O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008 http://hdl.handle.net/11449/236975 |
Resumo: | The aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements. |
id |
UNSP_e5639fa137171d3accaff64ccb059613 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/236975 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensinoThe geometric quadrant as a trigger of learning in the interface between history and teachingMathematics teachingHistory of mathematicsMeasuring instrumentTeaching guidance activityEnsino de matemáticaHistória da matemáticaInstrumento de medidaAtividade orientadora de ensinoThe aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements.O objetivo da pesquisa a que se refere este artigo é investigar o movimento de conceitos na aprendizagem da matemática, durante uma atividade didática, elaborada com base no contexto histórico do instrumento de medida quadrante geométrico. Fundamentada em uma interface entre a história e ensino de matemática e a Atividade Orientadora de Ensino, o resultado constituiu-se de determinada situação desencadeadora de aprendizagem, como forma de organizar o ensino e a aprendizagem de uma turma de 9o ano do ensino fundamental, capaz de explicitar o processo de significação dos conceitos matemáticos contextualizados no ofício do praticante de matemática do século XVI e outros aspectos da época, como as grandes navegações, os modos de produção material e intelectual, a prática militar e os instrumentos de medida. As ações desenvolvidas permitiram um diálogo entre história e ensino, no movimento dos conceitos matemáticos, como razão, proporção, semelhança de figuras planas, reta oblíqua, figuras geométricas e medida.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Dias, Marisa da Silva [UNESP]Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP]2022-10-10T13:56:24Z2022-10-10T13:56:24Z2022-04-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/23697510.1590/1516-731320220008S1516-73132022000100205S1516-73132022000100205.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236975Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:58:43.757082Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino The geometric quadrant as a trigger of learning in the interface between history and teaching |
title |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
spellingShingle |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino Dias, Marisa da Silva [UNESP] Mathematics teaching History of mathematics Measuring instrument Teaching guidance activity Ensino de matemática História da matemática Instrumento de medida Atividade orientadora de ensino |
title_short |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
title_full |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
title_fullStr |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
title_full_unstemmed |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
title_sort |
O quadrante geométrico na situação desencadeadora de aprendizagem sob uma interface entre história e ensino |
author |
Dias, Marisa da Silva [UNESP] |
author_facet |
Dias, Marisa da Silva [UNESP] Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marisa da Silva [UNESP] Silva, Ana Paula Minhano da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching History of mathematics Measuring instrument Teaching guidance activity Ensino de matemática História da matemática Instrumento de medida Atividade orientadora de ensino |
topic |
Mathematics teaching History of mathematics Measuring instrument Teaching guidance activity Ensino de matemática História da matemática Instrumento de medida Atividade orientadora de ensino |
description |
The aim of this article is to investigate the movement of concepts in the learning of mathematics during a didactic activity based on the historical context of the geometric quadrant as a measurement instrument. Based on an interface between history and teaching of mathematics and on the principles of a Teaching Guidance Activity, the results were obtained in a certain trigger situation for learning as a way of organizing the teaching and learning of a 9th grade class, which can explain the process of signification of mathematical concepts involved in the work of the 16th-century mathematician and other aspects of that time, such as the great sea voyages, the modes of material and intellectual production, military practices and measuring instruments. The developed actions allowed for integration between history and teaching, in the movement of mathematical concepts, such as reasoning proportion, similarity of figures, oblique line, geometric figures and measurements. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10T13:56:24Z 2022-10-10T13:56:24Z 2022-04-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/236975 10.1590/1516-731320220008 S1516-73132022000100205 S1516-73132022000100205.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220008 http://hdl.handle.net/11449/236975 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320220008 S1516-73132022000100205 S1516-73132022000100205.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128589049102336 |