A divulgação do pensamento saussuriano no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.revistas.usp.br/esse/article/view/69528 http://hdl.handle.net/11449/124849 |
Resumo: | The ideas of Ferdinand de Saussure (1857-1913) still stimulate keen interest among language scholars today, be it complementary or contradictory. Saussurean thought has become widespread, in a more or less explicit manner, in undergraduate and graduate education in the humanities. Since the mid-1950s, Saussure’s ideas have been introduced and debated as part of the training of first-language and foreign-language teachers, communicators, anthropologists, sociologists and psychologists. In the majority of undergraduate and graduate disciplines in the areas of Linguistics and Communication, from the moment academics begin to address the nature of human signification and communication, it is impossible to ignore Saussure’s reflections on language and parole. The aim of this study is to reflect on the transmission of the general lines of Saussurean thought in Brazil. For this purpose, an inventory and analysis are carried out of Linguistics manuals originally published in Brazil since the 1970s, with the aim of reflecting on their construction in terms of programming and persuasion, categories of analysis of didactic speech proposed by A. J. Greimas. |
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A divulgação do pensamento saussuriano no BrasilFerdinand de SaussureLinguistic manualsDisclosurePersuasionDidactic semioticsFerdinand de SaussureManuais de linguísticaDivulgaçãoPersuasãoSemiótica didáticaThe ideas of Ferdinand de Saussure (1857-1913) still stimulate keen interest among language scholars today, be it complementary or contradictory. Saussurean thought has become widespread, in a more or less explicit manner, in undergraduate and graduate education in the humanities. Since the mid-1950s, Saussure’s ideas have been introduced and debated as part of the training of first-language and foreign-language teachers, communicators, anthropologists, sociologists and psychologists. In the majority of undergraduate and graduate disciplines in the areas of Linguistics and Communication, from the moment academics begin to address the nature of human signification and communication, it is impossible to ignore Saussure’s reflections on language and parole. The aim of this study is to reflect on the transmission of the general lines of Saussurean thought in Brazil. For this purpose, an inventory and analysis are carried out of Linguistics manuals originally published in Brazil since the 1970s, with the aim of reflecting on their construction in terms of programming and persuasion, categories of analysis of didactic speech proposed by A. J. Greimas.As ideias de Ferdinand de Saussure (1857-1913) ainda suscitam, seja como complemento seja como contraponto, vivo interesse nos dias de hoje entre os estudiosos da linguagem. O pensamento saussuriano encontra-se disseminado de modo mais ou menos explícito no ensino de graduação e pós-graduação em humanidades. Desde meados dos anos 1950, as ideias de Saussure vêm sendo introduzidas e debatidas na formação de professores de língua materna e estrangeira, de comunicadores, de antropólogos, de sociólogos e psicólogos. Em grande parte das disciplinas de graduação e pós-graduação das áreas de Linguística e Comunicação, a partir do momento em que se trata da natureza da significação e da comunicação humanas, não se pode ignorar a reflexão sobre a língua e a linguagem empreendida por Saussure. O objetivo deste trabalho é refletir sobre a transmissão das linhas gerais do pensamento saussuriano no Brasil. Para tanto, a pesquisa empreenderá o inventário de manuais de Linguística editados originalmente no Brasil a partir dos anos 1970, com o objetivo de refletir sobre sua construção em termos de programação e persuasão, categorias de análise do discurso didático propostas por A. J. Greimas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Portela, Jean Cristtus [UNESP]2015-07-15T18:27:50Z2015-07-15T18:27:50Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article15-21application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/esse/article/view/69528Estudos Semióticos, v. 9, n. 2, p. 15-21, 2013.1980-4016http://hdl.handle.net/11449/124849ISSN1980-4016-2013-09-02-15-21.pdf28373926410692640000-0002-4070-1149Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos Semióticosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T12:55:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124849Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:57:42.785187Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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