Raquel Fontes
Bertagna, Regiane Helena
dc.subject.por.fl_str_mv privatization
right to education
financing of education
privatização
direito à educação
financiamento da educação
topic privatization
right to education
financing of education
privatização
direito à educação
financiamento da educação
description Abstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
2018-11-12T17:28:03Z
2018-11-12T17:28:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016.
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/158039
10.1590/s2176-6681/278133671
S2176-66812016000300506
S2176-66812016000300506.pdf
6883075564600277
4538018150038718
0000-0003-1486-7396
0000-0003-4415-0978
url http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671
http://hdl.handle.net/11449/158039
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016.
2176-6681
10.1590/s2176-6681/278133671
S2176-66812016000300506
S2176-66812016000300506.pdf
6883075564600277
4538018150038718
0000-0003-1486-7396
0000-0003-4415-0978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 506-518
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129451022614528