Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/121166 |
Resumo: | The constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily lives |
id |
UNSP_c61c199b9bd35535edb8a4b643f8a16b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/121166 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuaisAlfabetizaçãoConstrutivismo (Educação)LeituraFonéticaLiteracyConstructivism (Education)ReadingPhoneticsThe constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily livesA metodologia construtivista de alfabetização vem sendo adotada em muitas escolas, entretanto, há muitas críticas no que diz respeito à maneira como os professores vêm concebendo a forma de ensinar as crianças. Para refletir sobre esse aspecto, nesta pesquisa foram realizados estudos teóricos sobre o assunto, bem como observações e reflexões acerca do atual processo de alfabetização nas escolas brasileiras. Desta forma, nesta pesquisa, a metodologia construtivista de alfabetização foi analisada a partir de suas bases, no sentido de observar se os professores de fato estão conseguindo realizar sua prática de acordo com essa “teoria”, bem como as dificuldades encontradas pelos alunos diante dessa metodologia. Também foi analisada a metodologia silábica de alfabetização, para que fosse possível fazer um mapeamento dos aspectos positivos e das limitações apresentadas por esse método, podendo, dessa forma, refletir sobre as adequações dos métodos analisados para um melhor processo de aprendizagem da linguagem escrita pelas crianças. Essa pesquisa visa mostrar, que mais importante que a escolha rígida entre um método de alfabetização e outro, é o compromisso do professor alfabetizador com os alunos que pretende alfabetizar; ressaltando que o professor deve se utilizar, às vezes, de vários métodos para que consiga o maior número de crianças alfabetizadas em sua sala, dando ênfase no trabalho com bons textos, para que as crianças sintam o gosto e o prazer da leitura em seu cotidianoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Maria Angélica Seabra Rodrigues [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP]2015-03-23T15:28:49Z2015-03-23T15:28:49Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.http://hdl.handle.net/11449/121166000690530silva_bg_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121166Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:08:03.653789Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
title |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
spellingShingle |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP] Alfabetização Construtivismo (Educação) Leitura Fonética Literacy Constructivism (Education) Reading Phonetics |
title_short |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
title_full |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
title_fullStr |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
title_full_unstemmed |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
title_sort |
Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais |
author |
Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Martins, Maria Angélica Seabra Rodrigues [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bruna Gonçalves da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Construtivismo (Educação) Leitura Fonética Literacy Constructivism (Education) Reading Phonetics |
topic |
Alfabetização Construtivismo (Educação) Leitura Fonética Literacy Constructivism (Education) Reading Phonetics |
description |
The constructivist methodology of literacy has been adopted in many schools, however, there are many criticism regarding the way teacher are devising the way how to teach children. To reflect on this aspect this research were carried out theoretical studies about the subject, as well as observations and reflections about the current process of literacy in Brazilian schools. Thus, in this research, the constructivist methodology of literacy was analyzed from its bases, in order to observe if the teachers are actually accomplishing their practice according to this “theory”, as well as the difficulties encountered by students on this methodology. Also was analyzed the methodology syllabic literacy, to be able to make a mapping of the positive aspects and the limitations presented by this method, in this way being able to reflect about adequacy of the analyzed methods of a better learning process of written language by children. This research aims to show that more important than the stark choice between a literacy method and the another is the commitment of the literacy teacher with the students who want to alphabetize, noting that the teacher should used, sometimes several methods to get the largest number of literate children in the classroom, emphasizing the work with good texts, so that children feel the taste and enjoyment of reading in their daily lives |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-03-23T15:28:49Z 2015-03-23T15:28:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011. http://hdl.handle.net/11449/121166 000690530 silva_bg_tcc_bauru.pdf |
identifier_str_mv |
SILVA, Bruna Gonçalves da. Construtivismo e métodos tradicionais: uma análise dos processos de alfabetização atuais. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011. 000690530 silva_bg_tcc_bauru.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/121166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129163499929600 |