PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859 http://hdl.handle.net/11449/211372 |
Resumo: | This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue. |
id |
UNSP_d7f24d498557328dc20398e6ad3fced8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211372 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTOPODCAST, SOCIAL PARTICIPATION AND DEVELOPMENTText genresContinuing educationSociodiscursive InteractionismPodcastGêneros textuaisFormação continuadaInteracionismo SociodiscursivoPodcast.This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue.Esta pesquisa objetivou analisar as interações de professores de inglês em formação continuada com a mídia podcast como um instrumento no processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa. Os dados são provenientes da transcrição de um curso sobre novas tecnologias aplicadas ao ensino. Ancoramos a investigação no Interacionismo Sociodiscursivo de Bronckart e nas implicações do uso de novas tecnologias como ferramentas de participação social. No contexto amplo, a interação dos participantes foi investigada por meio das sequências IRA com base em Sinclair e Coulthard. Já no nível da situação de produção, o agir dos participantes foi categorizado por meio de três tipos de agir. Os resultados obtidos mostram que, de um modo geral, os participantes se colocam no papel de aprendizes e evitam se arriscar, já que raramente iniciam sequências IRA. Além disso, os dados revelam a existência de certa resistência no aprendizado dos professores com relação ao tema novas tecnologias.Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]Cristovão, Vera Lúcia Lopes2021-07-14T10:23:20Z2021-07-14T10:23:20Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article307-335application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21137210.1590/0102-4698136859S0102-46982016000100307S0102-46982016000100307.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-14T06:07:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211372Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:54:02.083311Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO PODCAST, SOCIAL PARTICIPATION AND DEVELOPMENT |
title |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
spellingShingle |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO Lenharo, Rayane Isadora [UNESP] Text genres Continuing education Sociodiscursive Interactionism Podcast Gêneros textuais Formação continuada Interacionismo Sociodiscursivo Podcast. |
title_short |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
title_full |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
title_fullStr |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
title_full_unstemmed |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
title_sort |
PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO |
author |
Lenharo, Rayane Isadora [UNESP] |
author_facet |
Lenharo, Rayane Isadora [UNESP] Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lenharo, Rayane Isadora [UNESP] Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Text genres Continuing education Sociodiscursive Interactionism Podcast Gêneros textuais Formação continuada Interacionismo Sociodiscursivo Podcast. |
topic |
Text genres Continuing education Sociodiscursive Interactionism Podcast Gêneros textuais Formação continuada Interacionismo Sociodiscursivo Podcast. |
description |
This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-07-14T10:23:20Z 2021-07-14T10:23:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016. 0102-4698 1982-6621 http://hdl.handle.net/11449/211372 10.1590/0102-4698136859 S0102-46982016000100307 S0102-46982016000100307.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859 http://hdl.handle.net/11449/211372 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016. 0102-4698 1982-6621 10.1590/0102-4698136859 S0102-46982016000100307 S0102-46982016000100307.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
307-335 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128433479221248 |