O planejamento de sequências didáticas de química fundamentadas no Modelo Topológico de Ensino: potencialidades do Processo EAR (Elaboração, Aplicação e Reelaboração) para a formação inicial de professores
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030016 http://hdl.handle.net/11449/211732 |
Resumo: | This paper aims to evaluate the influence of the Elaboration, Application and Re-elaboration (EAR) process on the development of pre-service chemistry teachers’ ability to plan teaching sequences. This study consists of document analysis using two different versions of chemistry teaching sequences (TS) produced by pre-service chemistry teachers. The document analysis was carried out based on the Topological Model of Teaching and on a standard tool for TS validation. The data show significant advances in the redesigned TS, which became more cohesive as regards problem-solving, thus fulfilling the role of a structuring element throughout all teaching activities. This gain can be attributed to the assessment of TS from different perspectives, inserted in this virtuous cycle of the EAR movement, which is fundamental to relate specific contents to pedagogical theories, approximating the theoretical planning and concrete professional practice, as well as developing an investigative attitude about teaching activities. |
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O planejamento de sequências didáticas de química fundamentadas no Modelo Topológico de Ensino: potencialidades do Processo EAR (Elaboração, Aplicação e Reelaboração) para a formação inicial de professoresThe planning of Chemistry teaching sequences based on the Topological Model of Teaching: potentialities of the EAR (Elaboration, Application and Re-elaboration) process on pre-service teacher educationTeacher educationChemistry teachingTopological model of teachingTeaching sequenceFormação de professoresEnsino de químicaModelo topológico de ensinoSequência didáticaThis paper aims to evaluate the influence of the Elaboration, Application and Re-elaboration (EAR) process on the development of pre-service chemistry teachers’ ability to plan teaching sequences. This study consists of document analysis using two different versions of chemistry teaching sequences (TS) produced by pre-service chemistry teachers. The document analysis was carried out based on the Topological Model of Teaching and on a standard tool for TS validation. The data show significant advances in the redesigned TS, which became more cohesive as regards problem-solving, thus fulfilling the role of a structuring element throughout all teaching activities. This gain can be attributed to the assessment of TS from different perspectives, inserted in this virtuous cycle of the EAR movement, which is fundamental to relate specific contents to pedagogical theories, approximating the theoretical planning and concrete professional practice, as well as developing an investigative attitude about teaching activities.Este trabalho objetiva avaliar a influência do processo de Elaboração, Aplicação e Reelaboração (EAR) no desenvolvimento da capacidade de planejamento de sequências didáticas (SDs) de professores de química em formação inicial. Realizou-se uma pesquisa documental qualitativa em duas diferentes versões das SDs de química produzidas pelos professores em formação inicial. A análise dos documentos foi baseada nos princípios do modelo topológico de ensino e em um instrumento-padrão para validação de SDs. Os dados revelaram melhorias significativas nas SDs reelaboradas as quais apresentaram uma abordagem contextualizada e problematizada dos conteúdos, além de um encadeamento mais coeso das atividades didáticas. Conclui-se que o Processo EAR pode se constituir em um importante processo de formação inicial de professores de química, uma vez que fundamenta teórica e metodologicamente o planejamento, além de propiciar ciclos expansivos de qualificação a partir da integração dialética entre teoria e prática e conhecimento específico e pedagógico.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista, Instituto de QuímicaUniversidade de São Paulo, Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Instituto de QuímicaCNPq: 425810/2016-0CAPES: 61/2013Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Bego, Amadeu Moura [UNESP]Alves, Milena [UNESP]Giordan, Marcelo2021-07-14T10:28:45Z2021-07-14T10:28:45Z2019-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article625-645application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030016Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 625-645, 2019.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173210.1590/1516-731320190030016S1516-73132019000300625S1516-73132019000300625.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-19T06:19:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211732Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:43:11.461511Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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This paper aims to evaluate the influence of the Elaboration, Application and Re-elaboration (EAR) process on the development of pre-service chemistry teachers’ ability to plan teaching sequences. This study consists of document analysis using two different versions of chemistry teaching sequences (TS) produced by pre-service chemistry teachers. The document analysis was carried out based on the Topological Model of Teaching and on a standard tool for TS validation. The data show significant advances in the redesigned TS, which became more cohesive as regards problem-solving, thus fulfilling the role of a structuring element throughout all teaching activities. This gain can be attributed to the assessment of TS from different perspectives, inserted in this virtuous cycle of the EAR movement, which is fundamental to relate specific contents to pedagogical theories, approximating the theoretical planning and concrete professional practice, as well as developing an investigative attitude about teaching activities. |
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