O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marisa da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008
http://hdl.handle.net/11449/236975
Resumo: The aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements.
id UNSP_e5639fa137171d3accaff64ccb059613
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/236975
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensinoThe geometric quadrant as a trigger of learning in the interface between history and teachingMathematics teachingHistory of mathematicsMeasuring instrumentTeaching guidance activityEnsino de matemáticaHistória da matemáticaInstrumento de medidaAtividade orientadora de ensinoThe aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements.O objetivo da pesquisa a que se refere este artigo é investigar o movimento de conceitos na aprendizagem da matemática, durante uma atividade didática, elaborada com base no contexto histórico do instrumento de medida quadrante geométrico. Fundamentada em uma interface entre a história e ensino de matemática e a Atividade Orientadora de Ensino, o resultado constituiu-se de determinada situação desencadeadora de aprendizagem, como forma de organizar o ensino e a aprendizagem de uma turma de 9o ano do ensino fundamental, capaz de explicitar o processo de significação dos conceitos matemáticos contextualizados no ofício do praticante de matemática do século XVI e outros aspectos da época, como as grandes navegações, os modos de produção material e intelectual, a prática militar e os instrumentos de medida. As ações desenvolvidas permitiram um diálogo entre história e ensino, no movimento dos conceitos matemáticos, como razão, proporção, semelhança de figuras planas, reta oblíqua, figuras geométricas e medida.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Dias, Marisa da Silva [UNESP]Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]2022-10-10T13:56:24Z2022-10-10T13:56:24Z2022-04-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/23697510.1590/1516-731320220008S1516-73132022000100205S1516-73132022000100205.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236975Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:58:43.757082Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
The geometric quadrant as a trigger of learning in the interface between history and teaching
title O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
spellingShingle O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
Dias, Marisa da Silva [UNESP]
Mathematics teaching
History of mathematics
Measuring instrument
Teaching guidance activity
Ensino de matemática
História da matemática
Instrumento de medida
Atividade orientadora de ensino
title_short O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
title_full O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
title_fullStr O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
title_full_unstemmed O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
title_sort O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
author Dias, Marisa da Silva [UNESP]
author_facet Dias, Marisa da Silva [UNESP]
Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marisa da Silva [UNESP]
Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teaching
History of mathematics
Measuring instrument
Teaching guidance activity
Ensino de matemática
História da matemática
Instrumento de medida
Atividade orientadora de ensino
topic Mathematics teaching
History of mathematics
Measuring instrument
Teaching guidance activity
Ensino de matemática
História da matemática
Instrumento de medida
Atividade orientadora de ensino
description The aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10T13:56:24Z
2022-10-10T13:56:24Z
2022-04-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/236975
10.1590/1516-731320220008
S1516-73132022000100205
S1516-73132022000100205.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008
http://hdl.handle.net/11449/236975
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320220008
S1516-73132022000100205
S1516-73132022000100205.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128589049102336