Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Cunha, Marcus Vinicius Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003
http://hdl.handle.net/11449/109729
Resumo: This article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.
id UNSP_b65bad009257c5d6f1cbefbda229b024
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109729
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuraçãoAnísio Teixeira and Psychology: the value of measurementhistória da educação brasileiraEscola NovaAnísio TeixeiraPsicologiaPsicometriaHistory of Brazilian EducationNew SchoolAnísio TeixeiraPsychologyPsychometricsThis article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.Analisa as ideias e a atuação de Anísio Teixeira nos anos 1920 e 1930, focalizando as suas concepções acerca do valor da mensuração para a renovação educacional no Brasil. Considerando que o pensamento e as práticas de Teixeira devem ser compreendidos no contexto em que se desenvolveram, apresenta um histórico da inserção dos saberes psicológicos na educação, com especial atenção para a adesão do movimento escolanovista à Psicometria. Conclui que, ao defender o uso da mensuração, Teixeira se manteve fiel à meta da Escola Nova que exigia diagnosticar cientificamente o universo escolar, o que se fazia necessário para responder à crescente demanda por escolarização e às deficiências das instituições de ensino brasileiras.Unesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de AraraquaraCentro Universitário Sistema Educacional BrasileiroUSP Faculdade de Filosofia, Ciências e LetrasUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de AraraquaraInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário Sistema Educacional BrasileiroUniversidade de São Paulo (USP)Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]Cunha, Marcus Vinicius Da2014-09-30T18:18:37Z2014-09-30T18:18:37Z2013-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article32-52application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/10972910.1590/S2176-66812013000100003S2176-66812013000100003S2176-66812013000100003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-30T06:15:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109729Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-30T06:15:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
Anísio Teixeira and Psychology: the value of measurement
title Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
spellingShingle Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
história da educação brasileira
Escola Nova
Anísio Teixeira
Psicologia
Psicometria
History of Brazilian Education
New School
Anísio Teixeira
Psychology
Psychometrics
title_short Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
title_full Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
title_fullStr Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
title_full_unstemmed Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
title_sort Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
author Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
author_facet Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
Cunha, Marcus Vinicius Da
author_role author
author2 Cunha, Marcus Vinicius Da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Centro Universitário Sistema Educacional Brasileiro
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
Cunha, Marcus Vinicius Da
dc.subject.por.fl_str_mv história da educação brasileira
Escola Nova
Anísio Teixeira
Psicologia
Psicometria
History of Brazilian Education
New School
Anísio Teixeira
Psychology
Psychometrics
topic história da educação brasileira
Escola Nova
Anísio Teixeira
Psicologia
Psicometria
History of Brazilian Education
New School
Anísio Teixeira
Psychology
Psychometrics
description This article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
2014-09-30T18:18:37Z
2014-09-30T18:18:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/109729
10.1590/S2176-66812013000100003
S2176-66812013000100003
S2176-66812013000100003.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003
http://hdl.handle.net/11449/109729
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.
2176-6681
10.1590/S2176-66812013000100003
S2176-66812013000100003
S2176-66812013000100003.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 32-52
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965452096503808