Antes de Otranto: apontamentos para uma pré-história do gótico na literatura
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/11413 http://hdl.handle.net/11449/124799 |
Resumo: | Departing from Ariovaldo Vidal’s statement, in his foreword to the Brazilian translation of The Castle of Otranto, that the Gothic sources were spread upon literary and social history waiting for someone (Horace Walpole) to collect them in order to create a new literary genre, and connecting imagination to such statement, my purpose in this paper is to make some notes on what would possibly be these sources referred by Vidal. By the means of thinking on the Darkness as a semi-concept, a perspective largely inspired in Fred Botting’s Gothic (2014), I intend to look for the origins of Gothic fiction in texts by Homer, Virgil, Dante, and Milton. |
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Antes de Otranto: apontamentos para uma pré-história do gótico na literaturaBefore Otranto: notes on a pré-history of the gothic in literatureGothicImaginationBritish LiteratureClassic LiteratureGóticoImaginárioLiteratura inglesaLiteratura clássicaDeparting from Ariovaldo Vidal’s statement, in his foreword to the Brazilian translation of The Castle of Otranto, that the Gothic sources were spread upon literary and social history waiting for someone (Horace Walpole) to collect them in order to create a new literary genre, and connecting imagination to such statement, my purpose in this paper is to make some notes on what would possibly be these sources referred by Vidal. By the means of thinking on the Darkness as a semi-concept, a perspective largely inspired in Fred Botting’s Gothic (2014), I intend to look for the origins of Gothic fiction in texts by Homer, Virgil, Dante, and Milton.Partindo-se da observação de Ariovaldo Vidal, em sua apresentação à tradução brasileira de O castelo de Otranto, na qual o crítico afirma que as raízes do Gótico estavam espalhadas pela história literária e social esperando que alguém (Horace Walpole) as recolhesse para criar um novo gênero literário, e agregando a essa observação o imaginário, pretende-se realizar, no presente texto, alguns breves apontamentos sobre quais seriam, possivelmente, as raízes aos quais Vidal se refere. Recorrendo a uma reflexão sobre as Trevas como semi-conceito, em boa parte inspirada por Fred Botting em Gothic (2014), intenta-se buscar os primórdios da ficção gótica em textos de Homero, Virgílio, Dante e Milton.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rossi, Aparecido Donizete [UNESP]2015-07-15T18:27:44Z2015-07-15T18:27:44Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article11-31application/pdfhttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/11413Revista SOLETRAS, v. 1, n. 27, p. 11-31, 2014.2316-8838http://hdl.handle.net/11449/12479910.12957/soletras.2014.11413ISSN2316-8838-2014-01-27-11-31.pdf8227667896365982Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista SOLETRASinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T20:06:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124799Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:42:38.009221Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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