Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celeste Filho, Macioniro
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821
http://hdl.handle.net/11449/158046
Resumo: In 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment.
id UNSP_b19a9de95d2708169d855147edd4290b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158046
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930THE CONFLICTS IN NORMAL SCHOOL OF PIRACICABA IN THE MIDDLE OF THE 1930SLOS CONFLICTOS EN LA ESCUELA NORMAL DE PIRACICABA A MEDIADOS DE LA DÉCADA DE 1930LES CONFLITS À L'ÉCOLE NORMALE DE PIRACICABA DANS LA MI-DECENNIE 1930secondary educationnormal schoolPiracicabaensino secundárioescola normalPiracicabaIn 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment.En 1934 la Escuela Normal de Piracicaba enfrentó conflictos con el nuevo Código de la Educación del Estado de São Paulo. Los profesores y la dirección de la escuela estaban en desacuerdo en cuanto del carácter normativo de este código. Existía también desacuerdo sobre el proceso de evaluación escolar. La autoridad administrativa fue cuestionada y la lucha por el poder ha surgido. Hubo necesidad de la mediación externa en estos conflictos, exigiendo investigación del gobierno sobre la situación beligerante en esta tradicional escuela secundaria. El análisis de estos conflictos ha permitido la comprensión del cotidiano escolar y las múltiples facetas de la organización institucional de este importante centro de enseñanza.En 1934 l'École Normale de Piracicaba a fait face à des conflits pendant le processus de mise en œuvre du nouveau Code d'éducation de l'État São Paulo. Les enseignants et la direction scolaire étaient en désaccord sur le caractère normatif de ce code. Il y a eu également un désaccord sur le processus d'évaluation de la période. L'autorité administrative a ensuite été mise en cause et les disputes par le pouvoir institutionnel surviennent. Il a fallu une médiation externe dans ces conflits, exigeant une enquête gouvernemental de la situation belligérante dans cette traditionnelle école secondaire. L'analyse de ces conflits a conduit à la compréhension du jour au jour scolaire de l'époque et les nombreuses facettes de l'organisation institutionnelle de cet important établissement d'enseignement.Em 1934 a Escola Normal de Piracicaba enfrentou conflitos no processo de implantação do novo Código de Educação do Estado de São Paulo. Professores e a direção da escola discordavam quanto ao caráter normativo deste código. Enfrentava-se, também, divergência sobre o processo avaliativo do período. A autoridade administrativa foi então questionada e as disputas pelo poder institucional vieram à tona. Houve a necessidade de mediação externa nestes conflitos, demandando sindicância governamental sobre a situação beligerante nesta tradicional escola secundária. A análise destas disputas possibilitou a compreensão do cotidiano escolar de então e as múltiplas facetas da organização institucional deste importante estabelecimento de ensino.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Celeste Filho, Macioniro2018-11-12T17:28:05Z2018-11-12T17:28:05Z2016-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article213-233application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016.2236-3459http://hdl.handle.net/11449/15804610.1590/2236-3459/52821S2236-34592016000100213S2236-34592016000100213.pdf4837831739771633SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória da Educação0,151info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-29T06:18:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158046Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-29T06:18:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
THE CONFLICTS IN NORMAL SCHOOL OF PIRACICABA IN THE MIDDLE OF THE 1930S
LOS CONFLICTOS EN LA ESCUELA NORMAL DE PIRACICABA A MEDIADOS DE LA DÉCADA DE 1930
LES CONFLITS À L'ÉCOLE NORMALE DE PIRACICABA DANS LA MI-DECENNIE 1930
title Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
spellingShingle Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
Celeste Filho, Macioniro
secondary education
normal school
Piracicaba
ensino secundário
escola normal
Piracicaba
title_short Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
title_full Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
title_fullStr Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
title_full_unstemmed Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
title_sort Os Conflitos Na Escola Normal de Piracicaba em meados da década de 1930
author Celeste Filho, Macioniro
author_facet Celeste Filho, Macioniro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Celeste Filho, Macioniro
dc.subject.por.fl_str_mv secondary education
normal school
Piracicaba
ensino secundário
escola normal
Piracicaba
topic secondary education
normal school
Piracicaba
ensino secundário
escola normal
Piracicaba
description In 1934 the Normal School of Piracicaba faced conflicts in the process of implementing the new Education Code of the State of São Paulo. Teachers and the school principal disagreed about the normative nature of this code. There was also disagreement over the period of the evaluative process. The administrative authority was then questioned and institutional power struggles surfaced. There was the need for external mediation in these conflicts, demanding governmental inquiry on the belligerent situation in this traditional school. The analysis of these disputes made possible the understanding of the everyday of school and the multiple facets of the institutional organization of this important educational establishment.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-01
2018-11-12T17:28:05Z
2018-11-12T17:28:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821
História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016.
2236-3459
http://hdl.handle.net/11449/158046
10.1590/2236-3459/52821
S2236-34592016000100213
S2236-34592016000100213.pdf
4837831739771633
url http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/52821
http://hdl.handle.net/11449/158046
identifier_str_mv História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 20, n. 48, p. 213-233, 2016.
2236-3459
10.1590/2236-3459/52821
S2236-34592016000100213
S2236-34592016000100213.pdf
4837831739771633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História da Educação
0,151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 213-233
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965115837054976