Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413
http://hdl.handle.net/11449/125363
Resumo: This paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil.
id UNSP_d9eaedf2612c413e6bc39aaf68e82fa7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125363
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisaConsiderations on the current status of cultural/educational formation: new challenges for researchEducationCultureCritical theoryEducaçãoCulturaTeoria críticaThis paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil.O presente texto visa traçar alguns contornos do que compreendo ser o pano de fundo atual para possíveis investigações que versem sobre a formação cultural/educacional brasileira sob a ótica da Teoria Crítica. À luz desse traçado, pretendo apresentar as duas vertentes temáticas de pesquisa as quais, mais recentemente, figuram como objetivos centrais do projeto de pesquisa que desenvolvo no Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara. Nomeadamente se trata de compreender a deformação interna que sofre a própria formação como substância concreta do processo de ensino levado a cabo em estabelecimentos escolares. Para tanto, se faz necessário investigar empiricamente como os esquemas da indústria cultural se tornam presentes na cena didático-pedagógica. E, de outra parte, a elucidação desse problema requer uma investigação teórica do processo mais amplo de constituição da subjetividade hodierna sob o impacto dessa mesma indústria. Ambos os objetivos aqui enunciados visam fornecer subsídios para efetuar leituras possíveis a respeito das "novas demandas educacionais" no Brasil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]2015-07-15T18:28:59Z2015-07-15T18:28:59Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article9-20application/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010.0103-7676http://hdl.handle.net/11449/12536310.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf2752243344158475Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporImpulsoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125363Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:06:36.444054Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
Considerations on the current status of cultural/educational formation: new challenges for research
title Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
spellingShingle Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]
Education
Culture
Critical theory
Educação
Cultura
Teoria crítica
title_short Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
title_full Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
title_fullStr Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
title_full_unstemmed Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
title_sort Considerações sobre a atualidade da formação cultural/educacional: novos desafios para a pesquisa
author Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]
author_facet Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Culture
Critical theory
Educação
Cultura
Teoria crítica
topic Education
Culture
Critical theory
Educação
Cultura
Teoria crítica
description This paper aims to draw some outlines of what I understand to be background for possible investigations that examine the cultural / educational problems in Brazil from the perspective of Critical Theory. Under the light of these outlines I intend to present two directions of research which are the main objectives of the research project I develop within the Department of Educational Psychology of College of Sciences and Letters of Unesp in Araraquara. In particular, it is necessary to understand the internal deformation that education suffers as a concrete substance of the teaching process in schools, which makes an empirical investigation how the cultural industry’s schemes become present in the “didactic pedagogical scene” necessary. On the other hand, the elucidation of this problem requires a theoretical investigation about the broader process of constitution of today’s subjectivity under the impact of that industry. Both goals set forth herein are intended to provide subsidies to make readings about new educational demands possible in Brazil.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:28:59Z
2015-07-15T18:28:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413
Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010.
0103-7676
http://hdl.handle.net/11449/125363
10.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15
ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf
2752243344158475
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/viewArticle/2413
http://hdl.handle.net/11449/125363
identifier_str_mv Impulso, v. 20, n. 49, p. 9-20, 2010.
0103-7676
10.15600/2236-9767/impulso.v20n49p9-15
ISSN0103-7676-2010-20-49-09-20.pdf
2752243344158475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Impulso
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 9-20
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129393223008256