Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040009 http://hdl.handle.net/11449/158147 |
Resumo: | Abstract: Student's graphic representations must be analyzed based on evidences and represent one of the ways of communication in the classroom. With qualitative approach and a case study perspective, an Inquiry-Based Teaching Sequence (IBTS) was structured for the students of 1st year of elementary school. At the end of classes, students had developed graphic representations, analyzed from a categorization process. These drawings, in association with the student's speech, had been able to communicate activities, concerning both the studied living being and the materials used in the inquiry-based process. The skills used by the students in their graphic representations are necessary tools for the engagement with scientific culture. Therefore, it is believed that the preparation of drawings, as a way to record, must be encouraged from the early years of the elementary school, leading to the building of new concepts and the growing engagement in scientific literacy. |
id |
UNSP_c1c8b5d9e4a63260e6ae18a80e41d2ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158147 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunosScientific inquiry to the first year of elementary school: an articulation between students' speeches and graphical representationsScience teachingScientific inquiryGraphic representationsElementary schoolEnsino de ciênciasInvestigação científicaRepresentações gráficasEnsino fundamentalAbstract: Student's graphic representations must be analyzed based on evidences and represent one of the ways of communication in the classroom. With qualitative approach and a case study perspective, an Inquiry-Based Teaching Sequence (IBTS) was structured for the students of 1st year of elementary school. At the end of classes, students had developed graphic representations, analyzed from a categorization process. These drawings, in association with the student's speech, had been able to communicate activities, concerning both the studied living being and the materials used in the inquiry-based process. The skills used by the students in their graphic representations are necessary tools for the engagement with scientific culture. Therefore, it is believed that the preparation of drawings, as a way to record, must be encouraged from the early years of the elementary school, leading to the building of new concepts and the growing engagement in scientific literacy.Resumo: Os registros gráficos dos alunos devem ser analisados com base em evidências e representam um dos modos de comunicação em sala de aula. Com enfoque qualitativo e perspectiva de estudo de caso, estruturou-se uma Sequência de Ensino Investigativa (SEI) para os alunos do 1º ano do Ensino Fundamental (EF). Ao término das aulas, os alunos elaboraram registros gráficos, analisados a partir de um processo de categorização. Esses desenhos, em associação com as falas dos alunos, foram capazes de comunicar as atividades realizadas, tanto no que diz respeito ao ser vivo estudado, como em relação aos materiais utilizados no processo de investigação. As habilidades empregadas pelos alunos em suas representações gráficas são ferramentas necessárias para o envolvimento com a cultura científica. Acredita-se que a elaboração de desenhos, como forma de registro, deve ser fomentada desde os primeiros anos do EF, visando a construção de novos conceitos e o envolvimento crescente com processos de Alfabetização Científica (AC).Universidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de DidáticaUniversidade de São Paulo Faculdade de Educação Departamento de Metodologia do Ensino e Educação ComparadaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de DidáticaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Moraes, Tatiana Schneider Vieira DeCarvalho, Anna Maria Pessoa De2018-11-12T17:28:32Z2018-11-12T17:28:32Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article941-961application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040009Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 4, p. 941-961, 2017.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15814710.1590/1516-731320170040009S1516-73132017000400941S1516-73132017000400941.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:13:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158147Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-18T06:13:48Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos Scientific inquiry to the first year of elementary school: an articulation between students' speeches and graphical representations |
title |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
spellingShingle |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos Moraes, Tatiana Schneider Vieira De Science teaching Scientific inquiry Graphic representations Elementary school Ensino de ciências Investigação científica Representações gráficas Ensino fundamental |
title_short |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
title_full |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
title_fullStr |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
title_full_unstemmed |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
title_sort |
Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos |
author |
Moraes, Tatiana Schneider Vieira De |
author_facet |
Moraes, Tatiana Schneider Vieira De Carvalho, Anna Maria Pessoa De |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Anna Maria Pessoa De |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Tatiana Schneider Vieira De Carvalho, Anna Maria Pessoa De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science teaching Scientific inquiry Graphic representations Elementary school Ensino de ciências Investigação científica Representações gráficas Ensino fundamental |
topic |
Science teaching Scientific inquiry Graphic representations Elementary school Ensino de ciências Investigação científica Representações gráficas Ensino fundamental |
description |
Abstract: Student's graphic representations must be analyzed based on evidences and represent one of the ways of communication in the classroom. With qualitative approach and a case study perspective, an Inquiry-Based Teaching Sequence (IBTS) was structured for the students of 1st year of elementary school. At the end of classes, students had developed graphic representations, analyzed from a categorization process. These drawings, in association with the student's speech, had been able to communicate activities, concerning both the studied living being and the materials used in the inquiry-based process. The skills used by the students in their graphic representations are necessary tools for the engagement with scientific culture. Therefore, it is believed that the preparation of drawings, as a way to record, must be encouraged from the early years of the elementary school, leading to the building of new concepts and the growing engagement in scientific literacy. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-01 2018-11-12T17:28:32Z 2018-11-12T17:28:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040009 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 4, p. 941-961, 2017. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/158147 10.1590/1516-731320170040009 S1516-73132017000400941 S1516-73132017000400941.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040009 http://hdl.handle.net/11449/158147 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 4, p. 941-961, 2017. 1516-7313 10.1590/1516-731320170040009 S1516-73132017000400941 S1516-73132017000400941.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
941-961 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046544019030016 |