Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300008 http://hdl.handle.net/11449/212804 |
Resumo: | This article reports a study on the social attitudes adjustment towards school inclusion of students with special educational needs. Fifty six students of CEFAM, distributed in two groups participated in the study. Based on some social attitude change techniques, some activities relating to the issue of inclusion were organized in a 14-hour shaped like course distributed in seven weekly two-hour meetings. The social attitudes toward inclusion were measured before and after that intervention by a Lickert type scale of social attitudes toward inclusion. In both groups of subjects, the scores of the post-test were significantly greater than that of the pre-test, indicating that future teachers' social attitudes toward inclusion became more favorable. The importance of including activities capable of modifying social attitudes toward inclusion in the curriculum of teachers' training courses is discussed. |
id |
UNSP_c45e5d59ce531b600487756f2895ee35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212804 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusãoThe social attitudes adjustment towards inclusionspecial educationinclusionsocial attitudesteacher trainingeducação especialinclusãoatitudes sociaisformação do professorThis article reports a study on the social attitudes adjustment towards school inclusion of students with special educational needs. Fifty six students of CEFAM, distributed in two groups participated in the study. Based on some social attitude change techniques, some activities relating to the issue of inclusion were organized in a 14-hour shaped like course distributed in seven weekly two-hour meetings. The social attitudes toward inclusion were measured before and after that intervention by a Lickert type scale of social attitudes toward inclusion. In both groups of subjects, the scores of the post-test were significantly greater than that of the pre-test, indicating that future teachers' social attitudes toward inclusion became more favorable. The importance of including activities capable of modifying social attitudes toward inclusion in the curriculum of teachers' training courses is discussed.Este artigo relata um estudo sobre a mudança de atitudes sociais em relação à inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais. Participaram do estudo 56 alunos do CEFAM, distribuídos em dois grupos. Com base em algumas técnicas de modificação de atitudes sociais, foram organizadas atividades direcionadas à temática da inclusão, na forma de um curso de 14 horas distribuídas em sete encontros semanais de duas horas. As atitudes sociais em relação à inclusão foram mensuradas antes e depois dessa intervenção, por meio da Escala Lickert de Atitudes Sociais em relação à Inclusão (ELASI). Em ambos os grupos, os escores do pós-teste são significantemente maiores que os do pré-teste, indicando que as atitudes sociais de futuros professores do Ensino Fundamental, em relação à inclusão, se tornaram mais favoráveis. É discutida a importância de se incluírem no currículo de formação de professores atividades capazes de modificar suas atitudes sociais.Universidade Estadual Paulista, FFCUniversidade Estadual Paulista, FFCUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Omote, Sadao [UNESP]Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]Baleotti, Luciana Ramos [UNESP]Martins, Sandra Eli Sartoreto De Oliveira [UNESP]2021-07-14T10:45:29Z2021-07-14T10:45:29Z2005-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article387-396application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300008Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 387-396, 2005.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21280410.1590/S0103-863X2005000300008S0103-863X2005000300008S0103-863X2005000300008.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212804Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão The social attitudes adjustment towards inclusion |
title |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
spellingShingle |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão Omote, Sadao [UNESP] special education inclusion social attitudes teacher training educação especial inclusão atitudes sociais formação do professor |
title_short |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
title_full |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
title_fullStr |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
title_full_unstemmed |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
title_sort |
Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão |
author |
Omote, Sadao [UNESP] |
author_facet |
Omote, Sadao [UNESP] Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Martins, Sandra Eli Sartoreto De Oliveira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Martins, Sandra Eli Sartoreto De Oliveira [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Omote, Sadao [UNESP] Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP] Baleotti, Luciana Ramos [UNESP] Martins, Sandra Eli Sartoreto De Oliveira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
special education inclusion social attitudes teacher training educação especial inclusão atitudes sociais formação do professor |
topic |
special education inclusion social attitudes teacher training educação especial inclusão atitudes sociais formação do professor |
description |
This article reports a study on the social attitudes adjustment towards school inclusion of students with special educational needs. Fifty six students of CEFAM, distributed in two groups participated in the study. Based on some social attitude change techniques, some activities relating to the issue of inclusion were organized in a 14-hour shaped like course distributed in seven weekly two-hour meetings. The social attitudes toward inclusion were measured before and after that intervention by a Lickert type scale of social attitudes toward inclusion. In both groups of subjects, the scores of the post-test were significantly greater than that of the pre-test, indicating that future teachers' social attitudes toward inclusion became more favorable. The importance of including activities capable of modifying social attitudes toward inclusion in the curriculum of teachers' training courses is discussed. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12 2021-07-14T10:45:29Z 2021-07-14T10:45:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300008 Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 387-396, 2005. 0103-863X 1982-4327 http://hdl.handle.net/11449/212804 10.1590/S0103-863X2005000300008 S0103-863X2005000300008 S0103-863X2005000300008.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300008 http://hdl.handle.net/11449/212804 |
identifier_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 387-396, 2005. 0103-863X 1982-4327 10.1590/S0103-863X2005000300008 S0103-863X2005000300008 S0103-863X2005000300008.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
387-396 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128178155159552 |