Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf http://hdl.handle.net/11449/140650 |
Resumo: | A committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process. |
id |
UNSP_c3410df3e3d579cf39605db32698dcd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140650 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar MorinBioethics and education: the educator as facilitator of personal and social self-organization: reflections from the philosophy of Edgar MorinEthicsBioethicsEducationSelf-organizationAutonomyÉticaBioéticaEducaçãoAuto-organizaçãoAutonomiaA committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process.A formação do sujeito compromissado com o presente e com o destino de si, do seu próximo e do planeta está vinculada ao processo auto-organizativo, o qual possibilitará que este sujeito, na sua complexidade, seja capaz de refletir, criticar, analisar, ponderar, decidir, responsabilizar-se, posicionar-se e assumir-se frente às questões postas no campo bioético. No que se refere ao processo de auto-organização pessoal e social, o indivíduo depende de fatores exógenos ou hetero-organizativos, os quais estão relacionados à influência do processo educativo que se estabelece em vários espaços, dentre os quais o familiar e, em especial, o escolar. Os espaços de formação podem possibilitar condições e situações, através do processo educativo e de ensino-aprendizagem, para o desenvolvimento da autonomia do indivíduo sendo que, nestes espaços, os educadores podem desempenhar um papel fundamental de mediadores e facilitadores deste processo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu -IBB, Botucatu, AC Rubião Junior, Jardim Santo Inácio (Rubião Junior), CEP 18618970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu -IBB, Botucatu, AC Rubião Junior, Jardim Santo Inácio (Rubião Junior), CEP 18618970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP]2016-07-07T12:34:50Z2016-07-07T12:34:50Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-10application/pdfhttp://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdfSimbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013.1983-3253http://hdl.handle.net/11449/140650ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf97958290221081053116730932812815Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSimbio-Logiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-26T06:15:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140650Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:48:22.793947Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin Bioethics and education: the educator as facilitator of personal and social self-organization: reflections from the philosophy of Edgar Morin |
title |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
spellingShingle |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP] Ethics Bioethics Education Self-organization Autonomy Ética Bioética Educação Auto-organização Autonomia |
title_short |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
title_full |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
title_fullStr |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
title_full_unstemmed |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
title_sort |
Bioética e educação: o educador como facilitador da auto-organização pessoal e social: reflexões a partir do pensamento de Edgar Morin |
author |
Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP] |
author_facet |
Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão Júnior, Valdir Gonzalez [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethics Bioethics Education Self-organization Autonomy Ética Bioética Educação Auto-organização Autonomia |
topic |
Ethics Bioethics Education Self-organization Autonomy Ética Bioética Educação Auto-organização Autonomia |
description |
A committed subject whose formation with the present time and the destination by itself, your closer and the Earth is bounded to the self-organizing process in all its complexity which will allow it become able to reflect, criticize, anlalyse, consider, decide undertakes, positioning itself, facing up to issues that turn out in the bioethics field. Regarding to the selforganizing process as a personal and social, the subject depends on exogenous or heteroorganizing factors, which are related to the educational process influence that has placed in several spaces , between them the familiar environment and the most special the educational as well. The formation spaces allow conditions and situations through to the educational process and so the teaching-learning in order to develop the subject's independence. Hence, in those spaces educators have perfomed an essential role as mediators and facilitators along this process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-07-07T12:34:50Z 2016-07-07T12:34:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf Simbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013. 1983-3253 http://hdl.handle.net/11449/140650 ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf 9795829022108105 3116730932812815 |
url |
http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/bioetica_e_educacao_o_educador_como_facilitador.pdf http://hdl.handle.net/11449/140650 |
identifier_str_mv |
Simbio-Logias, v. 6, n. 8, p. 4-10, 2013. 1983-3253 ISSN1983-3253-2013-06-08-04-10.pdf 9795829022108105 3116730932812815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Simbio-Logias |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
4-10 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128982303899648 |