Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Felipe Proenço De
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinto, Hêider Aurélio, Figueiredo, Alexandre Medeiros De, Cyrino, Eliana Goldfarb, Oliveira Neto, Aristides Vitorino De, Rocha, Vinícius Ximenes Muricy Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/interface.170949
http://hdl.handle.net/11449/183853
Resumo: Abstract The More Doctors Program (PMM) was created in 2013. Guided by social needs, it set a new regulatory framework for medical education and residency in Brazil. This study is based on public policies and their actions aimed at implementing changes in medical education in PMM, as well as their results until 2015, by analyzing documents from official sources and the literature. The following results were identified: decrease in regional inequalities in the distribution of undergraduate course seats; education internalization; increase in medical residency seats specialized in Family and Community Medicine; expansion of preceptorship qualification; and creation of the National Registration of Specialists. The challenges faced by PMM to effectively achieve its goals, the need for State commitment and the current threats to this vital dimension of the program (ensure the right to health) are pointed out.
id UNSP_c4a26a26e5f1aa55cee9dcc30724874f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183853
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015Programa Más Médicos: evaluación de la implantación del Eje Formación de 2013 a 2015Programa Mais Médicos: avaliando a implantação do Eixo Formação de 2013 a 2015Primary healthcareMedical educationMore Doctors ProgramPublic policies.Atenção primária à saúdeEducação médicaPrograma Mais MédicosPolíticas públicas.Abstract The More Doctors Program (PMM) was created in 2013. Guided by social needs, it set a new regulatory framework for medical education and residency in Brazil. This study is based on public policies and their actions aimed at implementing changes in medical education in PMM, as well as their results until 2015, by analyzing documents from official sources and the literature. The following results were identified: decrease in regional inequalities in the distribution of undergraduate course seats; education internalization; increase in medical residency seats specialized in Family and Community Medicine; expansion of preceptorship qualification; and creation of the National Registration of Specialists. The challenges faced by PMM to effectively achieve its goals, the need for State commitment and the current threats to this vital dimension of the program (ensure the right to health) are pointed out.Resumen El Programa Más Médicos fue creado en 2013 y estableció un nuevo marco regulador para la formación y residencia médica en Brasil. En este artículo se han realizado análisis documentales, análisis de bases de datos oficiales y revisión de literatura, buscando estudiar los cambios en la formación médica y sus resultados hasta 2015. Se han identificado avances importantes en la distribución de plazas de graduación entre las diferentes regiones del país; en la interiorización de la formación; en la creación de cursos de medicina que sigan la regulación estatal; en la regulación de las plazas de residencia médica con enfoque en medicina de familia y comunidad; en la cualificación de la preceptoría; y en la creación del Catastro Nacional de Especialistas. En la conclusión se señalan los desafíos que ha enfrentado para alcanzar efectivamente sus objetivos.Resumo O Programa Mais Médicos (PMM), criado em 2013, estabeleceu novo marco regulatório para a graduação médica e a residência médica no Brasil, tendo a necessidade social como orientadora do processo. A presente reflexão pauta as políticas públicas e suas ações direcionadas à implementação de mudanças na formação médica no PMM e seus resultados até 2015, por meio de análise documental de fontes oficiais e literatura. Identificou-se: redução nas desigualdades regionais na distribuição de vagas de graduação; interiorização da formação; expansão de vagas de residência médica com enfoque na medicina de família e comunidade; expansão da qualificação da preceptoria; e criação do Cadastro Nacional de Especialistas. São apontados desafios enfrentados pelo PMM para alcançar efetivamente seus objetivos, a necessidade de comprometimento do Estado e as atuais ameaças a essa dimensão vital do programa, que busca a garantia do direito à saúde.Universidade Federal da Paraíba Centro de Ciências Médicas Departamento de Promoção da SaúdeUniversidade Federal do Recôncavo Baiano Centro de Ciências da SaúdeUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de Saúde PúblicaUniversidade Federal de Pernambuco Centro Acadêmico do Agreste Núcleo de Ciências da VidaUniversidade de Brasília Faculdade de MedicinaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de Saúde PúblicaUNESPUniversidade Federal da Paraíba Centro de Ciências Médicas Departamento de Promoção da SaúdeUniversidade Federal do Recôncavo Baiano Centro de Ciências da SaúdeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Pernambuco Centro Acadêmico do Agreste Núcleo de Ciências da VidaUniversidade de Brasília Faculdade de MedicinaOliveira, Felipe Proenço DePinto, Hêider AurélioFigueiredo, Alexandre Medeiros DeCyrino, Eliana GoldfarbOliveira Neto, Aristides Vitorino DeRocha, Vinícius Ximenes Muricy Da2019-10-03T17:31:59Z2019-10-03T17:31:59Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/interface.170949Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 23, p. -, 2019.1414-3283http://hdl.handle.net/11449/18385310.1590/interface.170949S1414-32832019000600203S1414-32832019000600203.pdf71727244959077230000-0002-6526-3528SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:12:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183853Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:12:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
Programa Más Médicos: evaluación de la implantación del Eje Formación de 2013 a 2015
Programa Mais Médicos: avaliando a implantação do Eixo Formação de 2013 a 2015
title Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
spellingShingle Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
Oliveira, Felipe Proenço De
Primary healthcare
Medical education
More Doctors Program
Public policies.
