Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Betti, Mauro [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Eliane Gomes da, Gomes-da-Silva, Pierre Normando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/kinesis/article/view/10051/6043
http://hdl.handle.net/11449/135139
Resumo: This essay raises problems around the possible relationships of Semiotics, understood as science that investigates the life of signs, with Physical Education. It emphasizes the Semiotics or the General Logic of Signs elaborated by Charles S. Peirce (1839-1914), and presents its fundamentals, applications and implications for research in the field of Physical Education. It concludes that Semiotics allows launching new epistemic looks at the analysis and intervention in Physical Education, in order to: comprehend all its manifestations as expressive, meaningful and communicative; review the existing dichotomies in Physical Education; claim for the enhancement of looking at the subjects, their conducts and living motion situations as producers of language, and, therefore, of communication with the world.
id UNSP_d6360bc1c1d2e2fe104aae6ce4050245
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135139
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporaisA drop of sweat and the universe of physical education: a semiotic look at bodily practicesUna gota de sudor y el universo de la educación física: una mirada semiótica para las prácticas corporalesSemioticsPhysical EducationCommunicationMediationSemióticaEducación FísicaComunicaciónMediaciónEducação FísicaSemióticaComunicaçãoThis essay raises problems around the possible relationships of Semiotics, understood as science that investigates the life of signs, with Physical Education. It emphasizes the Semiotics or the General Logic of Signs elaborated by Charles S. Peirce (1839-1914), and presents its fundamentals, applications and implications for research in the field of Physical Education. It concludes that Semiotics allows launching new epistemic looks at the analysis and intervention in Physical Education, in order to: comprehend all its manifestations as expressive, meaningful and communicative; review the existing dichotomies in Physical Education; claim for the enhancement of looking at the subjects, their conducts and living motion situations as producers of language, and, therefore, of communication with the world.En este ensayo se problematiza la posible relación de Semiótica, entendida como ciencia que estudia la vida de los signos con la Educación Física. Especialmente la semiótica o Lógica General de los signos elaborada por Charles S. Peirce (1839- 1914) presenta sus fundamentos, implicaciones y aplicaciones para la investigación en el campo de la Educación Física. Concluye que la Semiótica permite lanzar una nueva visión epistémica para el análisis y la intervención en la Educación Física, permitiendo: comprender todas sus manifestaciones como expresivas, significativas y comunicativas; revisar las dicotomías presentes en la Educación Física; reivindicar la expansión de la mirada para los sujetos, conductas y situaciones motrices como productoras del lenguaje, y por lo tanto de comunicación con el mundo.Este ensaio problematiza possíveis relações da Semiótica, entendida como ciência que investiga a vida dos signos, com a Educação Física. Com destaque para a Semiótica ou Lógica Geral dos Signos elaborada por Charles S. Peirce (1839-1914), apresenta seus fundamentos, implicações e aplicações para as pesquisas no campo da Educação Física. Conclui que a Semiótica permite lançar novos olhares epistêmicos para a análise e intervenção na Educação Física, permitindo: compreender todas as suas manifestações como expressivas, significativas e comunicativas; rever as dicotomias presentes na Educação Física; reivindicar a ampliação do olhar para os sujeitos, condutas e situações motrizes como produtoras de linguagem, e, portanto, de comunicação com o mundo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz E. Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilDepartamento. de Educação Física, CCS/UFPB e Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UPE/UFPB e do Programa de Pós-graduação em Educação-UFPB.Instituo Superior de Educação Orígenes Lessa (Lençois Paulista-SP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz E. Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Instituo Superior de Educação Orígenes LessaUniversidade Federal da Paraíba (UFPB)Betti, Mauro [UNESP]Silva, Eliane Gomes daGomes-da-Silva, Pierre Normando2016-03-02T12:59:54Z2016-03-02T12:59:54Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article91-106application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/kinesis/article/view/10051/6043Kinesis, v. 31, n. 1, p. 91-106, 2013.0102-8308http://hdl.handle.net/11449/135139ISSN0102-8308-2013-31-01-91-106.pdf60267603514342054109387976315344Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporKinesisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135139Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T18:53:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
A drop of sweat and the universe of physical education: a semiotic look at bodily practices
Una gota de sudor y el universo de la educación física: una mirada semiótica para las prácticas corporales
title Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
spellingShingle Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
Betti, Mauro [UNESP]
Semiotics
Physical Education
Communication
Mediation
Semiótica
Educación Física
Comunicación
Mediación
Educação Física
Semiótica
Comunicação
title_short Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
title_full Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
title_fullStr Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
title_full_unstemmed Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
title_sort Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
author Betti, Mauro [UNESP]
author_facet Betti, Mauro [UNESP]
Silva, Eliane Gomes da
Gomes-da-Silva, Pierre Normando
author_role author
author2 Silva, Eliane Gomes da
Gomes-da-Silva, Pierre Normando
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Instituo Superior de Educação Orígenes Lessa
Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
dc.contributor.author.fl_str_mv Betti, Mauro [UNESP]
Silva, Eliane Gomes da
Gomes-da-Silva, Pierre Normando
dc.subject.por.fl_str_mv Semiotics
Physical Education
Communication
Mediation
Semiótica
Educación Física
Comunicación
Mediación
Educação Física
Semiótica
Comunicação
topic Semiotics
Physical Education
Communication
Mediation
Semiótica
Educación Física
Comunicación
Mediación
Educação Física
Semiótica
Comunicação
description This essay raises problems around the possible relationships of Semiotics, understood as science that investigates the life of signs, with Physical Education. It emphasizes the Semiotics or the General Logic of Signs elaborated by Charles S. Peirce (1839-1914), and presents its fundamentals, applications and implications for research in the field of Physical Education. It concludes that Semiotics allows launching new epistemic looks at the analysis and intervention in Physical Education, in order to: comprehend all its manifestations as expressive, meaningful and communicative; review the existing dichotomies in Physical Education; claim for the enhancement of looking at the subjects, their conducts and living motion situations as producers of language, and, therefore, of communication with the world.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T12:59:54Z
2016-03-02T12:59:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/kinesis/article/view/10051/6043
Kinesis, v. 31, n. 1, p. 91-106, 2013.
0102-8308
http://hdl.handle.net/11449/135139
ISSN0102-8308-2013-31-01-91-106.pdf
6026760351434205
4109387976315344
url http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/kinesis/article/view/10051/6043
http://hdl.handle.net/11449/135139
identifier_str_mv Kinesis, v. 31, n. 1, p. 91-106, 2013.
0102-8308
ISSN0102-8308-2013-31-01-91-106.pdf
6026760351434205
4109387976315344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Kinesis
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 91-106
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047289327976448