PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cristovão, Vera Lúcia Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859
http://hdl.handle.net/11449/211372
Resumo: This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue.
id UNSP_d7f24d498557328dc20398e6ad3fced8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211372
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTOPODCAST, SOCIAL PARTICIPATION AND DEVELOPMENTText genresContinuing educationSociodiscursive InteractionismPodcastGêneros textuaisFormação continuadaInteracionismo SociodiscursivoPodcast.This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue.Esta pesquisa objetivou analisar as interações de professores de inglês em formação continuada com a mídia podcast como um instrumento no processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa. Os dados são provenientes da transcrição de um curso sobre novas tecnologias aplicadas ao ensino. Ancoramos a investigação no Interacionismo Sociodiscursivo de Bronckart e nas implicações do uso de novas tecnologias como ferramentas de participação social. No contexto amplo, a interação dos participantes foi investigada por meio das sequências IRA com base em Sinclair e Coulthard. Já no nível da situação de produção, o agir dos participantes foi categorizado por meio de três tipos de agir. Os resultados obtidos mostram que, de um modo geral, os participantes se colocam no papel de aprendizes e evitam se arriscar, já que raramente iniciam sequências IRA. Além disso, os dados revelam a existência de certa resistência no aprendizado dos professores com relação ao tema novas tecnologias.Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]Cristovão, Vera Lúcia Lopes2021-07-14T10:23:20Z2021-07-14T10:23:20Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article307-335application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21137210.1590/0102-4698136859S0102-46982016000100307S0102-46982016000100307.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-14T06:07:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211372Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:54:02.083311Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
PODCAST, SOCIAL PARTICIPATION AND DEVELOPMENT
title PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
spellingShingle PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]
Text genres
Continuing education
Sociodiscursive Interactionism
Podcast
Gêneros textuais
Formação continuada
Interacionismo Sociodiscursivo
Podcast.
title_short PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
title_full PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
title_fullStr PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
title_full_unstemmed PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
title_sort PODCAST, PARTICIPAÇÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO
author Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]
author_facet Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
author_role author
author2 Cristovão, Vera Lúcia Lopes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Londrina (UEL)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lenharo, Rayane Isadora [UNESP]
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Text genres
Continuing education
Sociodiscursive Interactionism
Podcast
Gêneros textuais
Formação continuada
Interacionismo Sociodiscursivo
Podcast.
topic Text genres
Continuing education
Sociodiscursive Interactionism
Podcast
Gêneros textuais
Formação continuada
Interacionismo Sociodiscursivo
Podcast.
description This paper aimed to analyze the interaction between English teachers in continuing education and the media podcast as a tool in the process of teaching and learning English language. The data analyzed is derived from the transcription of a course focused on the use of technology applied to foreign languages' teaching. Our study is based on Bronckart's Social Discursive Interactionism and on the implications from the use of new technologies as tools that stimulate social participation. In a broader context, the interaction among the in-service teachers was based on Sinclair and Coulthard's IRA sequences. At the level of the context of production, the participants' acts were classified according to three categories. The results show that there is little engagement from the teachers, as they rarely initiate IRA sequences. In addition, the data reveal the existence of resistance in the teachers' learning concerning the new technologies issue.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-07-14T10:23:20Z
2021-07-14T10:23:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016.
0102-4698
1982-6621
http://hdl.handle.net/11449/211372
10.1590/0102-4698136859
S0102-46982016000100307
S0102-46982016000100307.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136859
http://hdl.handle.net/11449/211372
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016.
0102-4698
1982-6621
10.1590/0102-4698136859
S0102-46982016000100307
S0102-46982016000100307.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 307-335
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128433479221248