As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Robles, Seliane [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120791
Resumo: This work aims to raise the possibilities of the use of the Ethnomathematics in the teaching of school mathematics, especially in aspects related to socio-cultural issues, in view of its universal character and its importance for the understanding of mathematics as a human construction. The teaching of mathematics is influenced by a belief that mathematics is only for the intelligent. With this, she assumes, consciously or unconsciously, a characteristic of social segregation and intellectual who has served as domination of the masses. Thus, this study may contribute to the teacher entered the school environment offering you one more tool in an attempt to succeed in the teaching and learning. We have forwarded this research in the theoretical literature, gathering input for the near future we can verify their efficacy or, more daring, we can contribute to an educational proposal that has as a prerequisite to sociocultural factors that underlie the teaching and learning of mathematics and that it will meet the real needs of the population
id UNSP_d3a12657a86359fa82eb97c42e8bdafe
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120791
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolarEtnomatematicaMatemáticaCulturaEducaçãoEthnomathematicsSchool mathematicsEducationThis work aims to raise the possibilities of the use of the Ethnomathematics in the teaching of school mathematics, especially in aspects related to socio-cultural issues, in view of its universal character and its importance for the understanding of mathematics as a human construction. The teaching of mathematics is influenced by a belief that mathematics is only for the intelligent. With this, she assumes, consciously or unconsciously, a characteristic of social segregation and intellectual who has served as domination of the masses. Thus, this study may contribute to the teacher entered the school environment offering you one more tool in an attempt to succeed in the teaching and learning. We have forwarded this research in the theoretical literature, gathering input for the near future we can verify their efficacy or, more daring, we can contribute to an educational proposal that has as a prerequisite to sociocultural factors that underlie the teaching and learning of mathematics and that it will meet the real needs of the populationEste trabalho pretendeu levantar as possibilidades do uso da Etnomatemática no ensino da matemática escolar, principalmente nos aspectos relacionados às questões sócio-culturais, tendo em vista o seu caráter universal e a sua importância para a o entendimento da Matemática como construção humana. O ensino da Matemática sofre influências de uma crença de que a Matemática é só para os inteligentes. Com isso, ela assume, consciente, ou inconscientemente, uma característica de segregação social e intelectual e que tem servido como forma de dominação das massas populares. Com isso, esta pesquisa pode contribuir com o professor inserido no contexto escolar oferecendo-lhe mais uma ferramenta na tentativa de se obter êxito no processo de ensino e aprendizagem. Encaminhamos esta pesquisa no campo teórico bibliográfico, reunindo subsídios para que num futuro próximo possamos verificar sua eficácia ou, de forma mais ousada, possamos contribuir para uma proposta educacional que tenha como pressuposto os fatores sócio-culturais que são subjacentes ao ensino e aprendizagem da matemática e que esta venha suprir as reais necessidades da populaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pirola, Nelson Antonio [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Robles, Seliane [UNESP]2015-03-23T15:27:58Z2015-03-23T15:27:58Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROBLES, Seliane. As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.http://hdl.handle.net/11449/120791000634716robles_s_tcc_bauru.pdf9350885456287046Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120791Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:28:03.978777Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
title As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
spellingShingle As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
Robles, Seliane [UNESP]
Etnomatematica
Matemática
Cultura
Educação
Ethnomathematics
School mathematics
Education
title_short As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
title_full As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
title_fullStr As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
title_full_unstemmed As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
title_sort As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar
author Robles, Seliane [UNESP]
author_facet Robles, Seliane [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Robles, Seliane [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatematica
Matemática
Cultura
Educação
Ethnomathematics
School mathematics
Education
topic Etnomatematica
Matemática
Cultura
Educação
Ethnomathematics
School mathematics
Education
description This work aims to raise the possibilities of the use of the Ethnomathematics in the teaching of school mathematics, especially in aspects related to socio-cultural issues, in view of its universal character and its importance for the understanding of mathematics as a human construction. The teaching of mathematics is influenced by a belief that mathematics is only for the intelligent. With this, she assumes, consciously or unconsciously, a characteristic of social segregation and intellectual who has served as domination of the masses. Thus, this study may contribute to the teacher entered the school environment offering you one more tool in an attempt to succeed in the teaching and learning. We have forwarded this research in the theoretical literature, gathering input for the near future we can verify their efficacy or, more daring, we can contribute to an educational proposal that has as a prerequisite to sociocultural factors that underlie the teaching and learning of mathematics and that it will meet the real needs of the population
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-03-23T15:27:58Z
2015-03-23T15:27:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROBLES, Seliane. As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
http://hdl.handle.net/11449/120791
000634716
robles_s_tcc_bauru.pdf
9350885456287046
identifier_str_mv ROBLES, Seliane. As (im)possibilidades da etnomatemática no ensino escolar. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
000634716
robles_s_tcc_bauru.pdf
9350885456287046
url http://hdl.handle.net/11449/120791
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129429399928832