L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wedekin, Luana Maribele
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Zanella, Andrea Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2014-0124
http://hdl.handle.net/11449/157665
Resumo: Abstract This article discusses the relationship between The Aesthetic Education (1926) by Lev S. Vigotski and the context of restructuring education and teaching of the arts after the Russian Revolution of October 1917. This bibliographical study creates a dialogue between Vigotski and historians who have researched the art schools before and after the Revolution of 1917. The following issues guide the analysis: Were Vigotski's ideas on aesthetics consistent with established practices in these new institutions? Were these ideas related to policies for teaching art in the period? We concluded that The Aesthetic Education was forged on Vigotski´s practical experience in dialogue with the art and science of his time. The author remained independent of the official thinking, what keeps his work relevant and powerful to think about teaching arts today.
id UNSP_e6834e98f25dce3a9e2209a665003295
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157665
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930L.S. Vygotsky and Teaching Arts: The aesthetic education (1926) and the Art Schools in Russia 1917-1930Vigotskiaesthetic educationteaching artsRussian artVigotskieducação estéticaensino de artearte russaAbstract This article discusses the relationship between The Aesthetic Education (1926) by Lev S. Vigotski and the context of restructuring education and teaching of the arts after the Russian Revolution of October 1917. This bibliographical study creates a dialogue between Vigotski and historians who have researched the art schools before and after the Revolution of 1917. The following issues guide the analysis: Were Vigotski's ideas on aesthetics consistent with established practices in these new institutions? Were these ideas related to policies for teaching art in the period? We concluded that The Aesthetic Education was forged on Vigotski´s practical experience in dialogue with the art and science of his time. The author remained independent of the official thinking, what keeps his work relevant and powerful to think about teaching arts today.Resumo Problematizam-se, neste artigo, as relações entre A educação estética (1926), de Lev S. Vigotski, e o contexto de reestruturação da educação e do ensino das artes após a Revolução Russa de outubro de 1917. Trata-se de pesquisa bibliográfica que operou um diálogo entre Vigotski e os historiadores que estudaram as escolas de arte anteriores e posteriores à Revolução de 1917. Orientaram as análises as seguintes questões: as ideias de Vigotski sobre estética estavam em consonância com as práticas estabelecidas nessas novas instituições? Como essas ideias se relacionavam com as políticas para o ensino de arte no período? Constatou-se que A educação estética foi forjada na experiência prática de Vigotski em diálogo com a arte e a ciência de sua época, pautada em pensamento independente dos encaminhamentos oficiais, mas cuja qualidade das reflexões e dos princípios garante a atualidade e a potência da obra para pensar o ensino de arte hoje.Universidade Estadual Paulista (UNESP) Departamento de Artes e Representação GráficaUniversidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (UNESP) Departamento de Artes e Representação GráficaUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Pós-Graduação em PsicologiaWedekin, Luana MaribeleZanella, Andrea Vieira2018-11-12T17:26:23Z2018-11-12T17:26:23Z2016-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article155-176application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2014-0124Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 27, n. 2, p. 155-176, 2016.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/15766510.1590/1980-6248-2014-0124S0103-73072016000200155S0103-73072016000200155.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-17T06:24:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157665Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-17T06:24:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
L.S. Vygotsky and Teaching Arts: The aesthetic education (1926) and the Art Schools in Russia 1917-1930
title L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
spellingShingle L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
Wedekin, Luana Maribele
Vigotski
aesthetic education
teaching arts
Russian art
Vigotski
educação estética
ensino de arte
arte russa
title_short L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
title_full L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
title_fullStr L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
title_full_unstemmed L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
title_sort L. S. Vigotski e o ensino de arte: A educação estética (1926) e as escolas de arte na Rússia 1917-1930
author Wedekin, Luana Maribele
author_facet Wedekin, Luana Maribele
Zanella, Andrea Vieira
author_role author
author2 Zanella, Andrea Vieira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Pós-Graduação em Psicologia
dc.contributor.author.fl_str_mv Wedekin, Luana Maribele
Zanella, Andrea Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Vigotski
aesthetic education
teaching arts
Russian art
Vigotski
educação estética
ensino de arte
arte russa
topic Vigotski
aesthetic education
teaching arts
Russian art
Vigotski
educação estética
ensino de arte
arte russa
description Abstract This article discusses the relationship between The Aesthetic Education (1926) by Lev S. Vigotski and the context of restructuring education and teaching of the arts after the Russian Revolution of October 1917. This bibliographical study creates a dialogue between Vigotski and historians who have researched the art schools before and after the Revolution of 1917. The following issues guide the analysis: Were Vigotski's ideas on aesthetics consistent with established practices in these new institutions? Were these ideas related to policies for teaching art in the period? We concluded that The Aesthetic Education was forged on Vigotski´s practical experience in dialogue with the art and science of his time. The author remained independent of the official thinking, what keeps his work relevant and powerful to think about teaching arts today.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-01
2018-11-12T17:26:23Z
2018-11-12T17:26:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2014-0124
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 27, n. 2, p. 155-176, 2016.
0103-7307
http://hdl.handle.net/11449/157665
10.1590/1980-6248-2014-0124
S0103-73072016000200155
S0103-73072016000200155.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2014-0124
http://hdl.handle.net/11449/157665
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 27, n. 2, p. 155-176, 2016.
0103-7307
10.1590/1980-6248-2014-0124
S0103-73072016000200155
S0103-73072016000200155.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 155-176
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650280995160064