Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pedro-silva, Nelson
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rondini, Carina Alexandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202951
http://hdl.handle.net/11449/157712
Resumo: Abstract With this study we aimed to find out if students considered loyalty more important value than honesty and truthfulness. The group studied was comprised of 40 students enrolled in Elementary Education II in a city in São Paulo state. To collect information, we use two short stories about loyalty, which served as the starting point for the interview, according to Piaget's model. The results showed the following: a) loyalty, to be conceived as value does not depend on the content, but the generating consequences to others; b) it appears to be independent of the school experience; and c) the girls are inclined to see, more than boys, loyalty to an agreement as a value, while condemning its content and be more sensitive to its results. We conclude that, despite the results, loyalty must be conceived as an important asset for students.
id UNSP_b608da808b68a2786d3f0d26077f9a2d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157712
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolaresLoyalty to an agreement between studentsLealtad a un acuerdo establecido entre los escolaresMoral JudgmentLoyalty (Ethics)EducationJuízo Morallealdade (Ética)educaçãoAbstract With this study we aimed to find out if students considered loyalty more important value than honesty and truthfulness. The group studied was comprised of 40 students enrolled in Elementary Education II in a city in São Paulo state. To collect information, we use two short stories about loyalty, which served as the starting point for the interview, according to Piaget's model. The results showed the following: a) loyalty, to be conceived as value does not depend on the content, but the generating consequences to others; b) it appears to be independent of the school experience; and c) the girls are inclined to see, more than boys, loyalty to an agreement as a value, while condemning its content and be more sensitive to its results. We conclude that, despite the results, loyalty must be conceived as an important asset for students.Resumen Con el presente estudio se tuvo como objetivo saber si los alumnos consideraban la lealtad un valor más importante que la honestidad y la veracidad. El universo investigado fue compuesto de 40 estudiantes matriculados en la Enseñanza Primaria II de una ciudad del interior paulista. Para la colecta de informaciones, empleamos dos historietas sobre la lealtad, que sirvieron de ponto de partida para la entrevista, según el modelo piagetiano. Los resultados apuntaron los siguientes aspectos: a) la lealtad, para ser concebida como valor, no depende del contenido, sino de las consecuencias generadoras a otros; b) ella parece ser independiente de la experiencia escolar; y c) las niñas se inclinan a ver, más que los niños, la lealtad a un acuerdo establecido como un valor, a pesar de condenar su contenido y ser más sensibles a sus resultados. Se concluye que, a pesar de los resultados, la lealtad debe ser concebida como un valor importante para los estudiantes.Resumo Com o presente estudo objetivamos saber se os alunos consideravam a lealdade um valor mais importante do que a honestidade e a veracidade. O universo pesquisado foi composto de 40 estudantes matriculados no Ensino Fundamental II de uma cidade do interior paulista. Para a coleta de informações, empregamos duas historietas sobre a lealdade, que serviram de ponto de partida para a entrevista, segundo o modelo piagetiano. Os resultados apontaram os seguintes aspectos: a) a lealdade, para ser concebida como valor, não depende do conteúdo, mas das consequências geradoras a outrem; b) ela parece ser independente da experiência escolar; e c) as meninas se inclinam a ver, mais do que os meninos, a lealdade a um acordo estabelecido como um valor, apesar de condenarem seu conteúdo e serem mais sensíveis aos seus resultados. Concluímos que, a despeito dos resultados, a lealdade deve ser concebida como um valor importante para os estudantes.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pedro-silva, NelsonRondini, Carina Alexandra2018-11-12T17:26:36Z2018-11-12T17:26:36Z2016-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article197-208application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202951Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 2, p. 197-208, 2016.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771210.1590/2175-353920150202951S1413-85572016000200197S1413-85572016000200197.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:16:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157712Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-01T06:16:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
Loyalty to an agreement between students
Lealtad a un acuerdo establecido entre los escolares
title Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
spellingShingle Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
Pedro-silva, Nelson
Moral Judgment
Loyalty (Ethics)
Education
Juízo Moral
lealdade (Ética)
educação
title_short Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
title_full Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
title_fullStr Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
title_full_unstemmed Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
title_sort Lealdade a um acordo estabelecido entre os escolares
author Pedro-silva, Nelson
author_facet Pedro-silva, Nelson
Rondini, Carina Alexandra
author_role author
author2 Rondini, Carina Alexandra
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pedro-silva, Nelson
Rondini, Carina Alexandra
dc.subject.por.fl_str_mv Moral Judgment
Loyalty (Ethics)
Education
Juízo Moral
lealdade (Ética)
educação
topic Moral Judgment
Loyalty (Ethics)
Education
Juízo Moral
lealdade (Ética)
educação
description Abstract With this study we aimed to find out if students considered loyalty more important value than honesty and truthfulness. The group studied was comprised of 40 students enrolled in Elementary Education II in a city in São Paulo state. To collect information, we use two short stories about loyalty, which served as the starting point for the interview, according to Piaget's model. The results showed the following: a) loyalty, to be conceived as value does not depend on the content, but the generating consequences to others; b) it appears to be independent of the school experience; and c) the girls are inclined to see, more than boys, loyalty to an agreement as a value, while condemning its content and be more sensitive to its results. We conclude that, despite the results, loyalty must be conceived as an important asset for students.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-01
2018-11-12T17:26:36Z
2018-11-12T17:26:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202951
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 2, p. 197-208, 2016.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/157712
10.1590/2175-353920150202951
S1413-85572016000200197
S1413-85572016000200197.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202951
http://hdl.handle.net/11449/157712
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 2, p. 197-208, 2016.
1413-8557
10.1590/2175-353920150202951
S1413-85572016000200197
S1413-85572016000200197.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 197-208
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650138504167424