Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030005 http://hdl.handle.net/11449/183770 |
Resumo: | Abstract: This article sees the school as a space for mediation in public policies for environmental education and the processes by which this mediation takes place. After the questionnaires, we selected seven elementary schools of a city in São Paulo state, which were investigated through interviews, observation and document analysis. The results showed that by: involving crosscutting, interdisciplinary and project work in the development of environmental education; understanding environmental education as a possibility of awareness of the subjects on environmental issues; considering students as multipliers of knowledge about environmental issues and; integrating the community using the environmental theme, the investigated schools developed processes where the mediations of public environmental education policies are manifested. It was noted, however, that such processes, predominantly showing, pragmatic conceptions of environmental education, lead several times, to beliefs in changes in the structures of society. |
id |
UNSP_e24c8ded8e607e424b4041b7eaaeecf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/183770 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino FundamentalPublic policies for an Environmental Education and mediation processes in elementary schoolsEnvironmental educationPublic policyMediationPublic schoolEducação ambientalPolíticas públicasMediaçãoEnsino fundamentalAbstract: This article sees the school as a space for mediation in public policies for environmental education and the processes by which this mediation takes place. After the questionnaires, we selected seven elementary schools of a city in São Paulo state, which were investigated through interviews, observation and document analysis. The results showed that by: involving crosscutting, interdisciplinary and project work in the development of environmental education; understanding environmental education as a possibility of awareness of the subjects on environmental issues; considering students as multipliers of knowledge about environmental issues and; integrating the community using the environmental theme, the investigated schools developed processes where the mediations of public environmental education policies are manifested. It was noted, however, that such processes, predominantly showing, pragmatic conceptions of environmental education, lead several times, to beliefs in changes in the structures of society.Resumo: Este artigo analisa a escola como espaço de mediação das políticas públicas de educação ambiental e os processos pelos quais essa mediação ocorre. A partir de questionários, foram selecionadas sete escolas de Ensino Fundamental I de um município paulista, investigadas por meio de entrevistas, observações e análises de documentos. Os resultados apontaram que as escolas investigadas desenvolvem processos em que as mediações das políticas públicas de educação ambiental são manifestadas ao: envolver a transversalidade, a interdisciplinaridade e o trabalho com projetos no desenvolvimento da educação ambiental; compreender a educação ambiental como possibilidade de conscientização dos sujeitos sobre questões ambientais; considerar os alunos como multiplicadores dos conhecimentos sobre as questões ambientais; procurar integrar a comunidade utilizando a temática ambiental. Entretanto, observou-se que esses processos são permeados, predominantemente, por concepções pragmáticas de educação ambiental, que deixam, muitas vezes, de vislumbrar transformações nas estruturas da sociedade.Universidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Programa de Pós-graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Programa de Pós-graduação em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Arnaldo, Maria AparecidaSantana, Luiz Carlos2019-10-03T17:31:34Z2019-10-03T17:31:34Z2018-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article599-619application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030005Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 599-619, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/18377010.1590/1516-731320180030005S1516-73132018000300599S1516-73132018000300599.pdf1658798303826202SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:20:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183770Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:13:42.373767Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental Public policies for an Environmental Education and mediation processes in elementary schools |
title |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental Arnaldo, Maria Aparecida Environmental education Public policy Mediation Public school Educação ambiental Políticas públicas Mediação Ensino fundamental |
title_short |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
title_full |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
title_fullStr |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
title_sort |
Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental |
author |
Arnaldo, Maria Aparecida |
author_facet |
Arnaldo, Maria Aparecida Santana, Luiz Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Luiz Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arnaldo, Maria Aparecida Santana, Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Public policy Mediation Public school Educação ambiental Políticas públicas Mediação Ensino fundamental |
topic |
Environmental education Public policy Mediation Public school Educação ambiental Políticas públicas Mediação Ensino fundamental |
description |
Abstract: This article sees the school as a space for mediation in public policies for environmental education and the processes by which this mediation takes place. After the questionnaires, we selected seven elementary schools of a city in São Paulo state, which were investigated through interviews, observation and document analysis. The results showed that by: involving crosscutting, interdisciplinary and project work in the development of environmental education; understanding environmental education as a possibility of awareness of the subjects on environmental issues; considering students as multipliers of knowledge about environmental issues and; integrating the community using the environmental theme, the investigated schools developed processes where the mediations of public environmental education policies are manifested. It was noted, however, that such processes, predominantly showing, pragmatic conceptions of environmental education, lead several times, to beliefs in changes in the structures of society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-01 2019-10-03T17:31:34Z 2019-10-03T17:31:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030005 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 599-619, 2018. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/183770 10.1590/1516-731320180030005 S1516-73132018000300599 S1516-73132018000300599.pdf 1658798303826202 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030005 http://hdl.handle.net/11449/183770 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 599-619, 2018. 1516-7313 10.1590/1516-731320180030005 S1516-73132018000300599 S1516-73132018000300599.pdf 1658798303826202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
599-619 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129176044044288 |