Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671 http://hdl.handle.net/11449/158039 |
Resumo: | Abstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all. |
id |
UNSP_ad340bc55dd338b42dfd3703655c976f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158039 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileirasWhich education is public? Preliminary analysis of private subsidized service in child education in different Brazilian administrative regionsprivatizationright to educationfinancing of educationprivatizaçãodireito à educaçãofinanciamento da educaçãoAbstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all.Resumo: Apresenta e discute dados referentes ao atendimento conveniado na educação infantil nas regiões administrativas brasileiras. Além do estudo bibliográfico sobre a temática, realizou-se um levantamento acerca do número de municípios brasileiros de cada estado da Federação com matrículas conveniadas de educação infantil por meio dos dados disponíveis no Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE), referentes ao ano de 2013. O objetivo foi discutir a atuação do setor privado no atendimento da educação infantil. Os resultados evidenciam uma maior consolidação nas regiões Sudeste e Sul de uma política de conveniamento pautada em subsídios públicos ao setor privado e indicam a urgente necessidade de afirmação e luta por uma educação pública, laica e de qualidade para todos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Borghi, Raquel FontesBertagna, Regiane Helena2018-11-12T17:28:03Z2018-11-12T17:28:03Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article506-518application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/15803910.1590/s2176-6681/278133671S2176-66812016000300506S2176-66812016000300506.pdf688307556460027745380181500387180000-0003-1486-73960000-0003-4415-0978SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-11T06:27:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158039Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:41:31.244240Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras Which education is public? Preliminary analysis of private subsidized service in child education in different Brazilian administrative regions |
title |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
spellingShingle |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras Borghi, Raquel Fontes privatization right to education financing of education privatização direito à educação financiamento da educação |
title_short |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
title_full |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
title_fullStr |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
title_full_unstemmed |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
title_sort |
Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras |
author |
Borghi, Raquel Fontes |
author_facet |
Borghi, Raquel Fontes Bertagna, Regiane Helena |
author_role |
author |
author2 |
Bertagna, Regiane Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borghi, Raquel Fontes Bertagna, Regiane Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
privatization right to education financing of education privatização direito à educação financiamento da educação |
topic |
privatization right to education financing of education privatização direito à educação financiamento da educação |
description |
Abstract: This paper presents and discusses data about private subsidized service in early childhood education in Brazilian administrative regions. In addition to the bibliographical study on the subject, we used the data available at the National Fund for the Development of Education (FNDE) for 2013 to make a survey on the number of municipalities in each state of the Federation with private subsidized enrollments in child education. The aim was to discuss the role of the private sector in providing early childhood education. Results showed that the agreement policy based on public subvention to the private sector is more solid in the Southeast and South regions and point out to an urgent need of affirmative actions for a secular and high quality public education for all. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-01 2018-11-12T17:28:03Z 2018-11-12T17:28:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016. 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/158039 10.1590/s2176-6681/278133671 S2176-66812016000300506 S2176-66812016000300506.pdf 6883075564600277 4538018150038718 0000-0003-1486-7396 0000-0003-4415-0978 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/s2176-6681/278133671 http://hdl.handle.net/11449/158039 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 506-518, 2016. 2176-6681 10.1590/s2176-6681/278133671 S2176-66812016000300506 S2176-66812016000300506.pdf 6883075564600277 4538018150038718 0000-0003-1486-7396 0000-0003-4415-0978 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
506-518 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129451022614528 |