Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.ufrrj.br/SEER/index.php?journal=chsr&page=article&op=view&path%5B%5D=810 http://hdl.handle.net/11449/134443 |
Resumo: | The discussion about some features of the general framework which allows the use of Oral History in Mathematics Education is the main theme of this paper. Also the conception about what Oral History is, its theoretical baskgrounds, some of its purposes and the range of its results to Math Education research community are considered, as well the link between such method and the narratives, focusing what narratives are and how narratives can be analysed. A brief description of specific themes and researches developed in such approach, in Brazil, ends this article. |
id |
UNSP_d57a1055e16832b9339bb7accffdf110 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134443 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação MatemáticaTranscribing oral depositions, analysing narratives: some remarks on oral history in mathematics educationOral historyNarrativesMathematics educactionHistória oralNarrativasEducação matemáticaThe discussion about some features of the general framework which allows the use of Oral History in Mathematics Education is the main theme of this paper. Also the conception about what Oral History is, its theoretical baskgrounds, some of its purposes and the range of its results to Math Education research community are considered, as well the link between such method and the narratives, focusing what narratives are and how narratives can be analysed. A brief description of specific themes and researches developed in such approach, in Brazil, ends this article.O artigo apresenta alguns princípios que têm regido as investigações do Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática. As concepções sobre História Oral, seus pressupostos, propostas e alcance são tematizados, bem como são considerados, dada a aproximação visceral entre esse método e as narrativas, aspectos sobre como têm sido concebidas as elaborações textuais escritas através de fontes orais e sobre como tem sido exercitada a análise das narrativas. Um panorama geral dos temas de pesquisa desenvolvidos neste cenário encerra o texto.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T12:56:45Z2016-03-02T12:56:45Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article29-42application/pdfhttp://www.ufrrj.br/SEER/index.php?journal=chsr&page=article&op=view&path%5B%5D=810Ciências Humanas e Sociais em Revista, v. 32, n. 2, p. 29-42, 2010.2175-1196http://hdl.handle.net/11449/134443ISSN2175-1196-2010-32-02-29-42.pdf5089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiências Humanas e Sociais em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134443Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:08:20.496350Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática Transcribing oral depositions, analysing narratives: some remarks on oral history in mathematics education |
title |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
spellingShingle |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] Oral history Narratives Mathematics educaction História oral Narrativas Educação matemática |
title_short |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
title_full |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
title_fullStr |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
title_full_unstemmed |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
title_sort |
Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática |
author |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_facet |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oral history Narratives Mathematics educaction História oral Narrativas Educação matemática |
topic |
Oral history Narratives Mathematics educaction História oral Narrativas Educação matemática |
description |
The discussion about some features of the general framework which allows the use of Oral History in Mathematics Education is the main theme of this paper. Also the conception about what Oral History is, its theoretical baskgrounds, some of its purposes and the range of its results to Math Education research community are considered, as well the link between such method and the narratives, focusing what narratives are and how narratives can be analysed. A brief description of specific themes and researches developed in such approach, in Brazil, ends this article. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:45Z 2016-03-02T12:56:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.ufrrj.br/SEER/index.php?journal=chsr&page=article&op=view&path%5B%5D=810 Ciências Humanas e Sociais em Revista, v. 32, n. 2, p. 29-42, 2010. 2175-1196 http://hdl.handle.net/11449/134443 ISSN2175-1196-2010-32-02-29-42.pdf 5089072868644414 |
url |
http://www.ufrrj.br/SEER/index.php?journal=chsr&page=article&op=view&path%5B%5D=810 http://hdl.handle.net/11449/134443 |
identifier_str_mv |
Ciências Humanas e Sociais em Revista, v. 32, n. 2, p. 29-42, 2010. 2175-1196 ISSN2175-1196-2010-32-02-29-42.pdf 5089072868644414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciências Humanas e Sociais em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
29-42 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129289840754688 |