O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/154648 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000896499.pdf |
Resumo: | Due to great possibilities of making use of technologies for the production of knowledge in today's society, foreign pedagogy school, the one proposed by the media, the scientific advancement and the growing interest of the population for scientific, aroused our interest for analysis infographics texts. These, featured in the journalistic sphere, have specific characteristics, whose goals involve the social, educational and placement of information to produce and clarify facts and events of interest to the public. The infographic, formed by the junction of words and images, has a dynamism whose main purpose is to make information more understandable to the reader. The Superinteressante magazine will serve as support for the study because it is a magazine that promotes scientific nature of matters, because it has a continuous use of this text and have a significant drawing. For the analysis, we ascertain the structure of the infographic supported in De Pablos categories by having theme, title, lead, source and signature, and we think this infographic is a text for its power to communicate; if this conveys as a genre, which in Bakhtin's perspective has theme, style and composition; to produce multiple meanings in will use the semiotics of culture, that is, the semiotics of texts, which allows us to infer the meanings of the text in the magazine. We note that the infographic has the potential to communicate and thinking in education, this language on the rise may make important contributions to knowledge acquisition |
id |
UNSP_c33f0919e4c4a4f90c5cbd6a56321dcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/154648 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagemCienciaLiteratura cientificaComunicação na ciênciaEducaçãoEducationDue to great possibilities of making use of technologies for the production of knowledge in today's society, foreign pedagogy school, the one proposed by the media, the scientific advancement and the growing interest of the population for scientific, aroused our interest for analysis infographics texts. These, featured in the journalistic sphere, have specific characteristics, whose goals involve the social, educational and placement of information to produce and clarify facts and events of interest to the public. The infographic, formed by the junction of words and images, has a dynamism whose main purpose is to make information more understandable to the reader. The Superinteressante magazine will serve as support for the study because it is a magazine that promotes scientific nature of matters, because it has a continuous use of this text and have a significant drawing. For the analysis, we ascertain the structure of the infographic supported in De Pablos categories by having theme, title, lead, source and signature, and we think this infographic is a text for its power to communicate; if this conveys as a genre, which in Bakhtin's perspective has theme, style and composition; to produce multiple meanings in will use the semiotics of culture, that is, the semiotics of texts, which allows us to infer the meanings of the text in the magazine. We note that the infographic has the potential to communicate and thinking in education, this language on the rise may make important contributions to knowledge acquisitionDevido a grandes possibilidades de se fazer uso das tecnologias para a produção do conhecimento na sociedade atual com a pedagogia externa a escola, aquela proposta pela mídia, ao avanço científico e ao crescente interesse da população por assuntos científicos, despertou-se o interesse por analisar textos infográficos. Estes, caracterizados dentro da esfera jornalística, possuem características específicas cujos objetivos envolvem o contexto social, educacional e veiculação da informação para produzir e esclarecer fatos e acontecimentos de interesse do público. O infográfico, formado pela junção de palavras e imagens, possui um dinamismo cujo propósito principal é tornar a informação mais compreensível para o leitor. A revista Superinteressante servirá de suporte para o estudo por ser uma revista que promove assuntos de cunho científico, por possuir um uso contínuo desse tipo de texto e contar com uma tiragem significativa. Para a análise, averigua-se a estrutura do infográfico apoiada nas categorias de De Pablos por possuir tema, título, lead, fonte e assinatura, e considera-se que o infográfico é um texto por seu poder de comunicar; este se veicula como um gênero textual, que na perspectiva de Bakhtin possui tema, um estilo e uma composição; por produzir sentidos múltiplos nos utilizaremos na semiótica da cultura, isto é, a semiótica dos textos, o que permite inferir os sentidos desse texto na revista. Constata-se que o infográfico tem um potencial para comunicar e, pensando na educação, essa linguagem em ascensão poderá trazer importantes contribuições para a aquisição de conhecimentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pechula, Marcia Reami [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Marques, Elisângela Silvia Martins [UNESP]2018-07-27T17:13:51Z2018-07-27T17:13:51Z2015-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis111 f. : il.application/pdfMARQUES, Elisângela Silvia Martins. O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem. 2015. 111 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.http://hdl.handle.net/11449/154648000896499http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000896499.pdf33004137064P2Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:09:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/154648Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:37:27.422715Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
title |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
spellingShingle |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem Marques, Elisângela Silvia Martins [UNESP] Ciencia Literatura cientifica Comunicação na ciência Educação Education |
title_short |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
title_full |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
title_fullStr |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
title_full_unstemmed |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
title_sort |
O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem |
author |
Marques, Elisângela Silvia Martins [UNESP] |
author_facet |
Marques, Elisângela Silvia Martins [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pechula, Marcia Reami [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Elisângela Silvia Martins [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciencia Literatura cientifica Comunicação na ciência Educação Education |
topic |
Ciencia Literatura cientifica Comunicação na ciência Educação Education |
description |
Due to great possibilities of making use of technologies for the production of knowledge in today's society, foreign pedagogy school, the one proposed by the media, the scientific advancement and the growing interest of the population for scientific, aroused our interest for analysis infographics texts. These, featured in the journalistic sphere, have specific characteristics, whose goals involve the social, educational and placement of information to produce and clarify facts and events of interest to the public. The infographic, formed by the junction of words and images, has a dynamism whose main purpose is to make information more understandable to the reader. The Superinteressante magazine will serve as support for the study because it is a magazine that promotes scientific nature of matters, because it has a continuous use of this text and have a significant drawing. For the analysis, we ascertain the structure of the infographic supported in De Pablos categories by having theme, title, lead, source and signature, and we think this infographic is a text for its power to communicate; if this conveys as a genre, which in Bakhtin's perspective has theme, style and composition; to produce multiple meanings in will use the semiotics of culture, that is, the semiotics of texts, which allows us to infer the meanings of the text in the magazine. We note that the infographic has the potential to communicate and thinking in education, this language on the rise may make important contributions to knowledge acquisition |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-27 2018-07-27T17:13:51Z 2018-07-27T17:13:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARQUES, Elisângela Silvia Martins. O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem. 2015. 111 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015. http://hdl.handle.net/11449/154648 000896499 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000896499.pdf 33004137064P2 |
identifier_str_mv |
MARQUES, Elisângela Silvia Martins. O infográfico enquanto gênero textual na revista Superinteressante: caracterização da estrutura do texto e da imagem. 2015. 111 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015. 000896499 33004137064P2 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/154648 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/06-03-2018/000896499.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
111 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128836234117120 |