Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.poeticasvisuais.com.br/#
http://hdl.handle.net/11449/126873
Resumo: Some esthetical particularities of Luiz Fernando Carvalho’s micro-series reveal, in the nineteenth century Brazil, the capacity of the literary and audiovisual discourse to represent some singularities of the Brazilian social life from the past, as well as pointing to existential problems of the class representative that leads the plot, instigating reflections in the present. The treatment offered to the class struggle by the Machadian narrative and by the Rede Globo’s adaptation, just as the way in which the existential drama is expounded, disclose a kind of reception among readers/viewers which is capable of reviewing the historical past in times that ask for such a revision, even though the television series bets on the non-conventional. Machado presented the tension between representation and truth (as well as between emotion production and reflection) with the transfiguration of the tragic pathos and the mobilization of the patriarchal figure to the melodramatic bias. Although increased by the irony orchestrated by the scenic elements, in the audiovisual version such Machadian solutions would be apt to lose their strength to unmask the social subjects; on the other side, the intensification of the melodrama can make evident what Machado disguised with less obvious narrative intentions.
id UNSP_bd85f1eb5cebd56907afd992ac7b0e4c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126873
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três liçõesMelodrama in false and Capitu´s social pedagogy by Luiz Fernando Carvalho: the adaptation of Dom Casmurro to the audiovisual in three lessonsLiterature and televisionMachado de AssisDom CasmurroLuiz Fernando CarvalhoLiteratura e televisãoMachado de AssisDom CasmurroLuiz Fernando CarvalhoSome esthetical particularities of Luiz Fernando Carvalho’s micro-series reveal, in the nineteenth century Brazil, the capacity of the literary and audiovisual discourse to represent some singularities of the Brazilian social life from the past, as well as pointing to existential problems of the class representative that leads the plot, instigating reflections in the present. The treatment offered to the class struggle by the Machadian narrative and by the Rede Globo’s adaptation, just as the way in which the existential drama is expounded, disclose a kind of reception among readers/viewers which is capable of reviewing the historical past in times that ask for such a revision, even though the television series bets on the non-conventional. Machado presented the tension between representation and truth (as well as between emotion production and reflection) with the transfiguration of the tragic pathos and the mobilization of the patriarchal figure to the melodramatic bias. Although increased by the irony orchestrated by the scenic elements, in the audiovisual version such Machadian solutions would be apt to lose their strength to unmask the social subjects; on the other side, the intensification of the melodrama can make evident what Machado disguised with less obvious narrative intentions.Particularidades estéticas da microssérie de Luiz Fernando Carvalho revelam no Brasil do século XXI a capacidade dos discursos literário e audiovisual de representar singularidades da vida social brasileira do passado, bem como apontam problemas existenciais do representante de classe que conduz o enredo, provocando reflexões no presente. O tratamento oferecido à luta de classes pela narrativa machadiana e pela adaptação da Rede Globo, assim como o modo através do qual o drama existencial é exposto, revelam um tipo de recepção entre leitores/espectadores, capazes de rever o passado histórico em tempos que pedem tal revisão, ainda que a série televisiva aposte forçosamente no anticonvencional. Machado apresentou a tensão entre representação e verdade (bem como entre produção de emoção e de reflexão) com a transfiguração do pathos de tragédia e a mobilização da figura patriarcal para o viés melodramático. Embora acrescidas de uma ironia orquestrada pelos elementos cênicos na versão audiovisual, tais soluções machadianas tenderiam a perder a força de desmascaramento dos sujeitos sociais, contudo a intensificação do melodrama pode evidenciar o que Machado disfarçou com intenções narrativas menos óbvias. Palavras-chave: Literatura e televisão; Machado de Assis; Dom Casmurro; Luiz Fernando CarvalhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]2015-08-21T17:53:22Z2015-08-21T17:53:22Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-94http://www.poeticasvisuais.com.br/#Revista Poéticas Visuais, v. 5, n. 1, p. 83-94, 2014.2177-5745http://hdl.handle.net/11449/1268733065305177014712Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Poéticas Visuaisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T20:22:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126873Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:40:11.030687Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
Melodrama in false and Capitu´s social pedagogy by Luiz Fernando Carvalho: the adaptation of Dom Casmurro to the audiovisual in three lessons
title Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
spellingShingle Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]
Literature and television
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
Literatura e televisão
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
title_short Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
title_full Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
title_fullStr Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
title_full_unstemmed Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
title_sort Melodrama em falso e pedagogia social de Capitu, de Luiz Fernando Carvalho: a adaptação de Dom Casmurro para o audiovisual em três lições
author Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]
author_facet Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Betella, Gabriela Kvacek [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Literature and television
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
Literatura e televisão
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
topic Literature and television
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
Literatura e televisão
Machado de Assis
Dom Casmurro
Luiz Fernando Carvalho
description Some esthetical particularities of Luiz Fernando Carvalho’s micro-series reveal, in the nineteenth century Brazil, the capacity of the literary and audiovisual discourse to represent some singularities of the Brazilian social life from the past, as well as pointing to existential problems of the class representative that leads the plot, instigating reflections in the present. The treatment offered to the class struggle by the Machadian narrative and by the Rede Globo’s adaptation, just as the way in which the existential drama is expounded, disclose a kind of reception among readers/viewers which is capable of reviewing the historical past in times that ask for such a revision, even though the television series bets on the non-conventional. Machado presented the tension between representation and truth (as well as between emotion production and reflection) with the transfiguration of the tragic pathos and the mobilization of the patriarchal figure to the melodramatic bias. Although increased by the irony orchestrated by the scenic elements, in the audiovisual version such Machadian solutions would be apt to lose their strength to unmask the social subjects; on the other side, the intensification of the melodrama can make evident what Machado disguised with less obvious narrative intentions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:22Z
2015-08-21T17:53:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.poeticasvisuais.com.br/#
Revista Poéticas Visuais, v. 5, n. 1, p. 83-94, 2014.
2177-5745
http://hdl.handle.net/11449/126873
3065305177014712
url http://www.poeticasvisuais.com.br/#
http://hdl.handle.net/11449/126873
identifier_str_mv Revista Poéticas Visuais, v. 5, n. 1, p. 83-94, 2014.
2177-5745
3065305177014712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Poéticas Visuais
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 83-94
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129232820240384