Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furlan, Marília Molina [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110536
Resumo: This research aims to analyze the discourse of self-help for teenagers, through theoretical and methodological apparatus of Discourse Analysis of French Line, with emphasis on reflections developed by Maingueneau about the notion of discursive ethos. We selected and describe four representative works of this discourse. The interest in the concept of discursive ethos, defined by Maingueneau (2005) as the image of the subject that states projects from himself by his enunciation, is justified by the role that image, linked to social stereotypes, plays in the process of adhesion of public to discourse, this is, the ethos is directly linked to the effectiveness discourse. In addition, ethos participates of the constitution of scenography of discourse, scene that discourse presupposes to be stated and that it validates by his own utterance. Considering aspects of linguistic materiality of the works of the corpus, the analysis reveals the heterogeneity both of ethe of self-help discourse for teenagers as the scenography articulated these ethe. The analysis also indicates that in the four surveyed works there are different ethe and scenography than those relating to self-help discourse for adults. Thus, in three of the analyzed works, we observe the attenuation of typical authoritative tone of this self-help discourse for adults. On the other hand, one of the works of the corpus, American work translated in Brazil, is closer to self-help discourse for adults, because it has the same authoritative tone that characterizes this type of self-help discourse
id UNSP_c43d99a09fc209cf342b7bfe4c24b62f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110536
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentesLinguísticaAnálise do discursoAutoajudaAutopercepçãoLiteratura para jovensDiscourse analysisThis research aims to analyze the discourse of self-help for teenagers, through theoretical and methodological apparatus of Discourse Analysis of French Line, with emphasis on reflections developed by Maingueneau about the notion of discursive ethos. We selected and describe four representative works of this discourse. The interest in the concept of discursive ethos, defined by Maingueneau (2005) as the image of the subject that states projects from himself by his enunciation, is justified by the role that image, linked to social stereotypes, plays in the process of adhesion of public to discourse, this is, the ethos is directly linked to the effectiveness discourse. In addition, ethos participates of the constitution of scenography of discourse, scene that discourse presupposes to be stated and that it validates by his own utterance. Considering aspects of linguistic materiality of the works of the corpus, the analysis reveals the heterogeneity both of ethe of self-help discourse for teenagers as the scenography articulated these ethe. The analysis also indicates that in the four surveyed works there are different ethe and scenography than those relating to self-help discourse for adults. Thus, in three of the analyzed works, we observe the attenuation of typical authoritative tone of this self-help discourse for adults. On the other hand, one of the works of the corpus, American work translated in Brazil, is closer to self-help discourse for adults, because it has the same authoritative tone that characterizes this type of self-help discourseEsta pesquisa tem como objetivo analisar o discurso de autoajuda para adolescentes, por meio do aparato teórico-metodológico da Análise do Discurso de linha francesa, com ênfase nas reflexões que Maingueneau desenvolve sobre a noção de ethos discursivo. Para tanto, selecionamos e descrevemos quatro obras representativas desse discurso. O interesse pela noção de ethos discursivo, definido por Maingueneau (2005) como a imagem que o sujeito enunciador projeta de si pela sua enunciação, justifica-se pelo papel que essa imagem, ligada a estereótipos sociais, desempenha no processo de adesão do público ao discurso, ou seja, o ethos está diretamente ligado à eficácia discursiva. Além disso, o ethos participa da constituição da cenografia do discurso, cena que o discurso pressupõe para ser enunciado e que ele valida por sua própria enunciação. Considerando-se aspectos da materialidade linguística das obras do córpus, a análise revela a heterogeneidade tanto dos ethé do discurso de autoajuda para adolescentes quanto das cenografias articuladas a esses ethé. A análise também indica que se trata de ethé e de cenografias diferentes das relativas ao discurso de autoajuda para adultos. Assim, em três das obras analisadas, nota-se a atenuação do tom autoritário típico desse discurso, quando ele se dirige a adultos. Por outro lado, uma das obras do córpus, obra americana traduzida no Brasil, está mais próxima ao discurso de autoajuda para adultos, pois apresenta o mesmo tom impositivo que caracteriza essa vertente de discurso de autoajudaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Brunelli, Anna Flora [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Furlan, Marília Molina [UNESP]2014-11-10T11:09:50Z2014-11-10T11:09:50Z2013-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis152 f. : il. color., tabs.application/pdfFURLAN, Marília Molina. Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes. 2013. 152 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.http://hdl.handle.net/11449/110536000788049000788049.pdf33004153069P50144188829841493Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-15T06:19:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110536Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-15T06:19:05Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
title Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
spellingShingle Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
Furlan, Marília Molina [UNESP]
Linguística
Análise do discurso
Autoajuda
Autopercepção
Literatura para jovens
Discourse analysis
title_short Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
title_full Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
title_fullStr Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
title_full_unstemmed Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
title_sort Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes
author Furlan, Marília Molina [UNESP]
author_facet Furlan, Marília Molina [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brunelli, Anna Flora [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Furlan, Marília Molina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística
Análise do discurso
Autoajuda
Autopercepção
Literatura para jovens
Discourse analysis
topic Linguística
Análise do discurso
Autoajuda
Autopercepção
Literatura para jovens
Discourse analysis
description This research aims to analyze the discourse of self-help for teenagers, through theoretical and methodological apparatus of Discourse Analysis of French Line, with emphasis on reflections developed by Maingueneau about the notion of discursive ethos. We selected and describe four representative works of this discourse. The interest in the concept of discursive ethos, defined by Maingueneau (2005) as the image of the subject that states projects from himself by his enunciation, is justified by the role that image, linked to social stereotypes, plays in the process of adhesion of public to discourse, this is, the ethos is directly linked to the effectiveness discourse. In addition, ethos participates of the constitution of scenography of discourse, scene that discourse presupposes to be stated and that it validates by his own utterance. Considering aspects of linguistic materiality of the works of the corpus, the analysis reveals the heterogeneity both of ethe of self-help discourse for teenagers as the scenography articulated these ethe. The analysis also indicates that in the four surveyed works there are different ethe and scenography than those relating to self-help discourse for adults. Thus, in three of the analyzed works, we observe the attenuation of typical authoritative tone of this self-help discourse for adults. On the other hand, one of the works of the corpus, American work translated in Brazil, is closer to self-help discourse for adults, because it has the same authoritative tone that characterizes this type of self-help discourse
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
2014-11-10T11:09:50Z
2014-11-10T11:09:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FURLAN, Marília Molina. Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes. 2013. 152 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/110536
000788049
000788049.pdf
33004153069P5
0144188829841493
identifier_str_mv FURLAN, Marília Molina. Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes. 2013. 152 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.
000788049
000788049.pdf
33004153069P5
0144188829841493
url http://hdl.handle.net/11449/110536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 152 f. : il. color., tabs.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047335326908416