Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/121166
Resumo: The constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily lives
id UNSP_c61c199b9bd35535edb8a4b643f8a16b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/121166
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuaisAlfabetizaçãoConstrutivismo (Educação)LeituraFonéticaLiteracyConstructivism (Education)ReadingPhoneticsThe constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily livesA metodologia construtivista de alfabetização vem sendo adotada em muitas escolas, entretanto, há muitas críticas no que diz respeito à maneira como os professores vêm concebendo a forma de ensinar as crianças. Para refletir sobre esse aspecto, nesta pesquisa foram realizados estudos teóricos sobre o assunto, bem como observações e reflexões acerca do atual processo de alfabetização nas escolas brasileiras. Desta forma, nesta pesquisa, a metodologia construtivista de alfabetização foi analisada a partir de suas bases, no sentido de observar se os professores de fato estão conseguindo realizar sua prática de acordo com essa “teoria”, bem como as dificuldades encontradas pelos alunos diante dessa metodologia. Também foi analisada a metodologia silábica de alfabetização, para que fosse possível fazer um mapeamento dos aspectos positivos e das limitações apresentadas por esse método, podendo, dessa forma, refletir sobre as adequações dos métodos analisados para um melhor processo de aprendizagem da linguagem escrita pelas crianças. Essa pesquisa visa mostrar, que mais importante que a escolha rígida entre um método de alfabetização e outro, é o compromisso do professor alfabetizador com os alunos que pretende alfabetizar; ressaltando que o professor deve se utilizar, às vezes, de vários métodos para que consiga o maior número de crianças alfabetizadas em sua sala, dando ênfase no trabalho com bons textos, para que as crianças sintam o gosto e o prazer da leitura em seu cotidianoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Maria Angélica Seabra Rodrigues [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]2015-03-23T15:28:49Z2015-03-23T15:28:49Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.http://hdl.handle.net/11449/121166000690530silva_bg_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121166Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:08:03.653789Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
title Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
spellingShingle Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]
Alfabetização
Construtivismo (Educação)
Leitura
Fonética
Literacy
Constructivism (Education)
Reading
Phonetics
title_short Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
title_full Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
title_fullStr Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
title_full_unstemmed Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
title_sort Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
author Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]
author_facet Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Martins, Maria Angélica Seabra Rodrigues [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Construtivismo (Educação)
Leitura
Fonética
Literacy
Constructivism (Education)
Reading
Phonetics
topic Alfabetização
Construtivismo (Educação)
Leitura
Fonética
Literacy
Constructivism (Education)
Reading
Phonetics
description The constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily lives
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:28:49Z
2015-03-23T15:28:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/121166
000690530
silva_bg_tcc_bauru.pdf
identifier_str_mv SILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
000690530
silva_bg_tcc_bauru.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/121166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129163499929600