Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/372 http://hdl.handle.net/11449/135447 |
Resumo: | We present here a qualitative analysis of a sample of papers published in Brazilian science education journals, which expresses researchers discourses related to Astronomy Education. Within this analytical universe, we sought for discursive excerpts about their justifications for the teaching of this subject, which made the basis for the production of a collective discourse, which identity is socially represented by the researchers authors set. Setting up articulations with discourse analysis, the procedures of the collective subject discourse show to be an important methodological tool to answer to the central question of this study: what do the Brazilian researchers assert as justifications for teaching Astronomy? In other words: why teach Astronomy? Outcomes point to the retaking of reflections about the importance of matters like as Astronomy in formal education, catalyzing teachers work innovative articulations. |
id |
UNSP_c910a41726710d058e2955f68fe15803 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135447 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros?Justifications for teaching Astronomy: what do the Brazilian researchers say?Astronomy educationSocial representations theoryCollective subject discourseDiscourse analysisAstronomy teaching justificationsEducação em AstronomiaTeoria das representações sociaisDiscurso do sujeito coletivoAnálise do discursoJustificativas para o ensino da AstronomiaWe present here a qualitative analysis of a sample of papers published in Brazilian science education journals, which expresses researchers discourses related to Astronomy Education. Within this analytical universe, we sought for discursive excerpts about their justifications for the teaching of this subject, which made the basis for the production of a collective discourse, which identity is socially represented by the researchers authors set. Setting up articulations with discourse analysis, the procedures of the collective subject discourse show to be an important methodological tool to answer to the central question of this study: what do the Brazilian researchers assert as justifications for teaching Astronomy? In other words: why teach Astronomy? Outcomes point to the retaking of reflections about the importance of matters like as Astronomy in formal education, catalyzing teachers work innovative articulations.Apresentamos uma análise qualitativa de uma amostra de artigos publicados em revistas científicas brasileiras da área de Ensino, os quais expressam discursos dos pesquisadores em relação à Educação em Astronomia. Dentro do universo analítico, procuramos excertos discursivos específicos sobre as justificativas para o ensino deste tema, os quais formaram a base para a produção de um Discurso do Sujeito Coletivo, cuja identidade é representada socialmente pelo conjunto dos pesquisadores autores. Estabelecendo articulações com a Análise do Discurso, os procedimentos do Discurso do Sujeito Coletivo mostraram-se como um importante instrumento metodológico para se responder à questão central deste estudo: o que o pesquisador brasileiro afirma como justificativas para o ensino da Astronomia? Em outras palavras, buscamos responder: por que ensinar Astronomia? Os resultados apontam para a retomada de reflexões sobre a importância da abordagem de temas como a Astronomia na educação formal, catalisando articulações inovadoras do trabalho docente.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Langhi, Rodolfo [UNESP]Nardi, Roberto [UNESP]2016-03-02T13:02:51Z2016-03-02T13:02:51Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article41-59application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/372Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 41-59, 2014.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/135447ISSN1806-5104-2014-14-03-41-59.pdf444994778347494574129529084669310000-0002-3291-5382Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-26T19:48:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135447Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-26T19:48:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Justifications for teaching Astronomy: what do the Brazilian researchers say? |
title |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
spellingShingle |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Langhi, Rodolfo [UNESP] Astronomy education Social representations theory Collective subject discourse Discourse analysis Astronomy teaching justifications Educação em Astronomia Teoria das representações sociais Discurso do sujeito coletivo Análise do discurso Justificativas para o ensino da Astronomia |
title_short |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
title_full |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
title_fullStr |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
title_full_unstemmed |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
title_sort |
Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? |
author |
Langhi, Rodolfo [UNESP] |
author_facet |
Langhi, Rodolfo [UNESP] Nardi, Roberto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Roberto [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Langhi, Rodolfo [UNESP] Nardi, Roberto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomy education Social representations theory Collective subject discourse Discourse analysis Astronomy teaching justifications Educação em Astronomia Teoria das representações sociais Discurso do sujeito coletivo Análise do discurso Justificativas para o ensino da Astronomia |
topic |
Astronomy education Social representations theory Collective subject discourse Discourse analysis Astronomy teaching justifications Educação em Astronomia Teoria das representações sociais Discurso do sujeito coletivo Análise do discurso Justificativas para o ensino da Astronomia |
description |
We present here a qualitative analysis of a sample of papers published in Brazilian science education journals, which expresses researchers discourses related to Astronomy Education. Within this analytical universe, we sought for discursive excerpts about their justifications for the teaching of this subject, which made the basis for the production of a collective discourse, which identity is socially represented by the researchers authors set. Setting up articulations with discourse analysis, the procedures of the collective subject discourse show to be an important methodological tool to answer to the central question of this study: what do the Brazilian researchers assert as justifications for teaching Astronomy? In other words: why teach Astronomy? Outcomes point to the retaking of reflections about the importance of matters like as Astronomy in formal education, catalyzing teachers work innovative articulations. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:51Z 2016-03-02T13:02:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/372 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 41-59, 2014. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/135447 ISSN1806-5104-2014-14-03-41-59.pdf 4449947783474945 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/372 http://hdl.handle.net/11449/135447 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 41-59, 2014. 1806-5104 ISSN1806-5104-2014-14-03-41-59.pdf 4449947783474945 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
41-59 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803650159967469568 |