Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Uratã Alves [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/154637
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000892160.pdf
Resumo: The present research is all about a study case using both quantitative and qualitative data. The main goal is to research the discipline problems that have shown up os in a private school from Piracicaba-SP, committed to a big private teaching franchising. We have been trying to check out which are the indiscipline problems that took place at this institutions during the year 2004, involving 7th and 8th grades of Grammar School; having in sight if there is any connection between the problems of behavior and socialeconomic, cultural and symbolic level of students and their families. The gathering of data related to indiscipline was made by means of documents that the school itself offerd so as to make it effective the control and institutional actions over the students. Concerning the social-economic and cultural level of students and families, we have used researches applied by the teaching system itself to which school is committed by contract and franchising. We could rather state that the most common problems found in documents are related to unappropriate talkings as well as delays to attend the classes on time, as if students rejected the present teaching standard despite valuing education seeing it as necessary for the accomplishmente of their professional and personal dreams.
id UNSP_c034da13e8b2fd756bf395af814773a4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/154637
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)EducaçãoProfessores - FormaçãoAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãoEscolas particularesEducationThe present research is all about a study case using both quantitative and qualitative data. The main goal is to research the discipline problems that have shown up os in a private school from Piracicaba-SP, committed to a big private teaching franchising. We have been trying to check out which are the indiscipline problems that took place at this institutions during the year 2004, involving 7th and 8th grades of Grammar School; having in sight if there is any connection between the problems of behavior and socialeconomic, cultural and symbolic level of students and their families. The gathering of data related to indiscipline was made by means of documents that the school itself offerd so as to make it effective the control and institutional actions over the students. Concerning the social-economic and cultural level of students and families, we have used researches applied by the teaching system itself to which school is committed by contract and franchising. We could rather state that the most common problems found in documents are related to unappropriate talkings as well as delays to attend the classes on time, as if students rejected the present teaching standard despite valuing education seeing it as necessary for the accomplishmente of their professional and personal dreams.Trata-se de uma pesquisa de abordagem quanti-qualitativa e um tipo de estudo de caso. O objetivo é o de analisar os incidentes disciplinares de uma escola particular de Piracicaba-SP, conveniada a um grande sistema particular de ensino. Busca-se verificar quais os tipos de indisciplina que ocorreram nessa escola durante o ano letivo de 2004 envolvendo alunos das 7as e 8as séries do Ensino Fundamental e se há ou não um padrão de recorrência associado às condições sócio-econômicas e ao universo cultural e simbólico dos estudantes e suas famílias. A coleta dos dados relativos à indisciplina foi feita por meio de documentos que a própria escola produziu para efetivar o controle e ações institucionais sobre os agentes envolvidos. Quanto ao perfil sócio-econômico e cultural-simbólico dos alunos e famílias, utilizamos como fonte geradora de informações as pesquisas aplicadas pelo sistema de ensino apostilado ao qual a escola é vinculada por contrato de franquia. Podemos dizer que as ocorrências indisciplinares mais comuns encontradas nos documentos fontes dizem respeito às conversas inadequadas e aos atrasos para as aulas, como se os alunos recusassem o modelo de ensino proposto, apesar de, seguindo as concepções familiares, valorizarem a educação e a entenderem necessária à realização dos seus sonhos profissionais e pessoais.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Caldeira, Uratã Alves [UNESP]2018-07-27T17:13:47Z2018-07-27T17:13:47Z2009-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis278 f. : il., gráfs.application/pdfCALDEIRA, Uratã Alves. Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo). 2009. 278 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2009.http://hdl.handle.net/11449/154637000892160http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000892160.pdf33004030079P20432607332289452Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-12T13:54:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/154637Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:21:32.081800Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
title Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
spellingShingle Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
Caldeira, Uratã Alves [UNESP]
Educação
Professores - Formação
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Escolas particulares
Education
title_short Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
title_full Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
title_fullStr Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
title_full_unstemmed Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
title_sort Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo)
author Caldeira, Uratã Alves [UNESP]
author_facet Caldeira, Uratã Alves [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marilda da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Uratã Alves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Professores - Formação
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Escolas particulares
Education
topic Educação
Professores - Formação
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Escolas particulares
Education
description The present research is all about a study case using both quantitative and qualitative data. The main goal is to research the discipline problems that have shown up os in a private school from Piracicaba-SP, committed to a big private teaching franchising. We have been trying to check out which are the indiscipline problems that took place at this institutions during the year 2004, involving 7th and 8th grades of Grammar School; having in sight if there is any connection between the problems of behavior and socialeconomic, cultural and symbolic level of students and their families. The gathering of data related to indiscipline was made by means of documents that the school itself offerd so as to make it effective the control and institutional actions over the students. Concerning the social-economic and cultural level of students and families, we have used researches applied by the teaching system itself to which school is committed by contract and franchising. We could rather state that the most common problems found in documents are related to unappropriate talkings as well as delays to attend the classes on time, as if students rejected the present teaching standard despite valuing education seeing it as necessary for the accomplishmente of their professional and personal dreams.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-06
2018-07-27T17:13:47Z
2018-07-27T17:13:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CALDEIRA, Uratã Alves. Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo). 2009. 278 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2009.
http://hdl.handle.net/11449/154637
000892160
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000892160.pdf
33004030079P2
0432607332289452
identifier_str_mv CALDEIRA, Uratã Alves. Indisciplina escolar: uma amostra de um caso do setor privado (uma escola do interior do Estado de São Paulo). 2009. 278 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2009.
000892160
33004030079P2
0432607332289452
url http://hdl.handle.net/11449/154637
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000892160.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 278 f. : il., gráfs.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129057935589376