Atenção primária à saúde
Educação médica
Programa Mais Médicos
Políticas públicas.
title_short Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
title_full Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
title_fullStr Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
title_full_unstemmed Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
title_sort Brazilian More Doctors Program: assessing the implementation of the Education Axis from 2013 to 2015
author Oliveira, Felipe Proenço De
author_facet Oliveira, Felipe Proenço De
Pinto, Hêider Aurélio
Figueiredo, Alexandre Medeiros De
Cyrino, Eliana Goldfarb
Oliveira Neto, Aristides Vitorino De
Rocha, Vinícius Ximenes Muricy Da
author_role author
author2 Pinto, Hêider Aurélio
Figueiredo, Alexandre Medeiros De
Cyrino, Eliana Goldfarb
Oliveira Neto, Aristides Vitorino De
Rocha, Vinícius Ximenes Muricy Da
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba Centro de Ciências Médicas Departamento de Promoção da Saúde
Universidade Federal do Recôncavo Baiano Centro de Ciências da Saúde
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Pernambuco Centro Acadêmico do Agreste Núcleo de Ciências da Vida
Universidade de Brasília Faculdade de Medicina
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Felipe Proenço De
Pinto, Hêider Aurélio
Figueiredo, Alexandre Medeiros De
Cyrino, Eliana Goldfarb
Oliveira Neto, Aristides Vitorino De
Rocha, Vinícius Ximenes Muricy Da
dc.subject.por.fl_str_mv Primary healthcare
Medical education
More Doctors Program
Public policies.
Atenção primária à saúde
Educação médica
Programa Mais Médicos
Políticas públicas.
topic Primary healthcare
Medical education
More Doctors Program
Public policies.
Atenção primária à saúde
Educação médica
Programa Mais Médicos
Políticas públicas.
description Abstract The More Doctors Program (PMM) was created in 2013. Guided by social needs, it set a new regulatory framework for medical education and residency in Brazil. This study is based on public policies and their actions aimed at implementing changes in medical education in PMM, as well as their results until 2015, by analyzing documents from official sources and the literature. The following results were identified: decrease in regional inequalities in the distribution of undergraduate course seats; education internalization; increase in medical residency seats specialized in Family and Community Medicine; expansion of preceptorship qualification; and creation of the National Registration of Specialists. The challenges faced by PMM to effectively achieve its goals, the need for State commitment and the current threats to this vital dimension of the program (ensure the right to health) are pointed out.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03T17:31:59Z
2019-10-03T17:31:59Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/interface.170949
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 23, p. -, 2019.
1414-3283
http://hdl.handle.net/11449/183853
10.1590/interface.170949
S1414-32832019000600203
S1414-32832019000600203.pdf
7172724495907723
0000-0002-6526-3528
url http://dx.doi.org/10.1590/interface.170949
http://hdl.handle.net/11449/183853
identifier_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 23, p. -, 2019.
1414-3283
10.1590/interface.170949
S1414-32832019000600203
S1414-32832019000600203.pdf
7172724495907723
0000-0002-6526-3528
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021409949220864