Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990 http://hdl.handle.net/11449/142511 |
Resumo: | Assessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress. |
id |
UNSP_c1d159f071a0a312cc05269533ffb4ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142511 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminaresCerebral palsyVisual-motor perceptionOccupational therapyParalisia cerebralPercepção visomotoraTerapia ocupacionalAssessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress.Avaliar o desempenho motor e perceptivo-visual de crianças com paralisia cerebral (PC) é uma estratégia importante para o delineamento de intervenções terapêutico-ocupacionais direcionadas para a melhora do desempenho delas e, consequentemente, para propiciar o desenvolvimento de habilidades que exercem impacto na atividade de escrita e leitura e participação escolar no ensino regular. Este estudo teve como objetivo avaliar as habilidades de percepção visual, coordenação motora e integração viso-motora em uma criança com paralisia cerebral do tipo diparética, com cinco anos de idade. Para a coleta de dados foi utilizado o Beery-Buktenica Developmental Test of VisualMotor Integration e seus testes suplementares. A coleta de dados foi realizada em uma clínicaescola em uma sessão de 60 minutos. Foi feita análise descritiva dos dados obtidos. Os resultados revelaram que a criança apresentou dificuldade para a cópia de figuras, identificação de figuras iguais e para o tracejado de linhas respeitando os limites do desenho. Tais resultados apontam para a necessidade de se implementar um programa de intervenção com vista à melhora das habilidades deficitárias, uma vez que tais habilidades são essenciais para a execução das atividades escolares. Registra-se que este estudo está em andamento e a intervenção está em processo.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paixão, Ana Flávia [UNESP]Peruzzo, Caroline Bella [UNESP]Perez, Maria Carolina [UNESP]Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]Zafani, Mariana [UNESP]2016-08-04T13:35:38Z2016-08-04T13:35:38Z2015-09-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/9908º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142511ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf8960960924068731PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T15:17:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142511Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T15:17:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
title |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
spellingShingle |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares Paixão, Ana Flávia [UNESP] Cerebral palsy Visual-motor perception Occupational therapy Paralisia cerebral Percepção visomotora Terapia ocupacional |
title_short |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
title_full |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
title_fullStr |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
title_full_unstemmed |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
title_sort |
Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares |
author |
Paixão, Ana Flávia [UNESP] |
author_facet |
Paixão, Ana Flávia [UNESP] Peruzzo, Caroline Bella [UNESP] Perez, Maria Carolina [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Zafani, Mariana [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Peruzzo, Caroline Bella [UNESP] Perez, Maria Carolina [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Zafani, Mariana [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Ana Flávia [UNESP] Peruzzo, Caroline Bella [UNESP] Perez, Maria Carolina [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Zafani, Mariana [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cerebral palsy Visual-motor perception Occupational therapy Paralisia cerebral Percepção visomotora Terapia ocupacional |
topic |
Cerebral palsy Visual-motor perception Occupational therapy Paralisia cerebral Percepção visomotora Terapia ocupacional |
description |
Assessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-04 2016-08-04T13:35:38Z 2016-08-04T13:35:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142511 ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf 8960960924068731 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990 http://hdl.handle.net/11449/142511 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf 8960960924068731 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-4 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128151431151616 |