Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Lucas Pereira de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Jensen, Rodrigo [UNESP], Oliveira, Ana Luiza de Oliveira e, Jaeger, Margret, Salim, Natália Rejane, Musselli, Ananda Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/881
http://hdl.handle.net/11449/140693
Resumo: This study aims to describe a teaching strategy that consisted in the use of qualitative research to support the discussion about relevant issues of the humanization of nursing care. It's an experience report of a teaching-learning strategy used in the discipline "Humanization of Assistance" given in 2011 in two groups of baccalaureate course in nursing at a institution of higher education in the State of São Paulo. This strategy consisted of the reading and analysis of original articles of qualitative studies that used primary data on topics that would be discussed in the course. The reading and discussion of articles allowed building a link between the classroom and the lived experience in health services. This link was expanded in scale and depth when students included in discussions their own experiences and their social support network, such as users and/or professionals in various healthcare services.
id UNSP_db04c3601d29373d848e5ce20880e152
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140693
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagemQualitative research as a strategy to teaching humanization of nursing careInvestigación cualitativa como estrategia para la educación de humanizacion de lo cuidado de enfermeríaHumanization of assistanceQualitative researchEducation, nursingNursing careHumanización de la atenciónInvestigación cualitativaEducación en enfermeríaAtención de enfermeríaHumanização da assistênciaPesquisa qualitativaEducação em enfermagemCuidados de enfermagemThis study aims to describe a teaching strategy that consisted in the use of qualitative research to support the discussion about relevant issues of the humanization of nursing care. It's an experience report of a teaching-learning strategy used in the discipline "Humanization of Assistance" given in 2011 in two groups of baccalaureate course in nursing at a institution of higher education in the State of São Paulo. This strategy consisted of the reading and analysis of original articles of qualitative studies that used primary data on topics that would be discussed in the course. The reading and discussion of articles allowed building a link between the classroom and the lived experience in health services. This link was expanded in scale and depth when students included in discussions their own experiences and their social support network, such as users and/or professionals in various healthcare services.Este estudio tiene como objetivo describir una estrategia de enseñanza que consistía en el uso de la investigación cualitativa para propiciar el debate correspondiente a la humanización de la atención de enfermería. Es un relato de experiencia de una estrategia de enseñanzaaprendizaje utilizada en la disciplina "Humanización de la atención", dado en 2011 en dos grupos de curso de pregrado en Enfermería de una institución de educación superior en el estado de São Paulo. Esta estrategia consistió en la lectura y análisis de artículos originales de estudios cualitativos que utilizan datos primarios sobre los temas que se tratan en el curso. La lectura y discusión de artículos permitió la construcción de un vínculo entre el aula y la experiencia vivida en los servicios de salud. Este enlace se amplió en escala y la profundidad cuando los estudiantes incluidos en las discusiones de sus propias experiencias y su red de apoyo social, como usuarios y/o profesionales de diferentes servicios de salud.Este estudo tem por objetivo descrever uma estratégia de ensino que consistiuna utilização de pesquisas qualitativas para fomentar a discussão acerca de temas relevantes à humanização do cuidado e enfermagem. Trata-se do relato de experiência de uma estratégia de ensino-aprendizagem utilizada na disciplina “Humanização da Assistência” ministrada em 2011 em duas turmas do curso de graduação em Enfermagem em uma Instituição de Ensino Superior no Estado de São Paulo. Tal estratégia consistiu na leitura e análise de artigos originais de pesquisas qualitativas que utilizavam dados primários sobre temas que seriam discutidos na disciplina. A leitura e discussão dos artigos possibilitaram construir um elo entre a sala de aula e a experiência vivenciada nos serviços de saúde. Tal elo foi ampliado em escala e profundidade quando os alunos incluíram nos debates suas próprias experiências e de sua rede de apoio social, como usuários e/ou profissionais de serviços de saúde diversos.The Health and Life