A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/217425 |
Resumo: | Many studies are being carried out on musical pedagogy from the 17th to the 19th century, opening the ways of understanding the repertoire of these centuries. One of the subjects about these researches is the Octave Rule as a practical musical learning tool. The Rule of Octave brings with it new insights into 17th century harmonic grammar, and possible developments throughout the 18th and 19th centuries. 20th and 21st century harmony manuals do not cite the Rule of Octave as a possible interpretation of harmonic analysis. The present work aims to make a simple comparison between Neapolitan Master Fedele Fenaroli's Rule of Octave; as basic rules for the movement of the bass, with Neapolitan Master Giovanni Furno, and the harmonic examples of the common practice repertoire labeled by Walter Piston. |
id |
UNSP_d6cfa7c364de01a31a06862d2d63fc78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/217425 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônicaThe rule of octave as a harmonic analysis toolHarmoniaRegra da oitavaPedagogia harmônicaContrapontoMany studies are being carried out on musical pedagogy from the 17th to the 19th century, opening the ways of understanding the repertoire of these centuries. One of the subjects about these researches is the Octave Rule as a practical musical learning tool. The Rule of Octave brings with it new insights into 17th century harmonic grammar, and possible developments throughout the 18th and 19th centuries. 20th and 21st century harmony manuals do not cite the Rule of Octave as a possible interpretation of harmonic analysis. The present work aims to make a simple comparison between Neapolitan Master Fedele Fenaroli's Rule of Octave; as basic rules for the movement of the bass, with Neapolitan Master Giovanni Furno, and the harmonic examples of the common practice repertoire labeled by Walter Piston.Muitos estudos estão sendo feitos a respeito da pedagogia musical do século XVII até o XIX, abrindo caminho sobre outras maneiras de compreensão do repertório destes séculos. Um dos assuntos acerca dessas pesquisas é a Regra da Oitava como ferramenta de aprendizado musical prático. A Regra da Oitava trás consigo novos insights a respeito da gramática harmônica do século XVII, e possíveis desdobramentos ao longo do século XVIII e XIX. Manuais de harmonia do século XX e XXI não cita a Regra da Oitava como uma possível interpretação de análise harmônica. O presente trabalho, tem como objetivo fazer uma simples comparação entre a Regra da Oitava do Mestre Napolitano Fedele Fenaroli; as regras básicas de movimentação do baixo, com o Mestre Napolitano Giovanni Furno, e os exemplos harmônicos do repertório da prática comum cifrados por Walter Piston.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Picchi, Achille Guido [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, André dos2022-03-28T13:07:39Z2022-03-28T13:07:39Z2021-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/217425porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-24T06:10:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/217425Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-24T06:10:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica The rule of octave as a harmonic analysis tool |
title |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
spellingShingle |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica Santos, André dos Harmonia Regra da oitava Pedagogia harmônica Contraponto |
title_short |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
title_full |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
title_fullStr |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
title_full_unstemmed |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
title_sort |
A regra da oitava como ferramenta de análise harmônica |
author |
Santos, André dos |
author_facet |
Santos, André dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Picchi, Achille Guido [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, André dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Harmonia Regra da oitava Pedagogia harmônica Contraponto |
topic |
Harmonia Regra da oitava Pedagogia harmônica Contraponto |
description |
Many studies are being carried out on musical pedagogy from the 17th to the 19th century, opening the ways of understanding the repertoire of these centuries. One of the subjects about these researches is the Octave Rule as a practical musical learning tool. The Rule of Octave brings with it new insights into 17th century harmonic grammar, and possible developments throughout the 18th and 19th centuries. 20th and 21st century harmony manuals do not cite the Rule of Octave as a possible interpretation of harmonic analysis. The present work aims to make a simple comparison between Neapolitan Master Fedele Fenaroli's Rule of Octave; as basic rules for the movement of the bass, with Neapolitan Master Giovanni Furno, and the harmonic examples of the common practice repertoire labeled by Walter Piston. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-07 2022-03-28T13:07:39Z 2022-03-28T13:07:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/217425 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/217425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649510467960832 |