A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.intermeio.ufms.br/ojs/index.php/intermeio/article/view/45
http://hdl.handle.net/11449/134730
Resumo: In the Brazilian public archives,it is not unusual to find photographs recording the daily school educational institutions since at least the early twentieth century. The historian often has conceptual difficulties in dealing with the photographic documentation as a research source. The current workproposes to present the debate over the use of photographyas a privileged source for research on Education History. Photography can be an instrument of knowledge and information for observers awayfrom the place and time in which the images originated. Its contents have been tentativelyused in researchfor the Historyof Education. The methodologyof this studywill approach the ideas proposed byBoris Kossoyand Susan Sontag on photographyas a record of realityand its use in historical research. As interlocutors with the ideas of these three authors will be presented photographs of reports from the Regional O ffice of Education in the 1930s,preserved in the Public Archives of São Paulo. It is the purpose of this study to help researchers in History of Education in methodological reflection on the use of photographs as documentarysource of research.
id UNSP_e238f354a3f3c7c628cb3cff8802120d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134730
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930Historyof educationPhotographDocumentary sourcesHistória da educaçãoFotografiaFontes documentaisIn the Brazilian public archives,it is not unusual to find photographs recording the daily school educational institutions since at least the early twentieth century. The historian often has conceptual difficulties in dealing with the photographic documentation as a research source. The current workproposes to present the debate over the use of photographyas a privileged source for research on Education History. Photography can be an instrument of knowledge and information for observers awayfrom the place and time in which the images originated. Its contents have been tentativelyused in researchfor the Historyof Education. The methodologyof this studywill approach the ideas proposed byBoris Kossoyand Susan Sontag on photographyas a record of realityand its use in historical research. As interlocutors with the ideas of these three authors will be presented photographs of reports from the Regional O ffice of Education in the 1930s,preserved in the Public Archives of São Paulo. It is the purpose of this study to help researchers in History of Education in methodological reflection on the use of photographs as documentarysource of research.Nos arquivos públicos brasileiros, não é raro deparar-se com fotografias registrando o cotidiano escolar de instituições educacionais desde, ao menos, o início do século XX. O historiador freqüentemente tem dificuldades conceituais em tratar a documentação fotográfica como fonte de pesquisa. O atual trabalho propõe apresentar o debate sobre o uso da fotografia como fonte privilegiada para a pesquisa em História da Educação A fotografia pode ser instrumento de conhecimento e informação para observadores afastados do lugar e da época em que as imagens tiveram origem. Seus conteúdos têm sido timidamente empregados em pesquisas de História da Educação. A metodologia deste trabalho abordará as idéias propostas por Boris Kossoy e Susan Sontag sobre a fotografia como registro da realidade e sua utilização na pesquisa histórica. Como interlocutoras às idéias destes três autores, serão apresentadas fotografias de relatórios de Delegacias Regionais de Ensino da década de 1930, preservadas no Arquivo Público do Estado de São Paulo. É objetivo deste trabalho auxiliar pesquisadores de História da Educação na reflexão metodológica do uso de fotografias como fonte documental de pesquisa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Celeste Filho, Macioniro [UNESP]2016-03-02T12:58:09Z2016-03-02T12:58:09Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article134-155application/pdfhttp://www.intermeio.ufms.br/ojs/index.php/intermeio/article/view/45Intermeio, v. 16, n. 31, p. 134-155, 2011.1413-0963http://hdl.handle.net/11449/134730ISSN1413-0963-2011-16-31-134-155.pdf4837831739771633Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporIntermeioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134730Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:52:23.537841Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
title A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
spellingShingle A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
Historyof education
Photograph
Documentary sources
História da educação
Fotografia
Fontes documentais
title_short A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
title_full A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
title_fullStr A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
title_full_unstemmed A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
title_sort A fotografia e a pesquisa em história da educação: escolas paulistas na década de 1930
author Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
author_facet Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historyof education
Photograph
Documentary sources
História da educação
Fotografia
Fontes documentais
topic Historyof education
Photograph
Documentary sources
História da educação
Fotografia
Fontes documentais
description In the Brazilian public archives,it is not unusual to find photographs recording the daily school educational institutions since at least the early twentieth century. The historian often has conceptual difficulties in dealing with the photographic documentation as a research source. The current workproposes to present the debate over the use of photographyas a privileged source for research on Education History. Photography can be an instrument of knowledge and information for observers awayfrom the place and time in which the images originated. Its contents have been tentativelyused in researchfor the Historyof Education. The methodologyof this studywill approach the ideas proposed byBoris Kossoyand Susan Sontag on photographyas a record of realityand its use in historical research. As interlocutors with the ideas of these three authors will be presented photographs of reports from the Regional O ffice of Education in the 1930s,preserved in the Public Archives of São Paulo. It is the purpose of this study to help researchers in History of Education in methodological reflection on the use of photographs as documentarysource of research.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:58:09Z
2016-03-02T12:58:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.intermeio.ufms.br/ojs/index.php/intermeio/article/view/45
Intermeio, v. 16, n. 31, p. 134-155, 2011.
1413-0963
http://hdl.handle.net/11449/134730
ISSN1413-0963-2011-16-31-134-155.pdf
4837831739771633
url http://www.intermeio.ufms.br/ojs/index.php/intermeio/article/view/45
http://hdl.handle.net/11449/134730
identifier_str_mv Intermeio, v. 16, n. 31, p. 134-155, 2011.
1413-0963
ISSN1413-0963-2011-16-31-134-155.pdf
4837831739771633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Intermeio
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 134-155
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129468717334528