Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf
http://hdl.handle.net/11449/140650
Resumo: A committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process.
id UNSP_c3410df3e3d579cf39605db32698dcd5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140650
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar MorinBioethics and education: the educator as facilitator of personal and social self-organization: reflections from the philosophy of Edgar MorinEthicsBioethicsEducationSelf-organizationAutonomyÉticaBioéticaEducaçãoAuto-organizaçãoAutonomiaA committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process.A formação do sujeito compromissado com o presente e com o destino de si, do seu próximo e do planeta está vinculada ao processo auto-organizativo, o qual possibilitará que este sujeito, na sua complexidade, seja capaz de refletir, criticar, analisar, ponderar, decidir, responsabilizar-se, posicionar-se e assumir-se frente às questões postas no campo bioético. No que se refere ao processo de auto-organização pessoal e social, o indivíduo depende de fatores exógenos ou hetero-organizativos, os quais estão relacionados à influência do processo educativo que se estabelece em vários espaços, dentre os quais o familiar e, em especial, o escolar. Os espaços de formação podem possibilitar condições e situações, através do processo educativo e de ensino-aprendizagem, para o desenvolvimento da autonomia do indivíduo sendo que, nestes espaços, os educadores podem desempenhar um papel fundamental de mediadores e facilitadores deste processo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu -IBB, Botucatu, AC Rubião Junior, Jardim Santo Inácio (Rubião Junior), CEP 18618970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu -IBB, Botucatu, AC Rubião Junior, Jardim Santo Inácio (Rubião Junior), CEP 18618970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]2016-07-07T12:34:50Z2016-07-07T12:34:50Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-10application/pdfhttp://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdfSimbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013.1983-3253http://hdl.handle.net/11449/140650ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf97958290221081053116730932812815Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSimbio-Logiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-26T06:15:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140650Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:48:22.793947Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
Bioethics and education: the educator as facilitator of personal and social self-organization: reflections from the philosophy of Edgar Morin
title Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
spellingShingle Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]
Ethics
Bioethics
Education
Self-organization
Autonomy
Ética
Bioética
Educação
Auto-organização
Autonomia
title_short Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
title_full Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
title_fullStr Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
title_full_unstemmed Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
title_sort Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
author Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]
author_facet Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ethics
Bioethics
Education
Self-organization
Autonomy
Ética
Bioética
Educação
Auto-organização
Autonomia
topic Ethics
Bioethics
Education
Self-organization
Autonomy
Ética
Bioética
Educação
Auto-organização
Autonomia
description A committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-07-07T12:34:50Z
2016-07-07T12:34:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf
Simbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013.
1983-3253
http://hdl.handle.net/11449/140650
ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf
9795829022108105
3116730932812815
url http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf
http://hdl.handle.net/11449/140650
identifier_str_mv Simbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013.
1983-3253
ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf
9795829022108105
3116730932812815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Simbio-Logias
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 4-10
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128982303899648