Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003 http://hdl.handle.net/11449/109729 |
Resumo: | This article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions. |
id |
UNSP_b65bad009257c5d6f1cbefbda229b024 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109729 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuraçãoAnísio Teixeira and Psychology: the value of measurementhistória da educação brasileiraEscola NovaAnísio TeixeiraPsicologiaPsicometriaHistory of Brazilian EducationNew SchoolAnísio TeixeiraPsychologyPsychometricsThis article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.Analisa as ideias e a atuação de Anísio Teixeira nos anos 1920 e 1930, focalizando as suas concepções acerca do valor da mensuração para a renovação educacional no Brasil. Considerando que o pensamento e as práticas de Teixeira devem ser compreendidos no contexto em que se desenvolveram, apresenta um histórico da inserção dos saberes psicológicos na educação, com especial atenção para a adesão do movimento escolanovista à Psicometria. Conclui que, ao defender o uso da mensuração, Teixeira se manteve fiel à meta da Escola Nova que exigia diagnosticar cientificamente o universo escolar, o que se fazia necessário para responder à crescente demanda por escolarização e às deficiências das instituições de ensino brasileiras.Unesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de AraraquaraCentro Universitário Sistema Educacional BrasileiroUSP Faculdade de Filosofia, Ciências e LetrasUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de AraraquaraInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário Sistema Educacional BrasileiroUniversidade de São Paulo (USP)Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP]Cunha, Marcus Vinicius Da2014-09-30T18:18:37Z2014-09-30T18:18:37Z2013-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article32-52application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/10972910.1590/S2176-66812013000100003S2176-66812013000100003S2176-66812013000100003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-30T06:15:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109729Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-30T06:15:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração Anísio Teixeira and Psychology: the value of measurement |
title |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
spellingShingle |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP] história da educação brasileira Escola Nova Anísio Teixeira Psicologia Psicometria History of Brazilian Education New School Anísio Teixeira Psychology Psychometrics |
title_short |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
title_full |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
title_fullStr |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
title_full_unstemmed |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
title_sort |
Anísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuração |
author |
Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP] |
author_facet |
Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP] Cunha, Marcus Vinicius Da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Marcus Vinicius Da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Centro Universitário Sistema Educacional Brasileiro Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bortoloti, Karen Fernanda [UNESP] Cunha, Marcus Vinicius Da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
história da educação brasileira Escola Nova Anísio Teixeira Psicologia Psicometria History of Brazilian Education New School Anísio Teixeira Psychology Psychometrics |
topic |
história da educação brasileira Escola Nova Anísio Teixeira Psicologia Psicometria History of Brazilian Education New School Anísio Teixeira Psychology Psychometrics |
description |
This article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-01 2014-09-30T18:18:37Z 2014-09-30T18:18:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013. 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/109729 10.1590/S2176-66812013000100003 S2176-66812013000100003 S2176-66812013000100003.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003 http://hdl.handle.net/11449/109729 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013. 2176-6681 10.1590/S2176-66812013000100003 S2176-66812013000100003 S2176-66812013000100003.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
32-52 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965452096503808 |