Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821 http://hdl.handle.net/11449/158046 |
Resumo: | In 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment. |
id |
UNSP_b19a9de95d2708169d855147edd4290b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158046 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930THE CONFLICTS IN NORMAL SCHOOL OF PIRACICABA IN THE MIDDLE OF THE 1930SLOS CONFLICTOS EN LA ESCUELA NORMAL DE PIRACICABA A MEDIADOS DE LA DÉCADA DE 1930LES CONFLITS À L'ÉCOLE NORMALE DE PIRACICABA DANS LA MI-DECENNIE 1930secondary educationnormal schoolPiracicabaensino secundárioescola normalPiracicabaIn 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment.En 1934 la Escuela Normal de Piracicaba enfrentó conflictos con el nuevo Código de la Educación del Estado de São Paulo. Los profesores y la dirección de la escuela estaban en desacuerdo en cuanto del carácter normativo de este código. Existía también desacuerdo sobre el proceso de evaluación escolar. La autoridad administrativa fue cuestionada y la lucha por el poder ha surgido. Hubo necesidad de la mediación externa en estos conflictos, exigiendo investigación del gobierno sobre la situación beligerante en esta tradicional escuela secundaria. El análisis de estos conflictos ha permitido la comprensión del cotidiano escolar y las múltiples facetas de la organización institucional de este importante centro de enseñanza.En 1934 l'École Normale de Piracicaba a fait face à des conflits pendant le processus de mise en œuvre du nouveau Code d'éducation de l'État São Paulo. Les enseignants et la direction scolaire étaient en désaccord sur le caractère normatif de ce code. Il y a eu également un désaccord sur le processus d'évaluation de la période. L'autorité administrative a ensuite été mise en cause et les disputes par le pouvoir institutionnel surviennent. Il a fallu une médiation externe dans ces conflits, exigeant une enquête gouvernemental de la situation belligérante dans cette traditionnelle école secondaire. L'analyse de ces conflits a conduit à la compréhension du jour au jour scolaire de l'époque et les nombreuses facettes de l'organisation institutionnelle de cet important établissement d'enseignement.Em 1934 a Escola Normal de Piracicaba enfrentou conflitos no processo de implantação do novo Código de Educação do Estado de São Paulo. Professores e a direção da escola discordavam quanto ao caráter normativo deste código. Enfrentava-se, também, divergência sobre o processo avaliativo do período. A autoridade administrativa foi então questionada e as disputas pelo poder institucional vieram à tona. Houve a necessidade de mediação externa nestes conflitos, demandando sindicância governamental sobre a situação beligerante nesta tradicional escola secundária. A análise destas disputas possibilitou a compreensão do cotidiano escolar de então e as múltiplas facetas da organização institucional deste importante estabelecimento de ensino.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Celeste Filho, Macioniro2018-11-12T17:28:05Z2018-11-12T17:28:05Z2016-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article213-233application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016.2236-3459http://hdl.handle.net/11449/15804610.1590/2236-3459/52821S2236-34592016000100213S2236-34592016000100213.pdf4837831739771633SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória da Educação0,151info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-29T06:18:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158046Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:06:29.618856Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 THE CONFLICTS IN NORMAL SCHOOL OF PIRACICABA IN THE MIDDLE OF THE 1930S LOS CONFLICTOS EN LA ESCUELA NORMAL DE PIRACICABA A MEDIADOS DE LA DÉCADA DE 1930 LES CONFLITS À L'ÉCOLE NORMALE DE PIRACICABA DANS LA MI-DECENNIE 1930 |
title |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
spellingShingle |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 Celeste Filho, Macioniro secondary education normal school Piracicaba ensino secundário escola normal Piracicaba |
title_short |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
title_full |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
title_fullStr |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
title_full_unstemmed |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
title_sort |
Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930 |
author |
Celeste Filho, Macioniro |
author_facet |
Celeste Filho, Macioniro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Celeste Filho, Macioniro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
secondary education normal school Piracicaba ensino secundário escola normal Piracicaba |
topic |
secondary education normal school Piracicaba ensino secundário escola normal Piracicaba |
description |
In 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-01 2018-11-12T17:28:05Z 2018-11-12T17:28:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821 História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016. 2236-3459 http://hdl.handle.net/11449/158046 10.1590/2236-3459/52821 S2236-34592016000100213 S2236-34592016000100213.pdf 4837831739771633 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821 http://hdl.handle.net/11449/158046 |
identifier_str_mv |
História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016. 2236-3459 10.1590/2236-3459/52821 S2236-34592016000100213 S2236-34592016000100213.pdf 4837831739771633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
História da Educação 0,151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
213-233 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129019953020928 |