Sentir, Significar e Construir Conhecimento com Base nos Erros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bianchini, Luciane Guimarães Batistella
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vasconcelos, Mario Sergio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623659501
http://hdl.handle.net/11449/158028
Resumo: Abstract: By means of Piaget's critical clinical method, the study investigated the meanings assigned to mistakes by four students in different activities and interactive situations. The research also analyzed the results of using self-regulatory situations in understanding mistakes initially committed by the students. Data collection instruments consisted of games, video recordings, diaries and interviews. Following intervention, the students were able to recognize their competence, establish positive interactions within the group, and avoid viewing mistakes as obstacles to learning. We concluded that the meanings assigned to mistakes depend on certain variables, among them feelings nurtured by the individuals about themselves, the other, and the object of knowledge.
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spelling Sentir, Significar e Construir Conhecimento com Base nos ErrosEvoked Feelings, Assigned Meanings and Constructed Knowledge Based on MistakesJean PiagetMistakesMeaningsLearningJean PiagetErroSignificaçõesAprendizagemAbstract: By means of Piaget's critical clinical method, the study investigated the meanings assigned to mistakes by four students in different activities and interactive situations. The research also analyzed the results of using self-regulatory situations in understanding mistakes initially committed by the students. Data collection instruments consisted of games, video recordings, diaries and interviews. Following intervention, the students were able to recognize their competence, establish positive interactions within the group, and avoid viewing mistakes as obstacles to learning. We concluded that the meanings assigned to mistakes depend on certain variables, among them feelings nurtured by the individuals about themselves, the other, and the object of knowledge.Resumo: Por intermédio do método clínico crítico piagetiano, investigou-se as significações, atribuídas ao erro por quatro estudantes em diferentes atividades e situações interativas. Também foram verificados os resultados do emprego de situações autorreguladoras na compreensão do erro inicialmente apresentado por eles. Os instrumentos para a coleta de dados consistiram em jogos, videogravações, diários e entrevistas. Após intervenção, os alunos passaram a se perceber competentes, estabelecer interações positivas no grupo e deixar de conceber o erro como uma ação impeditiva do aprender. Concluiu-se que as significações de erro são dependentes de algumas variáveis; entre elas, os sentimentos nutridos pelos sujeitos sobre si, o outro e o objeto de conhecimento.Universidade do Norte do ParanáUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade do Norte do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bianchini, Luciane Guimarães BatistellaVasconcelos, Mario Sergio2018-11-12T17:28:00Z2018-11-12T17:28:00Z2017-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1035-1057application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623659501Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 42, n. 3, p. 1035-1057, 2017.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15802810.1590/2175-623659501S2175-62362017000301035S2175-62362017000301035.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-05T06:08:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158028Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:06:30.381650Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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