Um olhar sociolinguístico sobre as interações do teletandem: diversidade e variações linguísticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/75
http://hdl.handle.net/11449/125037
Resumo: This article reports on the diversity and the linguistic variations in e-mails and chat interactions in teletandem interactions. Based on the interface of foreign language acquisition and sociolinguistics, its focus is on linguistic variants under the perspective of the social variations of language, especially regarding standard and non-standard norms of the Portuguese language in a teletandem context. Sociolinguistics offers us resources for the analysis and understanding that we intend to provide about teletandem interactions. We also mention the Teletandem Brasil project, its ideas and theoretical orientations, and also analyze data collected. The findings show that the variations in foreign students´ written production, who are also Portuguese learners, come from fluctuations between the standard and non-standard norms because students still do not have complete communicative competence in the target language.
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spelling Um olhar sociolinguístico sobre as interações do teletandem: diversidade e variações linguísticasA sociolinguistic glance at teletandem interactions: diversity and linguistic variationsSociolinguisticsTeletandemLinguistic variationsLinguistic adequacySociolinguísticaTeletandemVariação linguísticaAdequação linguísticaThis article reports on the diversity and the linguistic variations in e-mails and chat interactions in teletandem interactions. Based on the interface of foreign language acquisition and sociolinguistics, its focus is on linguistic variants under the perspective of the social variations of language, especially regarding standard and non-standard norms of the Portuguese language in a teletandem context. Sociolinguistics offers us resources for the analysis and understanding that we intend to provide about teletandem interactions. We also mention the Teletandem Brasil project, its ideas and theoretical orientations, and also analyze data collected. The findings show that the variations in foreign students´ written production, who are also Portuguese learners, come from fluctuations between the standard and non-standard norms because students still do not have complete communicative competence in the target language.Este artigo enfoca a diversidade e as variações linguísticas nas interações por emails e chats nas parcerias de teletandem. Partindo-se da interface entre aquisição de língua estrangeira e a sociolinguística, abordamos as variantes linguísticas sob a perspectiva das variações sociais da língua, em especial com relação à norma culta e popular da língua portuguesa no contexto teletandem. Buscamos, na Sociolinguística, luz para as análises e enfoques que pretendemos fazer nas interações de teletandem e discorremos sobre o Projeto Teletandem Brasil, suas ideias e orientações teóricas, a partir de dados coletados. Os resultados deste estudo revelam que as variações nas produções dos estrangeiros, aprendizes do português, são oriundas de flutuações entre a norma culta e a coloquial por ainda não apresentarem plena competência comunicativa na língua-alvo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]2015-07-15T18:28:16Z2015-07-15T18:28:16Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article157-182application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/75Linguagem & Ensino, v. 13, n. 1, p. 157-182, 2010.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/125037ISSN1415-1928-2010-13-01-157-182.pdf2256126955144413Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T20:23:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125037Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:10:48.223804Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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