O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118095
Resumo: The research addresses the teacher know-how in relation to how it is crafted to education for sexuality in two public schools in Coimbra - Portugal, with teachers from different areas of the 3rd cycle of basic education (humanities, sciences and biological sciences), which corresponds to the Elementary School II in Brazil. It will be based on law 60/2009 of August 6, regulated by Decree 196-A of April 9, 2010 of the Ministry of Education - Portugal, which establishes the implementation of sexual education in primary and secondary schools across the country. This research is funded by FAPESP - Research Support Fund of the State of São Paulo, process number 2011/12902-3. The research was based on a qualitative approach, conducting case studies and using semistructured interviews for data collection. The performance of the topic of sexuality and gender relations at Portuguese’s classroom aims to provide young people the opportunity to exercise their sexuality in a responsible, healthy and pleasurable way. The law seeks to ensure that this work is established in the Portuguese school effectively. Therefore, the trajectory of teachers formation (initial or continuing) will also be a focus of this research, to understand how and where it is built and how they act in their daily classroom practices, with their students the sexuality and gender relations
id UNSP_d3e8eaccf1ae4bf3273ded2089384fd3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118095
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básicoEducação sexualAconselhamento sexualEnsino fundamentalProfessores - FormaçãoRelações de gêneroPoliticas publicasCoimbra (Portugal)The research addresses the teacher know-how in relation to how it is crafted to education for sexuality in two public schools in Coimbra - Portugal, with teachers from different areas of the 3rd cycle of basic education (humanities, sciences and biological sciences), which corresponds to the Elementary School II in Brazil. It will be based on law 60/2009 of August 6, regulated by Decree 196-A of April 9, 2010 of the Ministry of Education - Portugal, which establishes the implementation of sexual education in primary and secondary schools across the country. This research is funded by FAPESP - Research Support Fund of the State of São Paulo, process number 2011/12902-3. The research was based on a qualitative approach, conducting case studies and using semistructured interviews for data collection. The performance of the topic of sexuality and gender relations at Portuguese’s classroom aims to provide young people the opportunity to exercise their sexuality in a responsible, healthy and pleasurable way. The law seeks to ensure that this work is established in the Portuguese school effectively. Therefore, the trajectory of teachers formation (initial or continuing) will also be a focus of this research, to understand how and where it is built and how they act in their daily classroom practices, with their students the sexuality and gender relationsA pesquisa aborda o saber fazer docente em relação à forma como é trabalhada a educação para a sexualidade em duas escolas públicas de Coimbra – Portugal, com professores(as) de diferentes áreas do 3º Ciclo do Ensino Básico (ciências humanas, ciências exatas e ciências biológicas), que corresponde ao Ensino Fundamental II no Brasil. Utilizar-se-á como base a lei nº 60/2009 de 06 de agosto, regulamentada pela portaria 196-A de 09 de abril de 2010 do Ministério da Educação - Portugal, que estabelece a aplicação da educação sexual nos estabelecimentos de ensino básico e do ensino secundário de todo o país. Esta pesquisa é financiada pela FAPESP – Fundo de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo, processo número 2011/12902-3. A pesquisa se pautou na abordagem qualitativa, optou-se por realizar estudos de caso e para a coleta de dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas. A atuação do tema da sexualidade e relações de gênero na sala de aula portuguesa visa propiciar aos jovens a possibilidade do exercício de sua sexualidade de maneira responsável, saudável e prazerosa. A lei pretende garantir que este trabalho se estabeleça na escola portuguesa de forma efetiva. Portanto, a trajetória de formação (inicial ou continuada) dos(as) professores(as), serão também foco desta pesquisa, para a compreensão de como e onde ela é construída e como estes atuam nas práticas cotidianas de sala de aula, com seus alunos com a temática da sexualidade e relações de gêneroUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rossi, Célia Regina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]2015-03-23T15:05:41Z2015-03-23T15:05:41Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis30 f.application/pdfARAÚJO, Marília Frassetto de. O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico. 2012. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118095000716257araujo_mf_tcc_rcla.pdf5048619255003350Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-08T06:19:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118095Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-08T06:19:05Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
title O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
spellingShingle O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]
Educação sexual
Aconselhamento sexual
Ensino fundamental
Professores - Formação
Relações de gênero
Politicas publicas
Coimbra (Portugal)
title_short O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
title_full O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
title_fullStr O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
title_full_unstemmed O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
title_sort O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico
author Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]
author_facet Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rossi, Célia Regina [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marília Frassetto de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação sexual
Aconselhamento sexual
Ensino fundamental
Professores - Formação
Relações de gênero
Politicas publicas
Coimbra (Portugal)
topic Educação sexual
Aconselhamento sexual
Ensino fundamental
Professores - Formação
Relações de gênero
Politicas publicas
Coimbra (Portugal)
description The research addresses the teacher know-how in relation to how it is crafted to education for sexuality in two public schools in Coimbra - Portugal, with teachers from different areas of the 3rd cycle of basic education (humanities, sciences and biological sciences), which corresponds to the Elementary School II in Brazil. It will be based on law 60/2009 of August 6, regulated by Decree 196-A of April 9, 2010 of the Ministry of Education - Portugal, which establishes the implementation of sexual education in primary and secondary schools across the country. This research is funded by FAPESP - Research Support Fund of the State of São Paulo, process number 2011/12902-3. The research was based on a qualitative approach, conducting case studies and using semistructured interviews for data collection. The performance of the topic of sexuality and gender relations at Portuguese’s classroom aims to provide young people the opportunity to exercise their sexuality in a responsible, healthy and pleasurable way. The law seeks to ensure that this work is established in the Portuguese school effectively. Therefore, the trajectory of teachers formation (initial or continuing) will also be a focus of this research, to understand how and where it is built and how they act in their daily classroom practices, with their students the sexuality and gender relations
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:05:41Z
2015-03-23T15:05:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO, Marília Frassetto de. O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico. 2012. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118095
000716257
araujo_mf_tcc_rcla.pdf
5048619255003350
identifier_str_mv ARAÚJO, Marília Frassetto de. O saber fazer docente na educação para a sexualidade em Coimbra, Portugal: a realidade de 02 escolas de ensino básico. 2012. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
000716257
araujo_mf_tcc_rcla.pdf
5048619255003350
url http://hdl.handle.net/11449/118095
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 30 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046848412254208