Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP], Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP], Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390
http://hdl.handle.net/11449/75721
Resumo: A review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications).
id UNSP_e540921b6ebd022ed7e607e50c2778d1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/75721
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticasEducational interventions among medicine users as a therapeutic strategyFamily HealthHealth EducationPharmaceutical Caredrug useeconomic aspecthealth educationhumanmedical literaturepharmaceutical carequality of lifeA review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications).Foi realizada uma revisão e análise da literatura sobre intervenções educativas (IE) com usuários de medicamentos. Para isso, foram consultadas bases de dados empregando-se descritores relacionados à educação, saúde e cuidado farmacêutico, no período de 1997 a 28/02/2011. Foram selecionados 21 artigos relacionados à IE com usuários de medicamentos, sendo que 18 (85,7%) deles referiam-se a trabalhos desenvolvidos na atenção básica a saúde. As IE mais comumente relatadas nos artigos selecionados foram: palestras, grupos de discussões e material educativo. Como resultados positivos foram relatados: melhora da qualidade de vida(melhor aceitação da doença), vantagens econômicas (redução de retornos e consultas), melhora clínica (redução dos riscos, prevenção de complicações). Palavras-chave: Educação em Saúde. Atenção Farmacêutica. Saúde da FamíliaDepartamento de Fármacos e Medicamentos UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Princípios Ativos Naturais e Toxicologia UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Fármacos e Medicamentos UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Princípios Ativos Naturais e Toxicologia UNESP, Campus AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP]Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP]Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]2014-05-27T11:29:47Z2014-05-27T11:29:47Z2013-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-234application/pdfhttp://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013.1808-45322179-443Xhttp://hdl.handle.net/11449/757212-s2.0-848792707762-s2.0-84879270776.pdf41605587809029880000-0001-8467-7278Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporRevista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada0,131info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-24T14:51:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/75721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-24T14:51:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
Educational interventions among medicine users as a therapeutic strategy
title Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
spellingShingle Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]
Family Health
Health Education
Pharmaceutical Care
drug use
economic aspect
health education
human
medical literature
pharmaceutical care
quality of life
title_short Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
title_full Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
title_fullStr Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
title_full_unstemmed Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
title_sort Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
author dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]
author_facet dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]
Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP]
Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP]
Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]
author_role author
author2 Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP]
Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP]
Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]
Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP]
Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP]
Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Family Health
Health Education
Pharmaceutical Care
drug use
economic aspect
health education
human
medical literature
pharmaceutical care
quality of life
topic Family Health
Health Education
Pharmaceutical Care
drug use
economic aspect
health education
human
medical literature
pharmaceutical care
quality of life
description A review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications).
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-27
2014-05-27T11:29:47Z
2014-05-27T11:29:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390
Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013.
1808-4532
2179-443X
http://hdl.handle.net/11449/75721
2-s2.0-84879270776
2-s2.0-84879270776.pdf
4160558780902988
0000-0001-8467-7278
url http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390
http://hdl.handle.net/11449/75721
identifier_str_mv Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013.
1808-4532
2179-443X
2-s2.0-84879270776
2-s2.0-84879270776.pdf
4160558780902988
0000-0001-8467-7278
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada
0,131
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 229-234
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649924619829248