Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Ana Flávia [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Peruzzo, Caroline Bella [UNESP], Perez, Maria Carolina [UNESP], Baleotti, Luciana Ramos [UNESP], Zafani, Mariana [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990
http://hdl.handle.net/11449/142511
Resumo: Assessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress.
id UNSP_c1d159f071a0a312cc05269533ffb4ad
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142511
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminaresCerebral palsyVisual-motor perceptionOccupational therapyParalisia cerebralPercepção visomotoraTerapia ocupacionalAssessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress.Avaliar o desempenho motor e perceptivo-visual de crianças com paralisia cerebral (PC) é uma estratégia importante para o delineamento de intervenções terapêutico-ocupacionais direcionadas para a melhora do desempenho delas e, consequentemente, para propiciar o desenvolvimento de habilidades que exercem impacto na atividade de escrita e leitura e participação escolar no ensino regular. Este estudo teve como objetivo avaliar as habilidades de percepção visual, coordenação motora e integração viso-motora em uma criança com paralisia cerebral do tipo diparética, com cinco anos de idade. Para a coleta de dados foi utilizado o Beery-Buktenica Developmental Test of VisualMotor Integration e seus testes suplementares. A coleta de dados foi realizada em uma clínicaescola em uma sessão de 60 minutos. Foi feita análise descritiva dos dados obtidos. Os resultados revelaram que a criança apresentou dificuldade para a cópia de figuras, identificação de figuras iguais e para o tracejado de linhas respeitando os limites do desenho. Tais resultados apontam para a necessidade de se implementar um programa de intervenção com vista à melhora das habilidades deficitárias, uma vez que tais habilidades são essenciais para a execução das atividades escolares. Registra-se que este estudo está em andamento e a intervenção está em processo.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paixão, Ana Flávia [UNESP]Peruzzo, Caroline Bella [UNESP]Perez, Maria Carolina [UNESP]Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]Zafani, Mariana [UNESP]2016-08-04T13:35:38Z2016-08-04T13:35:38Z2015-09-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/9908º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142511ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf8960960924068731PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T15:17:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142511Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T15:17:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
title Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
spellingShingle Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
Paixão, Ana Flávia [UNESP]
Cerebral palsy
Visual-motor perception
Occupational therapy
Paralisia cerebral
Percepção visomotora
Terapia ocupacional
title_short Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
title_full Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
title_fullStr Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
title_full_unstemmed Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
title_sort Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
author Paixão, Ana Flávia [UNESP]
author_facet Paixão, Ana Flávia [UNESP]
Peruzzo, Caroline Bella [UNESP]
Perez, Maria Carolina [UNESP]
Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]
Zafani, Mariana [UNESP]
author_role author
author2 Peruzzo, Caroline Bella [UNESP]
Perez, Maria Carolina [UNESP]
Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]
Zafani, Mariana [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Ana Flávia [UNESP]
Peruzzo, Caroline Bella [UNESP]
Perez, Maria Carolina [UNESP]
Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]
Zafani, Mariana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Cerebral palsy
Visual-motor perception
Occupational therapy
Paralisia cerebral
Percepção visomotora
Terapia ocupacional
topic Cerebral palsy
Visual-motor perception
Occupational therapy
Paralisia cerebral
Percepção visomotora
Terapia ocupacional
description Assessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-04
2016-08-04T13:35:38Z
2016-08-04T13:35:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142511
ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf
8960960924068731
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990
http://hdl.handle.net/11449/142511
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-04-paixao.pdf
8960960924068731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-4
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128151431151616