A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037 http://hdl.handle.net/11449/211905 |
Resumo: | This paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records. |
id |
UNSP_be46ccb88aac7a208c7910691b389041 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211905 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em físicaThe history that the Radioactive film does not tell and the perception of undergraduate physics studentsPhysics teachingmovie Radioactivecinema and physics teachingEnsino de físicafilme Radioactivecinema e ensino de físicaThis paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records.Apresentamos os resultados de um estudo que analisa o uso do filme Radioactive como vetor de popularização da ciência e como recurso didático para a discussão de aspectos sociológicos da atividade científica e da natureza da ciência na formação inicial de professores de física. Para tanto, analisamos o filme sob o ponto de vista de sua correspondência com os fatos históricos e discutimos como os alunos o perceberam durante sua exibição em um curso de licenciatura em física. A análise evidencia que a cinebiografia apresenta equívocos históricos que podem gerar uma compreensão errônea do contexto abordado na obra. A presente intervenção didática indica que o enredo de Radioactive pode ser usado para a introdução de discussões sobre um conteúdo da física do século 20 e para o debate de elementos da natureza da ciência, na medida em que envolveu os estudantes em formação inicial na apreciação do conteúdo histórico e científico apresentado, bem como na reflexão e comparação sobre as ideias que possuíam sobre a radioatividade e aquelas apresentadas no filme. Os licenciandos consideraram o filme um recurso potencialmente útil, desde que se leve em consideração a contextualização da obra no cenário dos registros históricos.Universidade Federal de Alagoas, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Campus São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Campus São José do Rio PretoSociedade Brasileira de FísicaUniversidade Federal de AlagoasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Carlos Alberto DosSilva, Leandro Londero Da [UNESP]2021-07-14T10:31:28Z2021-07-14T10:31:28Z2021-04-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021.1806-11171806-9126http://hdl.handle.net/11449/21190510.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037S1806-11172021000100803S1806-11172021000100803.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T06:17:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211905Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-28T06:17:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física The history that the Radioactive film does not tell and the perception of undergraduate physics students |
title |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
spellingShingle |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física Santos, Carlos Alberto Dos Physics teaching movie Radioactive cinema and physics teaching Ensino de física filme Radioactive cinema e ensino de física |
title_short |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
title_full |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
title_fullStr |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
title_full_unstemmed |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
title_sort |
A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física |
author |
Santos, Carlos Alberto Dos |
author_facet |
Santos, Carlos Alberto Dos Silva, Leandro Londero Da [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Leandro Londero Da [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carlos Alberto Dos Silva, Leandro Londero Da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching movie Radioactive cinema and physics teaching Ensino de física filme Radioactive cinema e ensino de física |
topic |
Physics teaching movie Radioactive cinema and physics teaching Ensino de física filme Radioactive cinema e ensino de física |
description |
This paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:31:28Z 2021-07-14T10:31:28Z 2021-04-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037 Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021. 1806-1117 1806-9126 http://hdl.handle.net/11449/211905 10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037 S1806-11172021000100803 S1806-11172021000100803.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037 http://hdl.handle.net/11449/211905 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021. 1806-1117 1806-9126 10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037 S1806-11172021000100803 S1806-11172021000100803.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046705177821184 |