A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carlos Alberto Dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Leandro Londero Da [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
http://hdl.handle.net/11449/211905
Resumo: This paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records.
id UNSP_be46ccb88aac7a208c7910691b389041
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211905
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em físicaThe history that the Radioactive film does not tell and the perception of undergraduate physics studentsPhysics teachingmovie Radioactivecinema and physics teachingEnsino de físicafilme Radioactivecinema e ensino de físicaThis paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records.Apresentamos os resultados de um estudo que analisa o uso do filme Radioactive como vetor de popularização da ciência e como recurso didático para a discussão de aspectos sociológicos da atividade científica e da natureza da ciência na formação inicial de professores de física. Para tanto, analisamos o filme sob o ponto de vista de sua correspondência com os fatos históricos e discutimos como os alunos o perceberam durante sua exibição em um curso de licenciatura em física. A análise evidencia que a cinebiografia apresenta equívocos históricos que podem gerar uma compreensão errônea do contexto abordado na obra. A presente intervenção didática indica que o enredo de Radioactive pode ser usado para a introdução de discussões sobre um conteúdo da física do século 20 e para o debate de elementos da natureza da ciência, na medida em que envolveu os estudantes em formação inicial na apreciação do conteúdo histórico e científico apresentado, bem como na reflexão e comparação sobre as ideias que possuíam sobre a radioatividade e aquelas apresentadas no filme. Os licenciandos consideraram o filme um recurso potencialmente útil, desde que se leve em consideração a contextualização da obra no cenário dos registros históricos.Universidade Federal de Alagoas, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Campus São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Campus São José do Rio PretoSociedade Brasileira de FísicaUniversidade Federal de AlagoasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Carlos Alberto DosSilva, Leandro Londero Da [UNESP]2021-07-14T10:31:28Z2021-07-14T10:31:28Z2021-04-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021.1806-11171806-9126http://hdl.handle.net/11449/21190510.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037S1806-11172021000100803S1806-11172021000100803.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T06:17:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211905Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-28T06:17:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
The history that the Radioactive film does not tell and the perception of undergraduate physics students
title A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
spellingShingle A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
Santos, Carlos Alberto Dos
Physics teaching
movie Radioactive
cinema and physics teaching
Ensino de física
filme Radioactive
cinema e ensino de física
title_short A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
title_full A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
title_fullStr A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
title_full_unstemmed A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
title_sort A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física
author Santos, Carlos Alberto Dos
author_facet Santos, Carlos Alberto Dos
Silva, Leandro Londero Da [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Leandro Londero Da [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carlos Alberto Dos
Silva, Leandro Londero Da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physics teaching
movie Radioactive
cinema and physics teaching
Ensino de física
filme Radioactive
cinema e ensino de física
topic Physics teaching
movie Radioactive
cinema and physics teaching
Ensino de física
filme Radioactive
cinema e ensino de física
description This paper presents the results of a study whose aim was to analyze the use of the movie Radioactive both as a vector for popularizing science and as a didactic resource for discussing the sociological aspects of the scientific activity and the nature of science in the initial training of teachers of Physics. We analyzed the film in relation to the historical facts and discussed how the students perceived it during its exhibition. The analysis suggests that the biopic presents historical misinterpretations that may generate erroneous understanding of the context approached. The didactic intervention indicates that the Radioactive storyline can be used for introducing discussions about one of the 20th century physics content and debating about elements of the nature of science. The engagement of students in the appreciation of historical and scientific contents presented in the movie as well as the reflection and comparison among ideas they had about radioactivity and those presented in the film were fundamental. The students considered the movie resourceful, as long as one takes into account the relationship between the work and the scenario of historical records.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:31:28Z
2021-07-14T10:31:28Z
2021-04-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021.
1806-1117
1806-9126
http://hdl.handle.net/11449/211905
10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
S1806-11172021000100803
S1806-11172021000100803.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
http://hdl.handle.net/11449/211905
identifier_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 43, p. -, 2021.
1806-1117
1806-9126
10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
S1806-11172021000100803
S1806-11172021000100803.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046705177821184