Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390 http://hdl.handle.net/11449/75721 |
Resumo: | A review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications). |
id |
UNSP_e540921b6ebd022ed7e607e50c2778d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/75721 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticasEducational interventions among medicine users as a therapeutic strategyFamily HealthHealth EducationPharmaceutical Caredrug useeconomic aspecthealth educationhumanmedical literaturepharmaceutical carequality of lifeA review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications).Foi realizada uma revisão e análise da literatura sobre intervenções educativas (IE) com usuários de medicamentos. Para isso, foram consultadas bases de dados empregando-se descritores relacionados à educação, saúde e cuidado farmacêutico, no período de 1997 a 28/02/2011. Foram selecionados 21 artigos relacionados à IE com usuários de medicamentos, sendo que 18 (85,7%) deles referiam-se a trabalhos desenvolvidos na atenção básica a saúde. As IE mais comumente relatadas nos artigos selecionados foram: palestras, grupos de discussões e material educativo. Como resultados positivos foram relatados: melhora da qualidade de vida(melhor aceitação da doença), vantagens econômicas (redução de retornos e consultas), melhora clínica (redução dos riscos, prevenção de complicações). Palavras-chave: Educação em Saúde. Atenção Farmacêutica. Saúde da FamíliaDepartamento de Fármacos e Medicamentos UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Princípios Ativos Naturais e Toxicologia UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Fármacos e Medicamentos UNESP, Campus AraraquaraDepartamento de Princípios Ativos Naturais e Toxicologia UNESP, Campus AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)dos Reis Sarra, Josiane [UNESP]Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP]Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP]Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP]2014-05-27T11:29:47Z2014-05-27T11:29:47Z2013-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-234application/pdfhttp://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013.1808-45322179-443Xhttp://hdl.handle.net/11449/757212-s2.0-848792707762-s2.0-84879270776.pdf41605587809029880000-0001-8467-7278Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporRevista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada0,131info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-24T14:51:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/75721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-24T14:51:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas Educational interventions among medicine users as a therapeutic strategy |
title |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
spellingShingle |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas dos Reis Sarra, Josiane [UNESP] Family Health Health Education Pharmaceutical Care drug use economic aspect health education human medical literature pharmaceutical care quality of life |
title_short |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
title_full |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
title_fullStr |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
title_full_unstemmed |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
title_sort |
Intervenções educativas com usuários de medicamentos como estratégias terapêuticas |
author |
dos Reis Sarra, Josiane [UNESP] |
author_facet |
dos Reis Sarra, Josiane [UNESP] Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP] Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP] Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP] Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP] Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Reis Sarra, Josiane [UNESP] Pella Legramandi, Victor Hugo [UNESP] Silva Sacramento, Luis Vitor [UNESP] Mastroianni, Patricia de Carvalho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Family Health Health Education Pharmaceutical Care drug use economic aspect health education human medical literature pharmaceutical care quality of life |
topic |
Family Health Health Education Pharmaceutical Care drug use economic aspect health education human medical literature pharmaceutical care quality of life |
description |
A review and analysis of the literature on educative interventions (EI) for medicine users was carried out. For this purpose, databases were searched by employing descriptors related to pharmaceutical care, education and health, covering the period from 1997 to early 2011. A set of 21 articles related to EI with medicine users were selected, 18 (85.7%) of which referred to studies on basic health care. The EI most commonly reported in the articles were: talks, group discussions and educative material. The positive outcomes reported were: improvement in quality of life (better acceptance of the disease), economic advantages (reduction in number of medical consultations) and clinical improvement (risk reduction, prevention of complications). |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-27 2014-05-27T11:29:47Z 2014-05-27T11:29:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390 Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013. 1808-4532 2179-443X http://hdl.handle.net/11449/75721 2-s2.0-84879270776 2-s2.0-84879270776.pdf 4160558780902988 0000-0001-8467-7278 |
url |
http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/view/2390 http://hdl.handle.net/11449/75721 |
identifier_str_mv |
Revista de Ciencias Farmaceuticas Basica e Aplicada, v. 34, n. 2, p. 229-234, 2013. 1808-4532 2179-443X 2-s2.0-84879270776 2-s2.0-84879270776.pdf 4160558780902988 0000-0001-8467-7278 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada 0,131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
229-234 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649924619829248 |