Sciences University, Department of Public Health & HTAUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)The Health and Life Sciences University (UMIT)Universidade de São Paulo (USP)Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)Melo, Lucas Pereira deJensen, Rodrigo [UNESP]Oliveira, Ana Luiza de Oliveira eJaeger, MargretSalim, Natália RejaneMusselli, Ananda Raquel2016-07-07T12:35:01Z2016-07-07T12:35:01Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1130-1138application/pdfhttp://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/881Revista Eletrônica Gestão & Saúde, v. 5, n. 3, p. 1130-1138, 2014.1982-4785http://hdl.handle.net/11449/140693ISSN1982-4785-2014-05-03-1130-1138.pdf41736863143289810000-0001-6191-2001Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica Gestão & Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
Qualitative research as a strategy to teaching humanization of nursing care
Investigación cualitativa como estrategia para la educación de humanizacion de lo cuidado de enfermería
title Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
spellingShingle Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
Melo, Lucas Pereira de
Humanization of assistance
Qualitative research
Education, nursing
Nursing care
Humanización de la atención
Investigación cualitativa
Educación en enfermería
Atención de enfermería
Humanização da assistência
Pesquisa qualitativa
Educação em enfermagem
Cuidados de enfermagem
title_short Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
title_full Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
title_fullStr Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
title_full_unstemmed Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
title_sort Pesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagem
author Melo, Lucas Pereira de
author_facet Melo, Lucas Pereira de
Jensen, Rodrigo [UNESP]
Oliveira, Ana Luiza de Oliveira e
Jaeger, Margret
Salim, Natália Rejane
Musselli, Ananda Raquel
author_role author
author2 Jensen, Rodrigo [UNESP]
Oliveira, Ana Luiza de Oliveira e
Jaeger, Margret
Salim, Natália Rejane
Musselli, Ananda Raquel
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
The Health and Life Sciences University (UMIT)
Universidade de São Paulo (USP)
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Lucas Pereira de
Jensen, Rodrigo [UNESP]
Oliveira, Ana Luiza de Oliveira e
Jaeger, Margret
Salim, Natália Rejane
Musselli, Ananda Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Humanization of assistance
Qualitative research
Education, nursing
Nursing care
Humanización de la atención
Investigación cualitativa
Educación en enfermería
Atención de enfermería
Humanização da assistência
Pesquisa qualitativa
Educação em enfermagem
Cuidados de enfermagem
topic Humanization of assistance
Qualitative research
Education, nursing
Nursing care
Humanización de la atención
Investigación cualitativa
Educación en enfermería
Atención de enfermería
Humanização da assistência
Pesquisa qualitativa
Educação em enfermagem
Cuidados de enfermagem
description This study aims to describe a teaching strategy that consisted in the use of qualitative research to support the discussion about relevant issues of the humanization of nursing care. It's an experience report of a teaching-learning strategy used in the discipline "Humanization of Assistance" given in 2011 in two groups of baccalaureate course in nursing at a institution of higher education in the State of São Paulo. This strategy consisted of the reading and analysis of original articles of qualitative studies that used primary data on topics that would be discussed in the course. The reading and discussion of articles allowed building a link between the classroom and the lived experience in health services. This link was expanded in scale and depth when students included in discussions their own experiences and their social support network, such as users and/or professionals in various healthcare services.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-07-07T12:35:01Z
2016-07-07T12:35:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/881
Revista Eletrônica Gestão & Saúde, v. 5, n. 3, p. 1130-1138, 2014.
1982-4785
http://hdl.handle.net/11449/140693
ISSN1982-4785-2014-05-03-1130-1138.pdf
4173686314328981
0000-0001-6191-2001
url http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/881
http://hdl.handle.net/11449/140693
identifier_str_mv Revista Eletrônica Gestão & Saúde, v. 5, n. 3, p. 1130-1138, 2014.
1982-4785
ISSN1982-4785-2014-05-03-1130-1138.pdf
4173686314328981
0000-0001-6191-2001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Gestão & Saúde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1130-1138
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128159974948864