Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palmero, Isabela Cristina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216129
Resumo: The present academic work seeks to think about socioeconomic questions of the Brazilian population, discussing socioeconomic level together with population unemployment rates and the job search among young people that are in school age, evaluating how those impact on the dropout indicators among basic education students in Brazil. The profile used will be High School students. The work methodology is based on identifying the collected data in articles and studies, and analyzing them in the light of Pierre’s Bourdieu social theory The work is a qualitative research that seeks to explore the data on unemployment, school dropout and social inequality at the national level, compared to school dropout indicators. Through this analysis, we hope to prove Bourdieu's thesis that social inequality reflects educational inequality, focusing the study on high school students in the Brazilian nation.
id UNSP_c7ef198ecdf5d42cad5782460262173f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216129
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médioRelations between social inequalities and school dropout in high schoolSchool dropoutUnemploymentRent inequalityHigh schoolEvasão escolarDesocupaçãoDesigualdade de rendaEnsino médioThe present academic work seeks to think about socioeconomic questions of the Brazilian population, discussing socioeconomic level together with population unemployment rates and the job search among young people that are in school age, evaluating how those impact on the dropout indicators among basic education students in Brazil. The profile used will be High School students. The work methodology is based on identifying the collected data in articles and studies, and analyzing them in the light of Pierre’s Bourdieu social theory The work is a qualitative research that seeks to explore the data on unemployment, school dropout and social inequality at the national level, compared to school dropout indicators. Through this analysis, we hope to prove Bourdieu's thesis that social inequality reflects educational inequality, focusing the study on high school students in the Brazilian nation.O presente trabalho acadêmico buscará refletir acerca das questões socioeconômicas da população brasileira, discutindo nível socioeconômico conjuntamente com as taxas de desocupação da população (desemprego) e de busca de emprego por jovens em idade escolar, avaliando como estas impactam nos indicadores de evasão escolar entre alunos da educação básica no Brasil. O recorte utilizado serão os alunos do Ensino Médio. A metodologia do trabalho resume-se a identificar dados coletados em artigos e estudos, e analisá-los à luz das teorias sociais de Pierre Bourdieu. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que procura explorar os dados sobre desemprego, evasão escolar e desigualdade social em âmbito nacional, frente aos indicadores de evasão escolar. Por meio dessa análise, espera-se comprovar a tese de Bourdieu de que a desigualdade social reflete em desigualdade educacional, focando o estudo nos alunos do Ensino Médio na nação brasileira.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Adam, Joyce Mary [UNESP]Carvalho, Adriana Duarte de SouzaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Palmero, Isabela Cristina2022-01-27T18:49:50Z2022-01-27T18:49:50Z2022-01-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216129porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-04T06:05:15Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:58:59.650063Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
Relations between social inequalities and school dropout in high school
title Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
spellingShingle Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
Palmero, Isabela Cristina
School dropout
Unemployment
Rent inequality
High school
Evasão escolar
Desocupação
Desigualdade de renda
Ensino médio
title_short Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
title_full Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
title_fullStr Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
title_full_unstemmed Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
title_sort Relações entre as desigualdades sociais e a evasão escolar no ensino médio
author Palmero, Isabela Cristina
author_facet Palmero, Isabela Cristina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Adam, Joyce Mary [UNESP]
Carvalho, Adriana Duarte de Souza
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Palmero, Isabela Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv School dropout
Unemployment
Rent inequality
High school
Evasão escolar
Desocupação
Desigualdade de renda
Ensino médio
topic School dropout
Unemployment
Rent inequality
High school
Evasão escolar
Desocupação
Desigualdade de renda
Ensino médio
description The present academic work seeks to think about socioeconomic questions of the Brazilian population, discussing socioeconomic level together with population unemployment rates and the job search among young people that are in school age, evaluating how those impact on the dropout indicators among basic education students in Brazil. The profile used will be High School students. The work methodology is based on identifying the collected data in articles and studies, and analyzing them in the light of Pierre’s Bourdieu social theory The work is a qualitative research that seeks to explore the data on unemployment, school dropout and social inequality at the national level, compared to school dropout indicators. Through this analysis, we hope to prove Bourdieu's thesis that social inequality reflects educational inequality, focusing the study on high school students in the Brazilian nation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-27T18:49:50Z
2022-01-27T18:49:50Z
2022-01-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216129
url http://hdl.handle.net/11449/216129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128300425412608