A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118759
Resumo: Cartography is one of the languages that express the knowledge of the geographic space and, therefore, the official curriculum proposals have highlighted the importance of the geography teaching which articulates its contents with this language in primary education. So, we present an analysis of the content selected to the curriculum mapping specifications of the São Paulo faz escola material, specifically for the 6th year of Elementary School II, version 2009. From the perspective of qualitative research, with instruments and techniques of quantitative and qualitative research, we analyzed documents and observed little concern with the proposition works that present the physical and social characteristics of the state of São Paulo. Also, we noticed the lack of concern with representations in local and regional scales. The research brings many examples on the global scale. It explores few activities using graphics and charts. Despite bringing thematic maps in their entirety, it does not show an example of conical projection as well as cartograms and anamorphosis. Furthermore, the trend of a technicist education is announced in the document
id UNSP_e15b1b6646b2407b21fc50fbe42f89ec
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118759
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental IISão Paulo Faz EscolaCartografiaCartografia - Estudo e ensinoCurriculosCartography is one of the languages that express the knowledge of the geographic space and, therefore, the official curriculum proposals have highlighted the importance of the geography teaching which articulates its contents with this language in primary education. So, we present an analysis of the content selected to the curriculum mapping specifications of the São Paulo faz escola material, specifically for the 6th year of Elementary School II, version 2009. From the perspective of qualitative research, with instruments and techniques of quantitative and qualitative research, we analyzed documents and observed little concern with the proposition works that present the physical and social characteristics of the state of São Paulo. Also, we noticed the lack of concern with representations in local and regional scales. The research brings many examples on the global scale. It explores few activities using graphics and charts. Despite bringing thematic maps in their entirety, it does not show an example of conical projection as well as cartograms and anamorphosis. Furthermore, the trend of a technicist education is announced in the documentA Cartografia constitui uma das linguagens que expressam o conhecimento do espaço geográfico e, por esse motivo, as propostas curriculares oficiais têm destacado a importância do ensino de Geografia que articula seus conteúdos com essa linguagem no ensino básico. Nesse sentido, é apresentada uma análise da seleção dos conteúdos cartográficos na proposta curricular do caderno São Paulo faz escola, especificamente do 6º ano do Ensino Fundamental II, versão 2009. Na perspectiva da pesquisa qualitativa, com instrumentos e técnicas da investigação quantitativa e qualitativa, foram analisados os documentos e observado escassa preocupação com a proposição de trabalhos que apresentam as características físicas e sociais do estado de São Paulo. Notou-se, também, ausência de preocupação com representações em escalas locais e regionais. Os cadernos trazem muitos exemplos na escala global. Exploram poucas atividades com gráficos e tabelas. Apesar de trazerem em sua totalidade mapas temáticos, não apresentam um exemplo de projeção cônica, assim como de cartogramas e anamorfoses. Além disso, a tendência de ensino tecnicista é anunciada no documentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pezzato, João Pedro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]2015-03-23T15:12:47Z2015-03-23T15:12:47Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis104 f.application/pdfCOSTA, Christiane Fernanda da. A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II. 2012. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118759000716254costa_cf_tcc_rcla.pdf0103740032546294Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-18T06:30:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118759Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:22:13.238653Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
title A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
spellingShingle A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
São Paulo Faz Escola
Cartografia
Cartografia - Estudo e ensino
Curriculos
title_short A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
title_full A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
title_fullStr A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
title_full_unstemmed A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
title_sort A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II
author Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
author_facet Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pezzato, João Pedro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv São Paulo Faz Escola
Cartografia
Cartografia - Estudo e ensino
Curriculos
topic São Paulo Faz Escola
Cartografia
Cartografia - Estudo e ensino
Curriculos
description Cartography is one of the languages that express the knowledge of the geographic space and, therefore, the official curriculum proposals have highlighted the importance of the geography teaching which articulates its contents with this language in primary education. So, we present an analysis of the content selected to the curriculum mapping specifications of the São Paulo faz escola material, specifically for the 6th year of Elementary School II, version 2009. From the perspective of qualitative research, with instruments and techniques of quantitative and qualitative research, we analyzed documents and observed little concern with the proposition works that present the physical and social characteristics of the state of São Paulo. Also, we noticed the lack of concern with representations in local and regional scales. The research brings many examples on the global scale. It explores few activities using graphics and charts. Despite bringing thematic maps in their entirety, it does not show an example of conical projection as well as cartograms and anamorphosis. Furthermore, the trend of a technicist education is announced in the document
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:12:47Z
2015-03-23T15:12:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Christiane Fernanda da. A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II. 2012. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118759
000716254
costa_cf_tcc_rcla.pdf
0103740032546294
identifier_str_mv COSTA, Christiane Fernanda da. A seleção dos conteúdos cartográficos presentes na proposta curricular dos cadernos São Paulo faz escola de geografia do 6. ano do ensino fundamental II. 2012. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
000716254
costa_cf_tcc_rcla.pdf
0103740032546294
url http://hdl.handle.net/11449/118759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 104 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129512118943744