Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413 http://hdl.handle.net/11449/125363 |
Resumo: | This paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil. |
id |
UNSP_d9eaedf2612c413e6bc39aaf68e82fa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125363 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisaConsiderations on the current status of cultural/educational formation: new challenges for researchEducationCultureCritical theoryEducaçãoCulturaTeoria críticaThis paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil.O presente texto visa traçar alguns contornos do que compreendo ser o pano de fundo atual para possíveis investigações que versem sobre a formação cultural/educacional brasileira sob a ótica da Teoria Crítica. À luz desse traçado, pretendo apresentar as duas vertentes temáticas de pesquisa as quais, mais recentemente, figuram como objetivos centrais do projeto de pesquisa que desenvolvo no Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara. Nomeadamente se trata de compreender a deformação interna que sofre a própria formação como substância concreta do processo de ensino levado a cabo em estabelecimentos escolares. Para tanto, se faz necessário investigar empiricamente como os esquemas da indústria cultural se tornam presentes na cena didático-pedagógica. E, de outra parte, a elucidação desse problema requer uma investigação teórica do processo mais amplo de constituição da subjetividade hodierna sob o impacto dessa mesma indústria. Ambos os objetivos aqui enunciados visam fornecer subsídios para efetuar leituras possíveis a respeito das "novas demandas educacionais" no Brasil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]2015-07-15T18:28:59Z2015-07-15T18:28:59Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article9-20application/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010.0103-7676http://hdl.handle.net/11449/12536310.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf2752243344158475Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporImpulsoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125363Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:06:36.444054Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa Considerations on the current status of cultural/educational formation: new challenges for research |
title |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
spellingShingle |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] Education Culture Critical theory Educação Cultura Teoria crítica |
title_short |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
title_full |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
title_fullStr |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
title_full_unstemmed |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
title_sort |
Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa |
author |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author_facet |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Culture Critical theory Educação Cultura Teoria crítica |
topic |
Education Culture Critical theory Educação Cultura Teoria crítica |
description |
This paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:28:59Z 2015-07-15T18:28:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413 Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010. 0103-7676 http://hdl.handle.net/11449/125363 10.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15 ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf 2752243344158475 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413 http://hdl.handle.net/11449/125363 |
identifier_str_mv |
Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010. 0103-7676 10.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15 ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf 2752243344158475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Impulso |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
9-20 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129393223008256 |