Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/121998
Resumo: This research aims to understand the formation of writer subjects and the authorship formation according to a series of activities conducted during one semester of Portuguese classes in a school of Elementary Education of Youth and Adults (EJA) in Campinas-SP. The group of students that participated in this survey was a 4th term, a group of Second Segment of the EJA, which is equal to 9th Grade of Elementary Education II. The interest in this subject arose first by understanding the need for students to be participants in school activities by establishing links between their knowledge and the topics discussed during the classes. Thus, we started from the idea of composing a newspaper, which gave us possibilities to write several genres (BAKTHIN, 1997) and several reflections. This idea was the basis for initiating the major part of the research, which was inspired by the idea of collaborative action research (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) in partnership with the Portuguese teacher of that school. The data were also produced from the researcher personal journal and personal diaries written by students who participated in this research. Finally, the data analysis was performed from the evidential paradigm (GINZBURG, 1989)
id UNSP_e05a0816d5bf6ddc2c4492d9e7a24ba2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/121998
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Jovens e adultos: autores de suas próprias palavrasAdult educationEducação de adultosEscritoresRedaçãoDiariosCronicasRedação de textos jornalisticosDisciplina escolarThis research aims to understand the formation of writer subjects and the authorship formation according to a series of activities conducted during one semester of Portuguese classes in a school of Elementary Education of Youth and Adults (EJA) in Campinas-SP. The group of students that participated in this survey was a 4th term, a group of Second Segment of the EJA, which is equal to 9th Grade of Elementary Education II. The interest in this subject arose first by understanding the need for students to be participants in school activities by establishing links between their knowledge and the topics discussed during the classes. Thus, we started from the idea of composing a newspaper, which gave us possibilities to write several genres (BAKTHIN, 1997) and several reflections. This idea was the basis for initiating the major part of the research, which was inspired by the idea of collaborative action research (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) in partnership with the Portuguese teacher of that school. The data were also produced from the researcher personal journal and personal diaries written by students who participated in this research. Finally, the data analysis was performed from the evidential paradigm (GINZBURG, 1989)Esta pesquisa tem como principal objetivo compreender a formação de sujeitos escritores e a constituição da autoria, a partir de uma série de atividades realizadas durante um semestre letivo, nas aulas de Língua Portuguesa de uma escola de Ensino Fundamental da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em Campinas-SP. A turma que participou desta pesquisa foi um 4º Termo, uma turma do Segundo Segmento do EJA, que equivale ao 9º Ano do Ensino Fundamental II. O interesse por esta temática surgiu primeiramente por compreender a necessidade de os alunos serem partícipes das atividades escolares estabelecendo relações entre os seus saberes com os temas abordados durantes as aulas. Assim, partimos da ideia de compor um jornal, o que foi abrindo possibilidades para a escrita de diversos gêneros textuais (BAKTHIN, 1997) e diversas reflexões. Essa ideia serviu de base para desencadear grande parte das atividades da pesquisa, que foi inspirada no conceito de pesquisa-ação colaborativa (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) em parceria com a professora de Língua Portuguesa da referida escola. Os dados também foram produzidos a partir de um diário de campo da pesquisadora e diários pessoais escritos pelos alunos participantes desta pesquisa. Por fim, a análise dos dados foi realizada a partir do paradigma indiciário (GINZBURG, 1989)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chaluh, Laura Noemi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]2015-04-09T12:28:16Z2015-04-09T12:28:16Z2014-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis121 f.application/pdfSOUZA, Jaqueline Silva de. Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.http://hdl.handle.net/11449/121998000812245000812245.pdf33004137064P25879357007917808Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:29:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121998Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:12:29.186626Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
title Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
spellingShingle Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]
Adult education
Educação de adultos
Escritores
Redação
Diarios
Cronicas
Redação de textos jornalisticos
Disciplina escolar
title_short Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
title_full Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
title_fullStr Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
title_full_unstemmed Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
title_sort Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
author Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]
author_facet Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Chaluh, Laura Noemi [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jaqueline Silva de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adult education
Educação de adultos
Escritores
Redação
Diarios
Cronicas
Redação de textos jornalisticos
Disciplina escolar
topic Adult education
Educação de adultos
Escritores
Redação
Diarios
Cronicas
Redação de textos jornalisticos
Disciplina escolar
description This research aims to understand the formation of writer subjects and the authorship formation according to a series of activities conducted during one semester of Portuguese classes in a school of Elementary Education of Youth and Adults (EJA) in Campinas-SP. The group of students that participated in this survey was a 4th term, a group of Second Segment of the EJA, which is equal to 9th Grade of Elementary Education II. The interest in this subject arose first by understanding the need for students to be participants in school activities by establishing links between their knowledge and the topics discussed during the classes. Thus, we started from the idea of composing a newspaper, which gave us possibilities to write several genres (BAKTHIN, 1997) and several reflections. This idea was the basis for initiating the major part of the research, which was inspired by the idea of collaborative action research (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) in partnership with the Portuguese teacher of that school. The data were also produced from the researcher personal journal and personal diaries written by students who participated in this research. Finally, the data analysis was performed from the evidential paradigm (GINZBURG, 1989)
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
2015-04-09T12:28:16Z
2015-04-09T12:28:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Jaqueline Silva de. Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/121998
000812245
000812245.pdf
33004137064P2
5879357007917808
identifier_str_mv SOUZA, Jaqueline Silva de. Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
000812245
000812245.pdf
33004137064P2
5879357007917808
url http://hdl.handle.net/11449/121998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 121 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129405131685888