Mapeamento geológico-geontécnico de trecho da estrada vicinal na Serra de Itaqueri, Charqueada (SP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roldan, Matheus Henrique [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120848
Resumo: Geological-geotechnical problems affecting escarps as well as embankment and fill slopes of roads and motorways may generate different types of unsteadiness, which are mainly arisen from the deficient knowledge about the physical environment. This results in unsuitable engineering projects and inadequate executions, which can be worsened by an occasional inappropriate maintenance of the construction. A geologically-geotechnically characterization of escarps and slopes is crucial in order to prevent these problems. This work deals with a geological-geotechnical study of 1:10.000 scale mapping in a stretch of a local road (CHQ-40) at the Serra de Itaqueri, Charqueada town, State of São Paulo. The stretch is known by several physical problems as erosion and mass movement. The methods of study were based on an integrative analysis of the diverse elements of the physical environment by using aerial photographs - to obtain the physiographic compartmentalization of terrain units - as well as field work - to accomplish the evaluation of the units by employing sketch lists. To achieve this, we selected several techniques in order to identify and classify different types of existing problems as erosion, landslide in embankments and fill slopes, rockfall, block rolling, among others. We also included the analysis of soil horizon, thickness and composition. The geological-geotechnical mapping resulted in six units: 1- Sandstones in cuesta’s backhill; 2 – Basalts in cuesta’s front; 3- Sandstones in cuesta’s front; 4 – Talus and colluvial deposits at cuesta’s foothill; 5- Sandstones of the Piramboia Formation in hillside; and 6 – Colluvial soil in the hill top. A characterization of the geological-geotechnical units is detailed, coupled to the cartographic material. Other cartographic products elaborated for this study included 1:10.000 maps of hypsometry, slope and curvature
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The stretch is known by several physical problems as erosion and mass movement. The methods of study were based on an integrative analysis of the diverse elements of the physical environment by using aerial photographs - to obtain the physiographic compartmentalization of terrain units - as well as field work - to accomplish the evaluation of the units by employing sketch lists. To achieve this, we selected several techniques in order to identify and classify different types of existing problems as erosion, landslide in embankments and fill slopes, rockfall, block rolling, among others. We also included the analysis of soil horizon, thickness and composition. The geological-geotechnical mapping resulted in six units: 1- Sandstones in cuesta’s backhill; 2 – Basalts in cuesta’s front; 3- Sandstones in cuesta’s front; 4 – Talus and colluvial deposits at cuesta’s foothill; 5- Sandstones of the Piramboia Formation in hillside; and 6 – Colluvial soil in the hill top. A characterization of the geological-geotechnical units is detailed, coupled to the cartographic material. Other cartographic products elaborated for this study included 1:10.000 maps of hypsometry, slope and curvatureProblemas geológico-geotécnicos que afetam encostas e taludes de cortes e aterro de estradas e rodovias geram diferentes tipos de instabilizações, essencialmente, por falta do necessário conhecimento do meio físico, resultando em projetos inadequados e construções deficientes, agravados pela má conservação da obra. Para a prevenção destes problemas a caracterização geológico-geotécnica de encostas e taludes é fundamental. Este trabalho trata-se do mapeamento geológico-geotécnico, na escala de 1:10.000, em trecho da estrada vicinal (CHQ-040) na Serra de Itaqueri, Charqueada. Trecho conhecido por apresentar um histórico de problemas causados pelos mais diversos processos do meio físico, assim como erosões e movimentações de massa. A metodologia empregada baseou-se na análise integrada dos elementos do meio físico a partir do uso de fotografias aéreas para a compartimentação fisiográfica de unidades do terreno e trabalho de campo para avaliação das unidades a partir de registro de processos. Para este fim, foram aplicadas técnicas que buscaram a identificação e classificação dos diferentes tipos de problemas existentes, tais como erosões, escorregamentos em cortes e aterros, quedas, rolamentos de blocos, entre outros. Além da análise de perfis de alteração de solo, assim como suas espessuras e materiais presentes. O mapa geológico-geotécnico demonstrou como resultado 6 unidades, a saber: 1-arenitos em colinas no reverso da cuesta, 2-basaltos em relevo de front de cuesta, 3- arenitos em relevo de front de cuesta, 4- depósito de tálus e colúvio, no sopé da cuesta 5- arenitos da Formação Pirambóia em meia encosta, 6- solo coluvionar em relevo de topo de colina. Associado ao material cartográfico é apresentada uma caracterização das unidades geológico-geotécnicas. Outros produtos cartográficos elaborados para este estudo são os mapas hipsométrico de declividades e de curvaturas, todos na 1:10.000Universidade Estadual Paulista (Unesp)Zaine, José Eduardo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Roldan, Matheus Henrique [UNESP]2015-03-23T15:28:02Z2015-03-23T15:28:02Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis73 f.application/pdfROLDAN, Matheus Henrique. Mapeamento geológico-geontécnico de trecho da estrada vicinal na Serra de Itaqueri, Charqueada (SP). 2011. 73 f. 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