Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155124
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000879133.pdf
Resumo: The constitution of the Brazilian people is made up by three major ethnic groups: the Indigenous, European and African, who mingled and formed what is known as the Brazilian culture. One of the most significant platform from this culture certainly is the music. In the second half of the nineteenth century and in the early twentieth, music began to be valued as national production and now is currently as diverse and significant as estimated. The book-report Best Regards: letters and other reflections on the backgrounds of Brazilian popular music makes an analysis of the reality of Brazilian popular music and its origins from experimental texts such as personal letters and fictional interviews based on actual statements about some of the most representative musicians of the early twentieth century - Assis Valente, Cartola, Chiquinha Gonzaga, Luiz Gonzaga and Noel Rosa - when the recently independent country began to establish their own particular culture. In these texts is possible, besides of knowing the biography and the pieces of these artists, compare historical contexts experienced back there with the country's current situation. The book also brings an extensive research of Brazilian's rhythms, ethnic origin, geography, as the main areas of occurrence of those rhythms in Brazil and how the dismemberment and the derivations of then, that embraces since classical music and orchestral until drumming up on the street
id UNSP_ba7ebba89e7a1154a085b1d113ccce95
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155124
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileiraMúsica brasileiraMetrica e ritmo musicalMulticulturalismoCartasMusica popularBrazilian musicThe constitution of the Brazilian people is made up by three major ethnic groups: the Indigenous, European and African, who mingled and formed what is known as the Brazilian culture. One of the most significant platform from this culture certainly is the music. In the second half of the nineteenth century and in the early twentieth, music began to be valued as national production and now is currently as diverse and significant as estimated. The book-report Best Regards: letters and other reflections on the backgrounds of Brazilian popular music makes an analysis of the reality of Brazilian popular music and its origins from experimental texts such as personal letters and fictional interviews based on actual statements about some of the most representative musicians of the early twentieth century - Assis Valente, Cartola, Chiquinha Gonzaga, Luiz Gonzaga and Noel Rosa - when the recently independent country began to establish their own particular culture. In these texts is possible, besides of knowing the biography and the pieces of these artists, compare historical contexts experienced back there with the country's current situation. The book also brings an extensive research of Brazilian's rhythms, ethnic origin, geography, as the main areas of occurrence of those rhythms in Brazil and how the dismemberment and the derivations of then, that embraces since classical music and orchestral until drumming up on the streetA formação do povo brasileiro é constituída por três grupos étnicos principais: o indígena, o europeu e o africano, que se miscigenaram e formaram o que conhecemos como a cultura brasileira. Uma das plataformas mais representativas dessa cultura é a música, que na segunda metade do século XIX e início do século XX começava a ser valorizada como produção nacional e, atualmente, é tão diversa e rica como estimada. O livro-reportagem Cordiais Saudações: Cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira faz uma análise sobre a realidade da música popular brasileira e das suas raízes a partir de textos experimentais, como cartas pessoais e entrevistas fictícias baseadas em declarações reais sobre alguns dos músicos mais representativos do começo do século XX, - Assis Valente, Cartola, Chiquinha Gonzaga, Luiz Gonzaga e Noel Rosa - quando o país, recém-independente, começava a firmar sua cultura particular. Nesses textos é possível, além de conhecer a biografia e a obra desses artistas, comparar o contexto histórico vivido por eles com a situação atual. O livro também traz uma vasta pesquisa dos ritmos musicais brasileiros, sua origem étnica, geográfica, as principais áreas de ocorrência no Brasil e como acontecem os desmembramentos e as derivações desses ritmos, valorizando desde a música erudita e orquestrada até os batuques de ruaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Xavier, Juarez Tadeu de Paula [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]2018-08-30T18:20:14Z2018-08-30T18:20:14Z2014-02-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis42 f.application/pdfHENRIQUES, Laura Luz Pessanha. Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira. 2014. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.http://hdl.handle.net/11449/155124000879133http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000879133.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:14:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155124Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:10:04.279276Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
title Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
spellingShingle Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]
Música brasileira
Metrica e ritmo musical
Multiculturalismo
Cartas
Musica popular
Brazilian music
title_short Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
title_full Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
title_fullStr Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
title_full_unstemmed Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
title_sort Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira
author Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]
author_facet Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Xavier, Juarez Tadeu de Paula [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Henriques, Laura Luz Pessanha [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Música brasileira
Metrica e ritmo musical
Multiculturalismo
Cartas
Musica popular
Brazilian music
topic Música brasileira
Metrica e ritmo musical
Multiculturalismo
Cartas
Musica popular
Brazilian music
description The constitution of the Brazilian people is made up by three major ethnic groups: the Indigenous, European and African, who mingled and formed what is known as the Brazilian culture. One of the most significant platform from this culture certainly is the music. In the second half of the nineteenth century and in the early twentieth, music began to be valued as national production and now is currently as diverse and significant as estimated. The book-report Best Regards: letters and other reflections on the backgrounds of Brazilian popular music makes an analysis of the reality of Brazilian popular music and its origins from experimental texts such as personal letters and fictional interviews based on actual statements about some of the most representative musicians of the early twentieth century - Assis Valente, Cartola, Chiquinha Gonzaga, Luiz Gonzaga and Noel Rosa - when the recently independent country began to establish their own particular culture. In these texts is possible, besides of knowing the biography and the pieces of these artists, compare historical contexts experienced back there with the country's current situation. The book also brings an extensive research of Brazilian's rhythms, ethnic origin, geography, as the main areas of occurrence of those rhythms in Brazil and how the dismemberment and the derivations of then, that embraces since classical music and orchestral until drumming up on the street
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-21
2018-08-30T18:20:14Z
2018-08-30T18:20:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HENRIQUES, Laura Luz Pessanha. Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira. 2014. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/155124
000879133
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000879133.pdf
identifier_str_mv HENRIQUES, Laura Luz Pessanha. Cordiais saudações: cartas e outras reflexões sobre as raízes da música popular brasileira. 2014. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
000879133
url http://hdl.handle.net/11449/155124
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000879133.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 42 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128326889373696