Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bruna de Almeida da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/217677
Resumo: This is a visual work based on the chromatic analysis of a film and the nostalgic aesthetics of pixel art. To understand the chromatic composition as a sequence, in introduction the author first seeks to understand the concept of narrative, bringing examples of possibilities for its organization with two types of structure: "hero's journey" and kishotenketsu. Right after, it is commented on the role of color in visual productions, and its expressive potential in cinema. Lastly, Studio Ghibli and its aesthetics. The first chapter goes on about visual narrative and color theory, bringing concepts from Gurney (2010) and Itten (1970). The second chapter discusses a chromatic analysis on Howl's Moving Castle movie, as well as develops the concept of pixel art as an aesthetic, with examples of its application. Finally, chapter three brings my work as I had chapter two studies as a reference for it.
id UNSP_e45a971d4db0520f586b9cb9f009fa0f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/217677
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel artVisual artwork based on a movie analysis and pixel art aestheticsEstéticaCores - análiseArte narrativaAnimação (Cinematografia)This is a visual work based on the chromatic analysis of a film and the nostalgic aesthetics of pixel art. To understand the chromatic composition as a sequence, in introduction the author first seeks to understand the concept of narrative, bringing examples of possibilities for its organization with two types of structure: "hero's journey" and kishotenketsu. Right after, it is commented on the role of color in visual productions, and its expressive potential in cinema. Lastly, Studio Ghibli and its aesthetics. The first chapter goes on about visual narrative and color theory, bringing concepts from Gurney (2010) and Itten (1970). The second chapter discusses a chromatic analysis on Howl's Moving Castle movie, as well as develops the concept of pixel art as an aesthetic, with examples of its application. Finally, chapter three brings my work as I had chapter two studies as a reference for it.Este é um trabalho visual feito com base na análise cromática de um filme e da estética nostálgica da pixel art. Para entender a composição cromática enquanto sequência, na introdução, primeiramente, a autora busca entender o conceito de narrativa, trazendo exemplos de possibilidades para sua organização com dois tipos de estrutura: "jornada do herói" e kishotenketsu. A seguir, é comentado sobre o papel da cor em produções visuais, e seu potencial expressivo no cinema e, posteriormente, sobre o Studio Ghibli – estúdio responsável pela produção escolhida para análise – e sua estética, ainda na introdução. O Capítulo 1 discorre então sobre narrativa visual e teoria da cor, trazendo conceitos de Gurney (2010) e Itten (1970). O Capítulo 2 traz a análise cromática sobre o filme O castelo animado, bem como desenvolve o conceito de pixel art enquanto estética, com exemplos de sua aplicação. Por último, o Capítulo 3 traz meu trabalho que possui os estudos do Capítulo 2 como referência.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bredariolli, Rita Luciana Berti [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Bruna de Almeida da2022-04-06T18:58:41Z2022-04-06T18:58:41Z2022-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/217677porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-11-09T06:08:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/217677Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:12:24.395767Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
Visual artwork based on a movie analysis and pixel art aesthetics
title Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
spellingShingle Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
Silva, Bruna de Almeida da
Estética
Cores - análise
Arte narrativa
Animação (Cinematografia)
title_short Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
title_full Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
title_fullStr Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
title_full_unstemmed Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
title_sort Trabalho visual a partir da análise de um filme e da estética pixel art
author Silva, Bruna de Almeida da
author_facet Silva, Bruna de Almeida da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bredariolli, Rita Luciana Berti [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bruna de Almeida da
dc.subject.por.fl_str_mv Estética
Cores - análise
Arte narrativa
Animação (Cinematografia)
topic Estética
Cores - análise
Arte narrativa
Animação (Cinematografia)
description This is a visual work based on the chromatic analysis of a film and the nostalgic aesthetics of pixel art. To understand the chromatic composition as a sequence, in introduction the author first seeks to understand the concept of narrative, bringing examples of possibilities for its organization with two types of structure: "hero's journey" and kishotenketsu. Right after, it is commented on the role of color in visual productions, and its expressive potential in cinema. Lastly, Studio Ghibli and its aesthetics. The first chapter goes on about visual narrative and color theory, bringing concepts from Gurney (2010) and Itten (1970). The second chapter discusses a chromatic analysis on Howl's Moving Castle movie, as well as develops the concept of pixel art as an aesthetic, with examples of its application. Finally, chapter three brings my work as I had chapter two studies as a reference for it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06T18:58:41Z
2022-04-06T18:58:41Z
2022-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/217677
url http://hdl.handle.net/11449/217677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128772370595840