Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156502
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898617.pdf
Resumo: The present paper discusses: Low vision in school. It aims at clarifying issues relate to the difficulties students with low vision face during the learning process and mentions the methods and ways of minimizing the problem. The objective of this study was to find out which resources were available for students with low vision, describe them, if they were used and how. This research is a descriptive study and was performed in two elementary school. Questionnaires and observations were used to collect data. The result shows that both, municipal and state schools visited have appropriate resources for the students with low vision. Data also show that teachers in these schools are aware of some resources, but are not prepared to use them. We hope this study enhances discussions and reflections in the school so that teachers learn how to introduce special changes in the classroom to meet the needs of the students. Several other researches have also confirmed adequacies that make the syllabus available to benefit the student with low vision, and all the other students as well
id UNSP_d5a9f3aaf8dc956f99a663d43fc6c8f7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156502
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagemBaixa visãoEnsinoEducação especialLow visionThe present paper discusses: Low vision in school. It aims at clarifying issues relate to the difficulties students with low vision face during the learning process and mentions the methods and ways of minimizing the problem. The objective of this study was to find out which resources were available for students with low vision, describe them, if they were used and how. This research is a descriptive study and was performed in two elementary school. Questionnaires and observations were used to collect data. The result shows that both, municipal and state schools visited have appropriate resources for the students with low vision. Data also show that teachers in these schools are aware of some resources, but are not prepared to use them. We hope this study enhances discussions and reflections in the school so that teachers learn how to introduce special changes in the classroom to meet the needs of the students. Several other researches have also confirmed adequacies that make the syllabus available to benefit the student with low vision, and all the other students as wellO presente trabalho de conclusão de curso trata do Tema: Baixa visão na escola e busca esclarecer questões relacionadas às dificuldades enfrentadas por alunos com baixa visão durante a aprendizagem dos conteúdos escolares e aborda os caminhos e métodos para amenizar o problema. Assim, o objetivo deste estudo foi verificar quais recursos estavam disponíveis na para alunos com deficiência, bem como descrever se eram utilizados e como. A pesquisaconta com características de um estudo descritivo, foi realizada em duas escolas do ensino fundamental na cidade do interior de São Paulo. Para a coleta de dados utilizou-se questionário e observação. O resultado da levantamento dos recursos aponta que a escola da rede municipal e a escola da rede Estadual analisadas durante o trabalho possuem recursos adequados parta o aluno com deficiência visual. Com relação a utilização dos mesmos, os dados revelam que os professores das salas regulares de ensino conhecem alguns recursos, mas não sabem manuseá-los. Esperamos assim, que estudo estudo fomente discussões e reflexões nas escolas no sentido dos professores quando receberem um aluno com baixa visão poder planejar com suporte do professor de educação especial adequações em sua sala de aula de modo a garantir o atendimento das necessidades do aluno com deficiência, lembrando que muitas vezes outras pesquisas também confirmam as adequações que tornam acessível o currículo para o aluno público alvo da educação especial beneficia os demais alunos tambémUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]2018-09-19T17:27:36Z2018-09-19T17:27:36Z2018-01-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis40 f.application/pdfFACIOLI, Giovana do Carmo. Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem. 2017. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156502000898617http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898617.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156502Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:40:20.536040Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
title Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
spellingShingle Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]
Baixa visão
Ensino
Educação especial
Low vision
title_short Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
title_full Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
title_fullStr Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
title_full_unstemmed Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
title_sort Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem
author Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]
author_facet Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Facioli, Giovana do Carmo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Baixa visão
Ensino
Educação especial
Low vision
topic Baixa visão
Ensino
Educação especial
Low vision
description The present paper discusses: Low vision in school. It aims at clarifying issues relate to the difficulties students with low vision face during the learning process and mentions the methods and ways of minimizing the problem. The objective of this study was to find out which resources were available for students with low vision, describe them, if they were used and how. This research is a descriptive study and was performed in two elementary school. Questionnaires and observations were used to collect data. The result shows that both, municipal and state schools visited have appropriate resources for the students with low vision. Data also show that teachers in these schools are aware of some resources, but are not prepared to use them. We hope this study enhances discussions and reflections in the school so that teachers learn how to introduce special changes in the classroom to meet the needs of the students. Several other researches have also confirmed adequacies that make the syllabus available to benefit the student with low vision, and all the other students as well
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-19T17:27:36Z
2018-09-19T17:27:36Z
2018-01-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FACIOLI, Giovana do Carmo. Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem. 2017. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156502
000898617
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898617.pdf
identifier_str_mv FACIOLI, Giovana do Carmo. Alunos com baixa visão na escola: recursos e aprendizagem. 2017. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
000898617
url http://hdl.handle.net/11449/156502
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898617.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 40 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129105027137536